مشهد- واکاوی حادثه پلاسکو در کنار اعلام صریح و شفاف آخرین وضعیت ساختمان‌های تجاری و مسکونی ناایمن دومین کلانشهر مذهبی جهان و پایتخت فرهنگی جهان اسلام با بیش از ۳۰ میلیون زائر و شهروند، بهانه‌ای برای برگزاری گفت وگوی صمیمانه با شهردار مشهد شد.

اماکن غیر ایمن در مشهد شناسایی و اخطار دریافت می کنند

به گزارش قدس آنلاین، گرچه شهرداری مشهد تجربه درخشانی در مدیریت بحران آتش سوزی برج سلمان را در کارنامه خودش به ثبت رسانده اما تکرار حوادثی طبیعی چون زلزله، سیل و آتش سوزی هرگز دور از انتظار نیست.

حوادثی طبیعی که در کمین بسیاری از ساختمان‌های مرتفع، فرسوده، ناایمن مناطق زائر پذیر و پرجمعیت این کلانشهر نشسته تا در صورت وقوع کمترین حادثه به جنجالی فراتر از حادثه پلاسکو تبدیل شود.

طرح این دغدغه زمانی جدی‌تر بروز می‌کند که شهردار مشهد هم جزو منتقدان سرسخت مدیریت بحران در این کلانشهر است و مدعی است که مدیریت بحران در این کلانشهر به جای تمرکز، متفرق است.

سید صولت مرتضوی در گفت و گوی صمیمانه با قدس از دغدغه‌هایی سخن به میان می‌آورد که قطعاً راهکاری برای مدیریت بحران خواهد بود.

وی با اشاره به رایزنی‌هایی که با استاندار خراسان رضوی برای تعیین تکلیف دستگاه‌های متولی انجام شده می‌گوید: ما تقاضا کردیم جلساتی با حضور سایر مدیران دستگاه‌های متولی در استانداری برگزار، تصمیماتی جمعی اتخاذ و تقسیم مسؤولیت‌هایی انجام شود تا در صورت بروز مشکل حکایت «کی بود کی بود من نبودم» شنیده نشود.

شهردار مشهد در عین حال از شناسایی تمام ساختمان‌های فرسوده و ناایمن مشهد خبر می‌دهد و می‌افزاید: متأسفانه تعداد قابل ملاحظه‌ای از ساختمان‌های مشهد از استاندارد کافی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه در اولین گام برای ساختمان‌های پرخطر اخطاریه ارسال شده است اظهار می‌دارد: این در حالی است که بدون همکاری و همراهی مالکان، کاری از پیش نخواهد رفت.

مرتضوی، نسبت به راه اندازی واحدهای آتش نشانی و یا تجهیز ساختمان‌های مرتفع به امکانات آتش نشانی اعلام آمادگی می‌کند و می‌گوید: قطعاً این امر نسبت به مهار آتش قبل از گسترش حریق مؤثر خواهد بود.

ممنوعیت برخورد سیاسی با حوادث

شهردار مشهد در این جلسه با انتقاد به واکاوی حوادث طبیعی مانند حادثه تلخ پلاسکو از نگاه سیاسی می‌گوید: معتقدم برخورد سیاسی با این حوادث دور از انصاف است.

مرتضوی با بیان اینکه اگر قرار است نسبت به اعلام مقصران، نقدی صورت بگیرد باید انصاف در کار باشد، می‌افزاید: در این نقد منصفانه ابتدا باید سهم و مقدار هر دستگاه نسبت به تعلل در وظایفش احصا و سپس مورد قضاوت قرار بگیرد.

وی در عین حال این حجت را هم تمام می‌کند و اظهار می‌دارد: با اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران از هیچ مسؤولی کوتاهی پذیرفته نیست و هر که نمی‌تواند باید خداحافظی کند اما در صورت بروز حوادث باید قصور و تقصیر توزیع و به هر کس به میزان تقصیر تذکر داده و برخورد شود.

