۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 505129

مردی در ارومیه پسرش را با شلیک گلوله‌ای به قتل رساند. مردی در خرم آباد روز گذشته برادرش را با شلیک گلوله‌ای به قتل رساند. مادرانی در مشهد و تهران از مشکلات روحی فرزندانشان را کشتند.

قتل‌های خانوادگی حاصل بی توجهی به شرایط روانی خانواده

قدس آنلاین - اخبار تکان دهنده‌ای از قتل و عام خانوادگی هر روز در صفحه حوادث منتشر می‌شود. روز گذشته در خرم آباد دو برادر به دلیل مشاجره بر سر مسایل مالی به روی هم اسلحه می‌کشند که منجر به کشته شدن یکی از برادران می‌شود. مردی درارومیه به دلیل اختلافات خانوادگی با اسلحه شکاری فرزندش را به قتل رسانده و سپس متواری می‌شود. قاتل در کمتر از چند ساعت توسط پلیس دستگیر می‌شود... .

قصه‌های تلخ خواهر و مادر کشی یا برادر و پدر کشی و این روزها فرزند کشی متأسفانه بیش از گذشته به گوش می‌رسد. اینکه دست فردی به خون اعضای خانواده‌اش آلوده شده باشد از دردناک ترین قصه‌هایی است که هضم آن دشوار است . چگونه می‌توان باور کرد مادری فرزندانش را که با خون دل بزرگ کرده در لحظه به قتل برساند و زندگی جگر گوشه‌هایش را با اسفناک ترین وضع ممکن بگیرد؟

آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده‌ایم که یک فرد به چه دلایلی قاتل اعضای خانواده خود می‌شود؟ یقیناً آن‌ها نیز روزی هرگز چنین تصوری نداشته‌اند که روزی دست به خون افراد خانواده خود آلوده کنند. آمارهای اداره آگاهی نشان می‌دهد که آمار قابل توجهی از قتل‌ها مربوط به قتل‌های خانوادگی است. قتل‌هایی که گاه براثر یک سوء تفاهم یا عصبانیت اتفاق می‌افتد. قتل‌هایی که جز ندامت و پشیمانی ره آوردی ندارد!

روانشناسان معتقدند خشونت‌های خانوادگی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. نداشتن مهارت مواجهه با مشکلات و نبود آموزش و فراگیری مهارت‌های اجتماعی، فرهنگی و روانی از جمله مسائلی است که منجر به خشونت، نزاع، درگیری و در نهایت قتل می‌شود. بی شک عدم آشنایی وبرقراری ارتباط ایرانیان با روانشناسان و روانپزشکان افزایش قتل‌های خانوادگی را دامن زده است. هنگامی که یکی از اعضای خانواده رفتارهای غیر منطقی دارد و یا از اورفتارهای خطرناکی سر می‌زند، سایر اعضای خانواده باید با شناسایی اختلال‌های شخصیتی او را تحت درمان‌های مخصوص قرار دهند تا عوارض کمتری برسایر اعضای خانواده وارد شود.

کنترل خشم ونحوه برخورد با افراد خشن نیز یکی از مسائلی است که باید به افراد خانواده آموزش داده شود. تداوم جر و بحث و به کرسی نشاندن حرف خود در اغلب موارد می‌تواند منجر به درگیری بین طرفین شود. از جمله مسایلی که متأسفانه این روزها در قتل‌های مخصوص زنان و مادران روی می‌دهد مسائل اقتصادی و فقر مادی وعدم پشتیبانی عاطفی از زنان وفرزندان آن‌هاست که درمرحله اول لطمات روحی جبران ناپذیربه وی وارد کرده و سپس اورا وادار به واکنش‌هایی بسیار تلخ می‌کند.

قتل‌های ناموسی نیز یکی از دلایل قتل‌های خانوادگی است که با ایجاد سوء ظن آغاز می‌شود. قتل‌های ناموسی که اغلب توسط مردان انجام می‌شد این روزها به زنان نیز سرایت کرده است به نحوی که زنان نیز به زنجیره خشونت و انتقام از مردان خائن کشیده شده‌اند و با شوهر کشی از مردانی انتقام می‌گیرند .

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.