۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 505553

آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی خط مشترکی را در کنفرانس امنیتی مونیخ برای اتهام زنی به ایران دنبال کردند.

قدس آنلاین - کنفرانس امنیتی مونیخ امسال ویژگی‌های متفاوتی با سال‌های گذشته داشت. کشورهای جهان امسال با طیف متفاوت و گسترده‌تری از مسایل امنیتی و سیاسی روبه‌رو بودند که در این اجلاس مطرح و درباره آنها بحث شد.

برخلاف سال‌های اخیر، این بار موضوع هسته‌ای ایران از فهرست مسایل اصلی این کنفرانس خارج شده و رنگ باخته است. علت آن توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ است که بیش از یک سال از اجرای آن می‌گذرد. هرچند سیاست‌های دولت جدید آمریکا و تردیدهایی که درباره نحوه رفتار ترامپ با این توافق که بارها آن را توافقی بد یا بدترین توافق خوانده است، وجود دارد. از این رو غالب اعضای گروه ۱+۵ در این کنفرانس به دنبال مجاب‌کردن نماینده آمریکا به لزوم تداوم این توافق بودند.

از نگاه ایران اما این موضوع وجه دیگری داشت. وزیر خارجه کشورمان در این نشست ۲ موضوع متفاوت را دنبال می‌کرد. نخست، تبیین ضرورت فاصله‌گرفتن کشورهای دیگر بویژه اروپایی‌ها از راهبردهای ترامپ در مورد برجام و دوم، تمرکز بر موضوع تحولات امنیتی منطقه غرب آسیا و تأکید مجدد بر نقش محوری و تعیین‌کننده ایران در این تحولات.

به موازات این راهبرد، نمایندگان آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی نیز با وقوف به جایگاه و موقعیت ایران در این تحولات و با نیم‌نگاهی به برجام، خط تبلیغاتی و پروپاگاندای متقابلی را برای حاشیه‌سازی و تلاش برای کاستن از موقعیت و ظرفیت بازیگری ایران دنبال کردند.

تأکید ایران بر راهکار گفت‌وگو

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، در کنفرانس مونیخ با ارایه تحلیلی از عوامل شیوع بحران‌های امروزی در غرب آسیا طی ۲ دهه گذشته و با تأکید بر اینکه بحران‌ها در این منطقه راه‌حل نظامی ندارد، بر ضرورت کنارگذاشتن گزینه‌های نظامی تأکید کرد و گفت: باید به دنبال راه‌حل‌های دیگری باشیم اما قبل از آن باید مشکل را شناسایی کنیم. وی با بیان اینکه موفقیت تاریخی برای دیپلماسی باید راهگشا باشد، اظهار داشت: مسأله هسته‌ای ایران و گفت‌وگوهای مربوط به آن یک موفقیت سیاسی برای همه طرف‌ها بود. برای اینکه این مسأله به نتیجه برسد، ابتدا مشکل شناسایی شد و سپس به سوی راه‌حل‌هایی که مورد توافق همه طرف‌ها بود، گام نهادیم. ظریف خاطرنشان کرد: در این گفت‌وگوهایی که در منطقه به آن نیاز داریم، همه باید یکدیگر را درک کنند و بعد از شناسایی مشکل، راه‌حل‌ها را ارایه دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره تهدیدهای ترامپ نیز تصریح کرد که قبلاً جواب این تهدیدها را در توییتر داده است و افزود: ایران پاسخ احترام را به‌خوبی می‌دهد ولی به تهدید پاسخ خوبی نخواهد داد. ظریف به موضوع پیشنهاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای مذاکره هم اشاره کرد و یادآور شد: خوشحال می‌شویم که در این باره بتوانیم اقدامی انجام دهیم. جمهوری اسلامی ایران آماده است که با تمام همسایگانش در منطقه خلیج فارس برای رسیدگی به مشکلات منطقه همکاری کند.

رویکرد تخریبی واشنگتن، ریاض و تل‌آویو

اما معاون اول دونالد ترامپ در این کنفرانس اظهاراتی داشت که نشان داد او هم به مانند رئیس خود دیدگاه‌هایی نامعقول و جنجال‌آفرین دارد. مایک پنس در نشست امنیتی مونیخ، ایران را در کنار کره شمالی یک «تهدید» برای امنیت و شیوه زندگی غربی خواند و از اسلام‌گرایی افراطی و «کشورهای سرکشی که دنبال سلاح هسته‌ای هستند» به عنوان تهدیدهای جهان معاصر نام برد و گفت: از زمان فروپاشی شوروی به این سو جهان هرگز مانند امروز جای خطرناکی نبوده است. وی مدعی شد ایران به عنوان «اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم» همچنان به بی‌ثبات‌کردن منطقه خاورمیانه ادامه می‌دهد و رفع تحریم‌های هسته‌ای به ایران کمک کرده است که منابع بیشتری برای این کار در اختیار داشته باشد.

لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکایی که همواره مواضع تندی علیه ایران داشته، نیز در این کنفرانس و در ادامه پروژه تبلیغ علیه ایران، مدعی تهدید عربستان و رژیم صهیونیستی از سوی ایران شد و گفت: ریاض به خاطر تهدید ایران در یمن و تل‌آویو به خاطر تهدید حزب‌الله، حق دارند نگران باشند.

وی مدعی شد که اقدامات ثبات‌زدای ایران در ۴ کشور عربی یمن، لبنان، سوریه و عراق ادامه دارد و اعلام کرد: طرح جدیدی را برای تحریم ایران به سنا ارایه خواهد داد. او همچنین گفت: به نظر من، ما باید به افرادی که مورد تهدید ایران هستند، بیشتر کمک کنیم و نه اینکه کمتر از آنها حمایت کنیم.

لیبرمن سنگ عربستان را به سینه زد

رژیم صهیونیستی هم که وزیر جنگ خود را به مونیخ فرستاده بود، با به‌کارگیری تاکتیک مضحک قرارگرفتن پشت تابلوی حمایت از عربستان سعودی (دولتی که در ۲ سال گذشته به دنبال عادی‌سازی روابط خود با اسراییل بوده است)، در سخنرانی خود اظهار داشت: هدف نهایی ایران تضعیف عربستان سعودی در خاورمیانه است.

جبیر زیر پیشنهاد ریاض زد

عادل الجبیر،  وزیر خارجه عربستان، اما در این کنفرانس سیاست فرار به جلو را در پیش گرفت و با تمرکز بر  این خط تبلیغی که ایران عامل گسترش و عامل حمایت از تروریسم در منطقه ‌است، کوشید تا از پیکان انتقادها نسبت به نقش محوری ریاض در حمایت از گروه‌های سلفی و تروریستی فرار کند.

او با تکرار ادعاهای خود درباره حمایت و ارسال سلاح از سوی ایران برای انصارالله یمن، مدعی شد که ایران تنها کشوری است که می‌خواهد نظام حاکم بر خاورمیانه را تغییر دهد.

وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی عجیب گفت: ایران تنها کشوری است که هدف حملات داعش یا هر گروه تروریستی دیگری در منطقه قرار نگرفته است. رخ‌ندادن حملات داعش در ایران، سؤالاتی را درباره معامله ۲ طرف علیه سنی‌ها در منطقه ایجاد می‌کند.

وزیر خارجه عربستان که کشورش به‌تازگی کویت را برای میانجیگری و مذاکره با ایران در قالب شورای همکاری خلیج فارس واسطه کرده بود، این بار اظهار داشت: تا زمانی که ایران رفتارش را تغییر ندهد امکان همکاری و مذاکره با این کشور وجود ندارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.