کرمان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: نخستین هفته قرآن وعترت به تولیت اداره کل ارشاد در سطح استان کرمان از دوم تا هشتم اسفندماه برگزار می شود.

 برقراری مجدد بیمه های فعالان قرآنی/ نخستین هفته قرآن و عترت در کرمان برگزار می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا علیزاده صبح یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قرآن وعترت اظهار کرد: این نخستین هفته قرآن وعترت به تولیت اداره کل ارشاد در سطح استان کرمان است.

وی ادامه داد: یکی از وظایف عمده ای که در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شده است، بحث ترویج فرهنگ قرآنی و اشاعه سیره و سبک زندگی ائمه معصومین (ع) است که در همین راستا برنامه های مختلفی در سطح اداره کل برنامه ریزی می شود و مهمترین آنها در حوزه قرآن و عترت است.

علیزاده بیان کرد: در سال جاری همزمان با ماه مبارک رمضان نمایشگاه بزرگ قرآن کریم، همچنین آزمون سراسری قرآن و عترت با حضور ۳۰۰۰ نفر شرکت کننده و آزمون شفاهی حفظ زیر ۱۷ سال نیز با حضور ۷۰۰ نفر شرکت کننده برگزار شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با شکل گیری شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی، هماهنگی و همدلی خوبی بین موسسات و دستگاه های مرتبط با قرآن و عترت رخ داده است و حسن بزرگ این شورا تعامل، هماهنگی و همدلی بین دستگاه های متولی قرآن وعترت می باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: این شورا شامل سه کارگروه ترویج، آموزش عمومی و پژوهش و آموزش عالی است و به طبع تشکیل شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی این کارگروه ها نیز در طول سال فعال بوده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند.

علیزاده یادآور شد: باتوجه به فعالیت های صورت گرفته در سال جاری، بحث پیگیری برقراری مجدد بیمه های فعالان قرآنی که مدتی قطع شده بود نیز مطرح و حل شد، ضمن اینکه برگزاری آزمون کارکنان دولت باحضور ۶۰۰۰ نفر از کارکنان برگزار گردید.

وی سپس با اشاره به برگزاری نمایشگاه سیره فاطمی در ایام فاطمیه بیان کرد: همچنین اتفاق خوب دیگر در سطح کشور، تشکیل هیات مصاحبه تخصصی جهت اعضای هیات موسس موسسات قرآنی بود که به نوعی بحث صدور مجوزهای جدید و نظارت بر موسسات فرهنگی و قرآنی را بر عهده دارد و مسائل حمایتی، نظارتی و برنامه ریزی و سیاست گذاری در حوزه موسسات فرهنگی و قرآنی را دنبال می کند.

علیزاده افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دارای ۱۶۵ موسسه فرهنگی و قرآنی است که در سطح استان فعالیت می کنند و در راستای سیاست های معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تسری فرهنگ قرآنی در سطوح مختلف جامعه، طرحی توسط این معاونت تحت عنوان برگزاری هفته های قرآن و عترت در سطح کشور مطرح شد و در نهایت امسال استان کرمان نخستین هفته قرآن و عترت را برگزار می کند.

وی به حوزه های جشنواره هفته قرآن و عترت نیز اشاره کرد و گفت: این جشنواره ها در زمینه تلاوت قرآن، حفظ، هنرهای تجسمی، پایان نامه ها، مقالات، داستان کوتاه، نمایش خیابانی در حوزه هنرهای نمایشی، صنایع دستی، نقاشی کودکان، سرود، قلم کاری، آثار چوبی، پته دوزی، فلیم کوتاه و شعر برگزار می شود و تنوع این جشنواره را نشان می دهد که به نوعی همه اقشار جامعه را دربر می گیرد.

علیزاده تصریح کرد: تاکنون در مجموع حدود ۱۵ جشنواره در ۳۵ موضوع را برگزار کرده ایم و همین که اقشار مختلف در این جشنواره شرکت می کنند کار بسیار ارزشمندی است، ضمن اینکه خروجی هفته قرآن وعترت در نمایشگاه های قرآنی دوره های بعدی نمایش داده خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیرخانه جشنواره از دوم اسفندماه برنامه ها را اجرا خواهد کرد و قبل از آغاز رسمی برنامه های هفته قرآن و عترت نیز دو نمایشگاه در تاریخ های ۲۸ بهمن ماه در شهرستان انار و نمایشگاه خوشنویسی "بسم الله" در کوهبنان برگزار شده است که مقدمه ای برای ورود به برنامه های هفته قرآن وعترت بوده اند.

وی ادامه داد: جشنواره عکس و پوستر در تاریخ دوم اسفندماه در شهرستان بافت، یادواره شهدای قرآنی نیز دوم اسفندماه در محل مسجد قائم کرمان، سوم اسفندماه برگزاری جشنواره داستانی در حوزه هنری کرمان، جشنواره نمایش خیابانی در سیرجان در سوم اسفندماه برگزار خواهد شد.

علیزاده افزود: همچنین مرحله استانی جشنواره تلاوت روز چهارم اسفندماه در کرمان، جشنواره آواها و نغمات پنجم اسفندماه در سیرجان، جشنواره حفظ توسط اوقاف کرمان در روز ششم اسفندماه برگزار می شود و بخش رسانه به دلیل پایین بودن سطح مشارکت در سطح جشنواره برگزار نخواهد شد اما از شرکت کنندگان تقدیر می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در ادامه اظهار کرد: به علاوه جشنواره شعر هفتم اسفندماه در رفسنجان، مسابقه زنگ انشا نیز در هفتم اسفندماه در کرمان برگزار خواهد شد و برگزاری مسابقه نقاشی و آثار نمایشگاهی نیز در هفتم اسفندماه در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود.

وی تصریح کرد: اختتامیه جشنواره های هفته قرآن و عترت در محل تالار برق منطقه ای کرمان در روز هشتم اسفندماه راس ساعت ۹ صبح برگزار و از برگزیدگان جشنواره های مختلف که بیش از ۵۰ نفر خواهند بود تقدیر می شود، ضمنا همزمان با اختتامیه، افتتاح نمایشگاه آثار منتخب هفته قرآن و عترت در محل موزه هنرهای معاصر کرمان و همچنین کارگاه زنده کتابت وحی و رونمایی از قرآن های کتابت شده انجام می شود.

علیزاده گفت: کرسی تلاوت روزانه رادیویی به مناسبت هفته قرآن و عترت و یک برنامه تلویزیونی نیز با عنوان مسابقه قرآنی تلویزیونی یاسین روزانه در طول هفته قرآن و عترت از صدا و سیمای مرکز کرمان پخش می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پایان با اشاره به اینکه مجموع آثار رسیده به جشنواره های هفته قرآن و عترت ۳۲۳۷ اثر می باشد که در جشنواره و نمایشگاه شرکت کرده اند خاطرنشان کرد: ۲۳۲۱ در موضوعات مختلف مربوط به بخش های رقابتی و ۹۱۶ اثر مربوط به آثار نمایشگاهی می باشد و امیدواریم شاهد ترویج بیش از پیش فرهنگ قرآنی باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.