اصفهان-مدیر برنامه ریزی و کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور راندمان بخش کشاوزی را پایین ارزیابی کرد و گفت: ۲۵ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می شود که به ازای هر کیلو سه هزار تومان سالانه ۷۵ هزار میلیارد تومان هدر رفت این بخش است.

سالانه  ۷۵ هزار میلیارد تومان هدر رفت محصولات کشاورزی است

به گزارش قدس آنلاین، اسدالله ابراهیمی در سمینار آموزشی آشنایی با G.A.P در کشاورزی، تصریح کرد: اتلاف منابع تولید و بهره برداری نامناسب از منابع آب، خاک و ماشین آلات و نبود نظام خدمات فنی برای نظام بخشی به فرآیند های مهندسی در مصرف نامناسب نهادهای کشاورزی از چالش های این بخش است.

وی اضافه کرد: بالا بودن هزینه های تولید و رعایت نکردن استانداردهای فنی از دیگر چالش های بخش کشاورزی است که باعث تولید ۲۵ درصد ضایعات این بخش است.

مدیر برنامه ریزی و کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور با مقایسه وضعیت تحصیلی کشاورزی ایران با سایر کشورها گفت: ۴۵ درصد کشاورزان ایران بی سواد، ۳۴ درصد دارای تحصیلات  ابتدایی، ۱۷ درصد سیکل و ۷ درصد بالاتر از دیپلم است.

وی اضافه کرد: ۴۰ درصد کشاورزان کانادا دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته کشاورزی اند و این آمار در ژاپن ۲۳ درصد، فنلاند ۲۰ درصد، دانمارک ۱۹ درصد، ایسلند ۱۲ درصد و در ایران کمتر از ۵ درصد است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از دانش اموختگان رشته کشاورزی در واحدهای کشاورزی پذیرش شدند، افزود: ضریب نفوذ اشتغال دانش آموختگان در بخش کشاورزی بسیار کمتر از میزان خروجی دانشگاه ها در رشته کشاوری است.

مدیر برنامه ریزی و کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور با اشاره به اینکه استان اصفهان قطب محصولات گلخانه ای است، افزود:یک هزار میلیارد تومان برای توسعه گلخانه ها اختصاص یافته است و حداقل ۱۰ درصد این بودجه بایستی صرف فرهنگ سازی این محصولات شود.

وی G.A.P در استاندارد ملی را شامل عملیات مربوط به مدیریت تولید محصولات کشاورزی (کاشت، داشت، برداشت، جداسازی، بسته بندی، نگهداری و حمل و نقل) در زمینه کاربرد توصیه های لازم و با در نظر گرفتن جوانب اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای کاهش آلاینده های فیزیکی، شیمیائی، میکروبیولوژی که برای دستیابی به هدف امنیت و ایمنی غذائی و ملزومات خاص در زنجیره غذایی عنوان کرد.

ابراهیمی افزود:  GAP اصولی است که به فرآیند های قبل حین و بعد از برداشت محصول اعمال شده و به تولید محصول ایمن و سالم کشاورزی با رعایت جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پایدار منجر می گردد.

 وی تاکید کرد: مدیریت دانش به عنوان مدیریت اطلاعات در حوزه  کشاورزی وجود ندارد و در گام نخست باید مستندسازی از تمامی بخش های کشاورزی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.