وی با اشاره به تدابیر ویژه انجام شده در مدیریت بحران برج پلاسکو می‌گوید: متأسفانه هجمه‌هایی نسبت به عملکرد شهرداری تهران در حادثه پلاسکو صورت گرفت در حالی که رفع این مسایل اصلاً وظیفه شهرداری نبوده است.

به گفته وی طبق قانون، نظارت بر کارگاه‌ها در حوزه اختیارات وزارت کار است بنابراین شهرداری به عنوان دیده بان رصد کرده و تذکر و گزارش نیز داده است.

مرتضوی در مقایسه وضعیت آتش سوزی برج پلاسکو با برج سلمان می‌گوید: اطفای حریق برج سلمان با وجود ۶۰۰ واحد تجاری و اقامتی علاوه بر ۳۰۰ خودروی متوقف در پارکینگ کمتر از برج پلاسکو نبود اما در هر دوی این اتفاق‌ها مهار آتش به سختی و با مشکلات جدی مواجه شد و آنچه بیش از همه نمود پیدا کرد ایثار و از جان گذشتگی آتش نشانان بود.

توسعه زیرساخت‌ها در افق بلندمدت شهرداری

سید صولت مرتضوی در ادامه به سایر فعالیت‌های شهرداری مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: نگاه به توسعه زیرساخت‌ها در افق بلند مدت رویکرد مدیریت شهری مشهد طی سه سال اخیر بوده است.
شهردار مشهد با بیان اینکه برخی مدیریت‌ها دنبال گذر روزگار و برخی نیز نگاهشان به ظاهر توسعه است، می‌افزاید: معتقدیم هر دوی این رویکردها نه تنها گامی اساسی نیست بلکه تأمین کننده زیرساخت‌ها نیز نیست.

وی توجه به توسعه زیرساخت‌ها در همه حوزه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی را ضروری می‌خواند و اظهار می‌دارد: در حوزه شهری نیز زیرساخت‌های حمل و نقل یکی از اصلی‌ترین نیازها در افق بلند مدت است.

وی به راه انداختن پروژه قطار شهری به گل نشسته مشهد را از افتخارات مدیریت شهری مشهد عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: این در حالی است که توسعه حمل و نقل ریلی کاری هزینه بر و دیر بازده است

وی با اشاره به توسعه ۵/۴ کیلومتری خط یک قطار شهری تا فرودگاه مشهد و اتصال قطار شهری اولین کلانشهر به فرودگاه می‌گوید: در این مدت خط دوم قطار شهری نیز به طول ۵/۱۴ کیلومتر با ۱۴ ایستگاه احداث شده که فاز اول آن با ۸ کیلومتر طول و ۷ ایستگاه حدفاصل انتهای بلوار طبرسی تا میدان شهدا آماده بهره برداری شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ واگن نیز برای این خط خریداری شده می‌افزاید: ۱۵ واگن در حال بهره برداری، ۱۵ واگن در کارخانه واگن سازی ایران در حال ساخت و مابقی نیز از چین در حال ارسال و بارگیری به سمت ایران است.

شهردار مشهد جابه جایی یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پس از بهره برداری از ۴ خط قطار شهری مشهد را افقی درخشان برای این کلانشهر اعلام می‌کند و می‌گوید: این میزان معادل به کارگیری ۱۰ تا ۱۵ هزار تاکسی و ۳۰۰۰ اتوبوس است.

به گفته وی در راستای توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل طی سه سال گذشته نزدیک به ۵۰۰۰ تاکسی نوسازی شده که این اقدام نیز گامی ارزشمند در جهت کاهش خطرهای زیست محیطی است.
شهردار مشهد وضعیت فعلی سرانه فضای سبز مشهد را با گذشته غیر قابل مقایسه عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر سرانه فضای سبز به ۱۴ متر مربع رسیده است.

وی با اشاره به احداث کمربند سبز، می‌افزاید: به غیر فضای سبز شهری تاکنون ۵ تا ۶ هزار هکتار زمین نیز برای کمربند سبز تملک شده که بخشی از این اراضی زیر غرس نهال رفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.