کرمان-مدیر کل بحران استانداری کرمان در حالی از فروکش کردن بحران باران در کرمان خبر می دهد که در اثر این بحران ۶۱ روستا تخلیه شدن و آب و برق در ۱۱۹ روستا قطع شد و بیش از ۶هزار و ۴۳۴ خانواده کرمانی هم از خدمات امداد بهره مند شدند.

سرریز شدن سد «نساء» در کرمان مردم ۶۱ روستا را بی خانمان کرد

به گزارش قدس آنلاین، بارش های اخیر در کشور پس از چند سال بحران خشکسالی رخ داد؛ خشکسالی که در نقاط مختلف کشور باعث شده بود، کشاورزی از رونق بیفتد و کشاورزان برای کمبود آب سراغ تخلیه سفره های آب زیرزمینی بروند. اما امسال انگار آسمان ایران همه آنچه این سال ها از مردم ایران دریغ کرده، به یکباره می خواهد به مردم برگرداند؛ آن هم در شرایطی که دیگر هیچ نهاد و ارگان و حتی خود مردم برای پذیرش آن آماده نبودند.

در کرمان بنا به گفته، محسن صالحی، مدیرکل بحران استانداری کرمان بارش های باران در چند روز گذشته آب و برق را در ۱۱۹ روستا قطع کرده و آب ۹۱ روستا و برق ۲۸ روستا قطع شده است.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ گروه امداد و نجات در امدادرسانی به مردم در این مناطق مشغول به کار شدند، ادامه داد: به ۶ هزار و ۴۳۴ خانوار امدادرسانی شده و ۲۰ تن نایلون نیز در میان مردم توزیع شده است.

صالحی ادامه داد: سد نساء از چند شب گذشته سرریز شده و در اثر آن ۶۱ روستا تخلیه شدند که عمده آن ها در شهرستان های ریگان و فهرج و شهر گنبکی ریگان بوده است.

وی همچنین از قطعی راه ارتباطی ۳۱۸ روستای استان خبر داد و گفت: بسیاری از محورهای مواصلاتی استان در اثر سیل مسدود شد که با همکاری مأموران راهداری محورهای اصلی بازگشایی شده و تردد به صورت آرام و روان در منطقه صورت می گیرد.

ابوالقاسم سیف اللهی، جانشین ستاد بحران این استان، هم اعلام کرد که خسارت های اولیه سیل حدود ۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گفته سیف اللهی بسیاری از خانه ها در اثر رطوبت بالا دچار ریزش شده و برخی خانه های مردم از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده اند.

وی همچنین به بارش بیش از ۲۴۰ میلیمتر در برخی نقاط استان اشاره کرد و گفت: از ۵ روز گذشته میزان بارش در استان به اندازه یک سال زراعی گزارش شده که در مجموع حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب بارش صورت گرفته است.

سیف اللهی همچنین از اسکان بیش از هزار نفر از مردم فهرج و ریگان در مساجد و تکایا در اثر سرریز شدن آب سد نساء خبر داد و افزود: در برخی نقاط مردم با مسئولان همکاری نمی کنند و حاضر نمی شوند منازل خود را ترک کنند.

مدیر کل بحران استانداری کرمان نیز از قطعی آب و برق ۱۱۹ روستای استان خبر داد و اشاره کرد: ۹۱ روستا آب ندارند و ۲۸ روستا هم برق کاملا قطع است.

شهردار کرمان هم از انتقال آب های سطح شهر با استفاده از ۲۵ دستگاه تانکر و تریلر خبر داد و گفت: ۵۰ پمپ سیار و ثابت به صورت شبانه روزی عملیات انتقال آب های سطحی به دریاچه جنگل قائم و کانال انتهای شهدای خانوک انجام شد.

وی با بیان اینکه آب های سطحی به آبیاری فضای سبز اختصاص یافته است، افزود: تمامی نیروهای اجرایی و خدماتی شهرداری با همکاری سازمان های موتوری، پارک ها و فضای سبز و عمران از ساعات آغازین بارش، عملیات آب گرفتگی را به نحو احسن اجرا کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.