مدیرعامل سابق باشگاه پاس گفت: تا زمانی که بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه وارد فوتبال نشود و باشگاه‌های ما واقعا حرفه‌ای نشوند قهرمان شدن در آسیا آرزو خواهد بود.

چرا تیم های فوتبال ایران 25 سال است قهرمان آسیا نشده اند؟

به گزارش قدس آنلاین، آخرین تیم ایرانی که قهرمان باشگاه‌های آسیا شد تیم پاس بود و این اتفاق در سال ۱۹۹۲ در بحرین افتاد. کریم ملاحی مدیرعامل وقت باشگاه پاس در گفتگو با مهر با یادآوری خاطرات آخرین قهرمانی یک تیم ایرانی در آسیا گفت: توفیق یافتن در رقابت های بین قاره‌ای رابطه مستقیمی با منابع مالی و زیرساخت‌های فوتبال در هر کشور دارد.

وی افزود: در گذشته‌ها که فوتبال ما در رده باشگاهی در آسیا موفقیت‌های متوالی به دست می‌آورد، منابع انسانی تعیین کننده بود. اما به مرور فوتبال پیشرفت کرد و منابع انسانی تبدیل به تنها یکی از پازل های فوتبال شد و پازل‌های دیگری که مهمترین آن منابع مالی بود نیز در معادلات فوتبال تعیین کننده شد. از آن زمان به بعد کشورهای شرق آسیا و حوزه خلیج فارس خود را از نظر مالی و زیرساختی تقویت کردند اما فوتبال ما در باد موفقیت‌های گذشته خوابید و تصور کرد همچنان نیروهای انسانی می‌توانند قهرمانی رقم بزنند.

مدیرعامل پیشین باشگاه پاس اظهار داشت: البته در این بیست و پنج سالی که از آخرین قهرمانی ما می‌گذرد، چند بار تیم های استقلال، سپاهان و ذوب آهن به مرحله نیمه نهایی مسابقات راه یافتند و هر کدام از این سه تیم به فینال آسیا هم رسیدند که به نظر من این موضوع جرقه بود و تنها متکی بود بر استعدادهای شاخص و فوق العاده فردی در فوتبال ایران شکل گرفت. در سال‌های بعد با توقف این موفقیت ها مشخص شد که این فینالیست شدن ها زیربنا نداشتند و سطحی بودند.

ملاحی با بیان این که درد را شناختیم و باید آن را درمان کنیم گفت: از نظر من عمده مشکل فوتبال ما در سطح باشگاهی همین بود که گفتم. برای درمان این درد، باید به معنای واقعی کلمه باشگاه داری کنیم، به معنای واقعی کلمه فوتبال را به بخش خصوصی بسپاریم و به معنای واقعی کلمه برای بخش خصوصی راه را باز کنیم تا از طریق خود فوتبال به درآمدزایی برسد. بهرحال بخش خصوصی با هدف درآمدزایی و رسیدن به سود سرمایه گذاری می‌کند. 

عضو هیات موسس اتحادیه مدیران کشور بیان داشت: ما در اتحادیه با الگو قراردادن فیفا و AFC طرح جامع باشگاه داری را ارائه دادیم و همچنان روی آن کار می‌کنیم. اما اتحادیه قدرت اجرایی ندارد. برای اجرایی شدن این طرح حمایت مقامات اجرایی در فوتبال لازم است. 

پیشکسوت مدیریت در فوتبال خاطرنشان ساخت: یکبار دیگر تاکید می‌کنم کشور ما به لحاظ منابع انسانی مشکلی ندارد. اما ما خودمان را از نظر تامین منابع مالی به سطح اول آسیا نرساندیم و از این حیث بسیار عقب هستیم. خیلی ساده می‌توانیم با الگو برداری از کشورهای موفق در قاره آسیا مثل کره جنوبی، ژاپن، چین و برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از همین امروز راهی را آغاز کنیم که سالها قبل باید آن را می‌پیمودیم. یادمان باشد ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است.

مدیرعامل سابق باشگاه های پاس تهران، تراکتورسازی، صبای قم و پاس همدان در خاتمه ابراز امیدواری کرد که ولو شده به صورت جرقه، اما امسال یکی از نماینده‌های کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا بتواند سنت شکنی کرده و این طلسم ۲۲ ساله فوتبال ایران را بشکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.