اهواز- بحران ریزگردها و پیامدهای آن سبب شده که برخی از هموطنان استان خوزستان به دیگر استان‌ها و شهرهای کشور مهاجرت کنند.

زنگ خطر مهاجرت از خوزستان به صدا در آمد

قدس آنلاین: علیرضا لعل اکبری: عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:آمار دقیقی از این مهاجرت در دست نیست اما آنچه شواهد نشان می‌دهد این است که کسانی که توان مالی دارند و امکانات برایشان فراهم است به تهران و دیگر شهرهای کشور در حال مهاجرت هستند.

علی عسگر ظاهری عبده وند در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: بسیاری از مسجد سلیمانی‌ها نیز به اصفهان و شهرهای اطراف اصفهان و تهران مهاجرت کرده اند.

وی به نگرانی کسبه در استان اشاره کرد و گفت: مدت‌هاست که بازار به دلیل گرد و غبار هفته‌ای چهار روز تعطیل شده و بازاریان، مقروض و سرگردان هستند.

غفلت دولت

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزارتخانه‌های دولت در خصوص مهار ریزگردها در خوزستان غفلت کردند.

ظاهری عبده وند اظهار داشت: بروز بحران پدیده گرد و غبار در خوزستان حاصل غفلت سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشاورزی، سازمان منابع طبیعی، وزارت نفت و وزارت نیروست.

نبود مدیریت صحیح

نماینده مسجد سلیمان در مجلس با اظهار گلایه از نبود مدیریت صحیح در چند سال اخیر برای مهار ریزگردها در کشور افزود: انتظار داشتیم که سازمان برنامه و بودجه اعتباراتی  برای این امر در نظر می‌گرفته و همچنین وزارت جهاد کشاورزی نسبت به درختکاری و نگهداری خاک استان اقدام‌هایی را انجام می‌داد.

وی اظهار داشت: از منابع طبیعی انتظار داشتیم که نسبت به ماسه پاشی کانون‌های ریزگردها و تالاب‌ها اقدام می‌کرد و همچنین از وزارت نفت این توقع بود که در مناطقی که چاه‌های نفت زده می‌شد، برنامه‌هایی را برای حفظ آب،   خاک و فضای سبز حوزه چاه‌های نفتی احداث شده، انجام می‌داد و منابع طبیعی منطقه را مدیریت و حفظ می‌کرد.

نماینده مسجد سلیمان افزاد: از وزارت نیرو انتظار می‌رفت که سرشاخه‌های آب استان را نگه می‌داشت و از آن‌ها آب برداشت نمی‌کرد و حقابه تالاب‌ها را نیز حفظ می‌کرد و اگر این اقدام‌های صورت می‌گرفت، زمین‌های استان نمناک باقی می‌ماند و گرد و غبار به وجود نمی‌آمد.

سایه نگرانی بر خوزستان

وی با اظهار نگرانی از وضعیت گرد و غبار در استان گفت: در فصل زمستان شاهد بحران ریزگردها هستیم و اگر اقدام مؤثری صورت نگیرد، شهروندان در تابستان با مشکلات بیشتری روبه رو خواهند شد.

ظاهری عبده وند در خصوص میزان خسارت‌های وارد شده از بحران گرد و غبار به خوزستان گفت: هنوز میزان دقیقی از خسارت‌های برجای مانده از منابع رسمی گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است، این است که بروز گرد و غبار آثار مخرب زیادی را به سلامت شهروندان و بخش‌های کشاورزی، صنعت و بازار استان تحمیل کرده است.

سرایت ریزگردها به دیگر استان‌ها

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در ابتدای بحران ریزگردها، فقط استان خوزستان درگیر بود، اما این نگرانی وجود دارد که به احتمال زیاد دیگر استان‌ها از جمله استان‌های ایلام و لرستان نیز با بحران ریزگردها مواجه شوند.

وی افزود: چنانچه اقدامی صورت نگیرد، بخش وسیعی از کشور درگیر بحران ریزگردها خواهد شد و آثار و پیامدهای غیرقابل جبرانی را به مردم تحمیل می‌کند.

ضروت اتخاذ تصمیمی ملی- انقلابی

وی با تأکید بر ضرورت اتخاذ تصمیم جدی، ملی – انقلابی برای حل بحران ریزگردها در کشور گفت: نمایندگان در مجلس نگران گسترش پدیده گرد و غبار به کل کشور هستند.

ظاهری عبده وند به تصمیم‌های اخیر مسؤولان کشور برای مهار ریزگردها اشاره کرد و گفت: یکسری تصمیماتی گرفته شده که هموطنان خوزستان منتظر عملیاتی شدن آن‌ها و اینکه ببینند خروجی این تصمیم‌ها چه خواهد بود، هستند.

ضرورت مهار کانون ریزگردها

نماینده مسجد سلیمان، به کانون ریزگردها اشاره کرد و گفت: بخشی از کانون ایجاد ریزگردها خارج از کشور است و اما بخش عمده منشأ داخلی دارد.

وی افزود: خشک شدن تالاب‌ها خاک را برای بلند شدن مستعد می‌کنند و این موضوع خیلی واضح است و نیازی حتی به تجزیه و تحلیل ندارد و متأسفانه همین موضوع سال‌هاست که مورد غفلت واقع شده است.

تبدیل ۳۵۰ هزار هکتار به کانون گرد و خاک

ظاهری عبده وند خاطرنشان کرد: همین غفلت سبب شده که امروز شاهد این هستیم که ۳۵۰ هزار هکتار از خاک کشور به کانون گرد و خاک تبدیل شده است.

وی بر ضرورت مدیریت کانون‌های داخلی ریزگردها در کشور تأکید کرد و افزود: برای مهار کانون‌های بروز گرد و خاک باید درختکاری صورت بگیرد چون مانع جابه جایی ریزگردها خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای مهار کانون‌های ایجاد گرد و غبار در خارج از کشور، به دخالت‌ها و همکاری‌های وزارت امور خارجه نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.