ساری- مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: مردم در گذشته در مدیریت منابع آب نقش برجسته و کلیدی داشتند.

مردم در گذشته مشارکت بیشتری داشتند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای مازندران، محمد ابراهیم یخشکی در کارگاه بین المللی مدیریت جامع منابع آب در گذر زمان افزود: نحوه تأمین، انتقال و توزیع  آب، مشارکت مردم و استفاده متعدد از این منابع در بخش غیر  کشاورزی  و شرب بیانگر تلاش آنها در امر حفظ ، بهره برداری  و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی بود.

وی با ارائه  مدلهای مختلفی از ذخیره آب در گذشته از جمله ذخیره آب چشمه ها، ذخیره آب سطحی در خارج از بستر، ذخیره آب باران و انتقال حوزه به حوزه آب با ایجاد تونل انتقال، ذخیره آب شرب در آب انبارها و حوض های خانگی، از برخی از آب بندانها به عنوان سازه های تاریخی ذخیره آب یاد کرد و ادامه داد: برخی از این سازه ها در استان قدمت بیش از ۵۰۰ سال دارند.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران تجربیات گذشتگان در زمینه انتقال و توزیع آب را در شمال کشور را ارزشمند و روشهای آن را متنوع  و دقیق بیان کرد و گفت: احداث بندهای سنتی، درک های (مقسم های) تقسیم و توزیع آب، پل های انتقال آب، سردهنه متعدد انحراف و توزیع، روش هایی بود که هنوز بسیار از آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

یخکشی به شیوه مدیریت و مشارکت مردم و نظام حقوقی و اجتماعی آب اشاره کرد و افزود: گرچه نظام حقوقی و اجتماعی آب در شمال کشور نانوشته است اما نظام مند بوده و گذشتگان ما در بخش مدیریت منابع آب دارای نظام توزیع، تشکل و نظام بهره برداری بودند و حتی حقوق دولتی را بر اساس میزان برخورداری از آب و برداشت محصول پرداخت می کردند.

وی با تشریح ابعاد اجتماعی و فرهنگی آب در شمال کشور، یادآور شد: مردم ما برای زمان کم آبی و پر آبی، دارای آئین های متعددی بودند که برخی از آنها هنوز اجرا و تعدادی نیز توسط  گرو ههای مردم نهاد مجددا احیا  گردید که نمونه آن آئین برف چال و طلب باران در استان است.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در پایان با اشاره به بهره گیری آب در بخش های غیر کشاورزی  و شرب، وجود آسیاب آبی، آبدنگ و وجود چشمه عمارت و کاربردهای آن را از اقدامات برجسته گذشتگان در زمینه آب بر شمرد و تصریح کرد: امروز در استان از آب برای  تولید انرژی  برقابی، گردشگری، تولید گیاهان زینتی و دارویی در بستر منابع آب، پرورش ماهی و دیگر موجود ات آبزی استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.