کنفرانس امنیتی مونیخ در هتل "بایریشر هوف" افتتاح می‌شود. کنفرانسی که سه روز ادامه دارد و موضوع آن چالش‌های امنیتی و سیاسی جهان است و جهان در شرایط کنونی با چالش‌های امنیتی و سیاسی بسیاری روبه‌روست.

سه ضلعی آمریکا، روسیه و ناتو مهمترین چالش پیش روی مونیخ

قدس آنلاین - نگاه‌ها این بار بیش از پیش متوجه مونیخ است. هم نگاه مفسران و رسانه‌ها و هم نگاه سیاستمداران و دولت‌ها. علت آن باد سهمگینی است که از سوی کاخ سفید وزیدن گرفته است. بازبینی امنیت و سیاست بین‌الملل در سایه دولت ترامپ. رویکرد دولت ترامپ به مسائل سیاسی و امنیتی بیش از آنکه از ابهامات و نگرانی‌ها بکاهد، به بازار پرسش‌ها و تردیدها رونق بخشیده است. این موضوع را میزبان اجلاس امنیتی مونیخ، ولفگانگ ایشینگر نیز مطرح کرده و صریحا این لحظه را، لحظه‌ای با حداکثر ابهامات خوانده است.

از این رو، شرکت کنندگان بلندپایه اجلاس امنیتی مونیخ، موضوع برای گفت‌وگو و مشورت کم نمی‌آورند. کنفرانس امنیتی مونیخ در هتل "بایریشر هوف" افتتاح می‌شود. کنفرانسی که سه روز ادامه دارد و موضوع آن چالش‌های امنیتی و سیاسی جهان است و جهان در شرایط کنونی با چالش‌های امنیتی و سیاسی بسیاری روبه‌روست.

مرکل: اسلام منشاء تروریسم نیست

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به طرح ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور مسلمان به آمریکا که از سوی رئیس جمهوری این کشور مطرح شده بود، گفت: من بر این باور هستم که اسلام منشأ تروریسم نیست

وی افزود: مبارزه با تروریسم منسوب به اسلامگرایان موردی است که همه در آن منافع مشترک داشته و می توانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری های لازم را داشته باشیم.

صدر اعظم آلمان در بخش دیگری از سخنان خود درباره مناسبات اروپا- روسیه خاطرنشان کرد: مناسبات دوجانبه اروپا- روسیه همواره با چالش هایی روبرو بوده و اکنون نیز این چالش ها به چشم می خورد. در عین حال باید به این نکته اشاره کرد که همکاری های اروپا و روسیه می تواند در زمینه مقابله با تروریسم موثر واقع شود

مرکل همچنین اظهار داشت که آلمان تا جایی که امکان داشته باشد در راستای تأمین اهداف ناتو گام بر می دارد

موگرینی: آمریکایی ها برای سرپوش گذاشتن بر اختلافاتشان با ناتو در تلاشند

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کفنرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که ناتو و اتحادیه اروپا در ۷ ماه گذشته مجموعاً ۴۲۲ پروژه در حوزه های مختلف را مشترکاً سازماندهی کرده اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: این پروژه ها از طرح های مختلف سایبری تا موارد مرتبط با همکاری های دریائی را پوشش می دهند.

«فدریکا موگرینی» تصریح کرد: اتحادیه اروپا و ناتو از دستور کارها و ترکیب متفاوتی بهره مند بوده؛ اما همکاری های بسیاری را با همکاری یکدیگر به انجام رسانده اند.

«دونالد ترامپ» پیش تر ناتو را به عنوان سازمانی کهنه و منسوخ خوانده در موضوع گیری دیگری «جیمز ماتیس» وزیر دفاع وی تصریح کرده بود که در صورتیکه اعضای اروپائی ناتو حق السهم خود را تا پایان ماه جاری میلادی پرداخت نکنند، آمریکا نیز تعهداتش را در قبال این نهاد کاهش خواهد داد. تحلیل گران تلاش مقامات اروپائی ناتو برای متحد جلوه دادن اعضای این نهاد را در راستای سرپوش گذاشتن بر اختلافات داخلی میان آمریکا و اعضای اروپائی ناتو قلمداد می کنند.

مایک پنس: آمریکا به واداشتن روسیه به مسئولیت پذیری در قبال اقداماتش ادامه می دهد

همچنین«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا با حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ،   از عزم تزلزل ناپذیر دولت جدید واشنگتن برای حمایت از ناتو سخن گفت. وی در سخنرانی که نخستین تبادل نظر دولت ترامپ در سطح کلان با همپیمانان آمریکا در خارج از مرزهای این کشور تلقی می شود، خطاب به رهبران قاره سبز گفت: آمریکا نه تنها امروز بلکه در هر زمان دیگری در کنار اروپا می ایستد.

با این حال، وی با تاکید بر مواضع دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، اروپایی ها را ملزم به پرداخت سهم خود در تامین بودجه ناتو دانست و گفت: ناکامی آنها در عمل به این تعهد، بنیان اتحاد آمریکا و اروپا را دچار فرسایش می کند.  

در حال حاضر دولت واشنگتن ۷۰ درصد از هزینه های ناتو را تامین می کند و «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا نیز در نخستین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ، از لزوم پایبندی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی به اختصاص ۲ درصد از درآمد ناخالص داخلی شان به هزینه های نظامی سخن گفت.

ترامپ نیز در طول کارزار انتخاباتی و حتی پس از ورود به کاخ سفید، به دفعات، پایبندی آمریکا به حمایت از ناتو را به مشارکت اعضاء در پرداخت سهم بیشتری از هزینه های پیمان آتلانتیک شمالی مشروط کرده است.

از سوی دیگر، پنس برای آنکه دغدغه متحدان اروپایی را از بابت رویکرد دولت جدید واشنگتن در قبال روسیه، فرو بنشاند؛ خطاب به آنها گفت: آمریکا به واداشتن روسیه به مسئولیت پذیری در قبال اقداماتش ادامه می دهد حال آنکه به طور همزمان به دنبال یافتن زمینه های مشترک نیز هست و همانطور که می دانید ترامپ به یافتن این مشترکات باور دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.