مشهد- با تغییر شرایط در رویه واگذاری اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد به بخش خصوصی این امید می‌رود که بالاخره ۱۱۲ دستگاه اتوبوسی جدیدی که بیش از یک ماه است در پارکینگ‌های اتوبوسرانی خاک می‌خورند، تعیین تکلیف شوند.

تکلیف ۱۱۲ اتوبوس بلاتکلیف شهرداری روشن شد

به گزارش قدس آنلاین، با ابتکار شهرداری۱۱۲ دستگاه اتوبوس با روش «برد برد» در مشهد آغاز به کار خواهند کرد.

گفتنی است این شرط و شروط جدید اتوبوسرانی به عنوان روش «برد برد» یاد می‌شود و دومین تجربه شهرداری مشهد در واگذاری ۱۰۰ درصدی اتوبوس به بخش خصوصی است.

در این روش که به نوعی سعی شده هم به نفع شهرداری مشهد و هم به صرفه اقتصادی سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد، قرار است در قبال اخذ ۱۰۰ درصد قیمت تمام شده اتوبوس از بخش خصوصی، بهای تمام شده جابه‌جایی هر مسافر توسط شهرداری مشهد محاسبه و علاوه بر پول بلیت مابه التفاوت به بخش خصوصی پرداخت شود.

این در حالی است که تاکنون اتوبوس‌های شهری با استفاده از منابع دولتی خریداری می‌شدند به این صورت که ۵/۸۲ درصد آن توسط دولت و ۵/۱۷ درصد هم توسط شهرداری پرداخت می‌شد.

اتوبوس‌ها نیز طبق آیین‌نامه مصوب هیأت وزیران به شرکت‌های بخش خصوصی واگذار می‌شدند به نحوی که شرکت‌های خصوصی تنها ۵/۱۷ درصد سهم شهرداری را پرداخت می کردند و مابقی آن یارانه دولتی بود و به جای آن، متعهد به خدمت ۱۰ ساله می‌شدند.

اتوبوس‌های ۳۴۵ تا ۴۰۵ میلیون تومانی

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد روز گذشته در گفت وگو با خبرنگار ما به تشریح جزییات فرمول جدید واگذاری پرداخت و گفت: چون از سال ۹۲ کمک دولت برای خرید اتوبوس قطع شده، هزینه خرید اتوبوس‌های جدید به طور کامل توسط شهرداری پرداخت شده است.

نیشابوری با بیان اینکه فرمول جدید واگذاری پس از تصویب شورای اسلامی شهر مشهد ابلاغ شده، افزود: بر اساس این فرمول علاوه بر شرکت‌های خصوصی، افراد حقیقی نیز می‌توانند به صورت راننده - مالک این اتوبوس‌ها را خریداری کنند.

این مقام مسؤول قیمت تمام شده هر دستگاه اتوبوس بنز ۴۵۷ را ۳۴۵ میلیون تومان به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اعلام و اظهار کرد: اتوبوس‌های اسکانیا هم به قیمت ۴۰۵ میلیون تومان به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده آماده واگذاری ۱۰۰ درصدی به بخش خصوصی هستند.

به گفته وی ۱۵ تا ۲۰ درصد این رقم باید نقداً توسط متقاضی پرداخت شود و مابقی با استفاده از خط تسهیلات اعتباری شهرداری مشهد قابل پرداخت است.

وی با اشاره به استقبال نکردن بخش خصوصی به دلیل صرفه نداشتن اقتصادی از خرید این اتوبوس‌ها تصریح کرد: شهرداری مشهد به جهت رفع این مشکل اعلام کرده در فرمول جدید، پنج تا ۶ برابر مدل‌های قبلی یارانه به ازای جابه جایی مسافر پرداخت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده جابه جایی مسافر در حال حاضر بین هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۷۰۰ تومان برای برخی خطوط محاسبه شده است، افزود: تخصیص یارانه به این خطوط نیز متناسب با قیمت تمام شده متغییر است.

جای خالی حمایت از بخش خصوصی

اظهارات مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در حالی مطرح می‌شود که مدیران شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی مشهد معتقدند، بخش خصوصی برای کمک به شهرداری و مردم در این زمینه سرمایه گذاری کرده است، اما برای ضرر وزیان دادن نیامده که ضررهای شهرداری را متقبل شود.

به گفته آنان دو سه سال است که سرمایه گذاران بخش خصوصی اتوبوسرانی بهای تمام شده واقعی را دریافت نمی کنند و کمتر از هزینه تمام شده به آنان پرداخت می شود. این در حالی است که بر خلاف شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز و نیشابور که از بخش خصوصی حمایت می کنند و امکانات مناسبی در اختیاراین بخش قرار می دهند، اما در مشهد حتی پایانه اتوبوسرانی بخش خصوصی هیچ امکاناتی ندارد و تنها یک زمین خاکی است که در اختیار آنان قرار گرفته است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.