مدیر بخش سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بیان می‌کند سازمان محیط زیست با کمک وزارت ‌خارجه توانسته امسال قطعنامه‌ای را به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل برساند که ماجرای ریزگردها یک ماجرای فرا مرزی است و نیاز به دخالت سازمان ملل دارد.

موضوع ریزگردها یک ماجرای فرا مرزی است

قدس آنلاین - مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نهادی نظارتی است و متولی شناسایی و مهار چشمه‌های تولید گرد و خاک و کانون‌های بحرانی فرسایشی بادی دفتر بیابان و سازمان جنگل‌ها و مراتع آبخیزداری کشور است می‌افزاید: بودجه مهار ریزگردها به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند و آن وزارتخانه متولی اصلی رفع این مشکل است.

محمد درویش یاد آور می‌شود: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نهاد نظارتی تلاش می‌کند که همه سازمان‌ها به نحوی رفتار کنند که عملکردشان منجر به تخریب غیرقابل جبران محیط زیست نشود.به همین خاطر این سازمان جایگاه اختصاص ستاد ملی مقابله با گرد و غبار را در شورای عالی حفاظت محیط زیست ارتقا داده است تا بحث مقابله با گرد و غبار و ریزگردها بحث ملی تلقی شده و در شورای عالی که به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شود بررسی شود. علاوه بر آن با وزارت نیرو صحبت شده است که حتماً حق‌آبه تالاب‌های اصلی خوزستان به خصوص هورالعظیم، شادگان پرداخت شود. همچنین از طریق ابزارهایی که در کمیته ماده ۲ ارزیابی وجود دارد، در طول سه سال گذشته اجازه هیچ نوع انتقال آب بین حوزه‌ای و سد سازی جدید بر بالا دست رودخانه های کارون، کرخه و زهره که منتهی به خوزستان می‌شود را نداده است. در عین حال کمک و حمایت کرده است که سال گذشته حدود ۸هزار هکتار از کانون‌های بحرانی فرسایشی بادی در خوزستان تبسیط و درختکاری شود و امسال هم ۴۰هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر بخش سیاست محیط زیست در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بیان می‌کند سازمان محیط زیست با کمک وزارت ‌خارجه توانسته است امسال قطعنامه‌ای را به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل برساند که ماجرای ریزگردها یک ماجرای فرا مرزی است و نیاز به دخالت سازمان ملل دارد و رئیس سازمان ملل موظف است گزارشی از اقداماتی که منجر به کاهش طغیان ریزگردها در منطقه بین‌النحرین و میان‌رودان به تمام اعضا ارایه کند. امسال هم جلسه بین‌المللی با حضور ترکیه، سوریه، عربستان، اردن، کویت، عراق در ایران برگزار می‌شود.

درویش خاطر نشان می‌کند:این اقدامات نشانگر این است که از دیپلماسی محیط زیست استفاده شده تا ماجرای ریزگردها که سهم عمده‌ای از آن به علت ناپایداری کشور عراق و سوریه و آن هم به دلیل بلندپروازی‌های دولت ترکیه است به عنوان مساله بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و همه برای حل این مشکل به کمک بشتابند.

وی عنوان می‌کند کاری که به سرعت و فوری می‌توان برای نجات خوزستان انجام داد این است که کانون‌های بحرانی فرسایشی بادی در داخل خوزستان و استان ایلام را به سرعت مهار و تثبیت کنیم. منطقه پایاب رودخانه زهره هندیجان جاده ماهشهر به اهواز که به دلیل کمبود آب، تبدیل به چشمه‌های تولید گرد و خاک شده است باید به سرعت آب‌خور شوند و به ۳۵۰هزار هکتار از کانون‌های فرسایشی خوزستان که به بودجه‌‎ای معادل ۱۷۰۰میلیارد تومان برای احیا نیاز دارند با نگاه ویژه‌ای بودجه تخصیص داده شود.

درویش در پایان تاکید می‌کند که در نظر داشته باشید کل بودجه وزارت جهاد کشاورزی ۱۵۰۰ میلیارد تومان است و اینکه سازمان جنگل‌ها مبلغی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد.اما برای حل این مشکل به ۱۷۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و این یک اراده ملی و بسیج عمومی نیاز دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.