تکنولوژی کنونی دارای مبانی‌ای است که سه ضلع مهم اومانیسم، سکولاریسم و لیبرالیسم دارد و البته در رأس آن‌ها اومانیسم است که از این حیث که اصالت با انسان است با خدامحوری در اسلام قابل جمع نیست.

علم مدرن با مبانی دینی ما سازگاری ندارد

قدس آنلاین - نشست «تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی ایران» از سلسله نشست‌های فلسفه تکنولوژی در قم برگزار شد.

در این نشست که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن همایش‌های این پژوهشگاه برگزار شد، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه تکنولوژی به عنوان ساخته بشر دارای دو بُعد نرم افزاری و سخت افزاری است، اظهار داشت: تکنولوژی کنونی خود دارای مبانی‌ای است که سه ضلع مهم اومانیسم، سکولاریسم و لیبرالیسم دارد و البته در رأس آن‌ها اومانیسم است که از این حیث که اصالت با انسان است با خدامحوری در اسلام قابل جمع نیست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه با تأکید بر اینکه انسان نمی‌تواند هم خدامحور و هم انسان محور باشد، گفت: علم مدرن که تکنولوژی نوین را در درون خود دارد از همین مبانی به طور کامل استفاده می‌کند و متأثر از آن‌هاست، بنابر این با مبانی دینی ما سازگاری ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر امروز می‌بینیم که در جهان با بحران‌ها و مشکلات متعدد و پیچیده‌ای روبه رو هستیم، بخش مهمی از آن ریشه در همین تکنولوژی دارد که ریشه و خاستگاهش اومانیستی است، حال آنکه نسخه‌ای که اسلام به ما ارایه می‌دهد، خدا محوری و حفظ و تقویت کرامت انسان در پناه این نگاه متعالی است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، دیگر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه معرفت شناسی مدرن متاثر از ماتریالیسم و پوزیتیویسم، جوهره و ماهیت تکنولوژی را تشکیل داده است، ابراز داشت: اکنون ما با پدیده‌ای به نام فناوری روبه رو هستیم که خود چند لایه معرفتی در پیشینه و پسینه دارد و نزدیک ترین لایه همانا علوم فنی و مهندسی است که بشدت درگیر همین فناوری هستند.

وی افزود: لایه قبل‌تر ناظر به علوم پایه و یک لایه قبل ترش هم مباحث عمیق‌تر و بنیادین تری است که علوم پایه از آن تغذیه می‌کند که شامل معرفت شناسی و هستی شناسی می‌شود.

پارسانیا ادامه داد: البته اگر عمیق‌تر بنگریم باید قایل به یک لایه دیگر شویم و آن هویتی است که انسان مدرن به تکنولوژی بخشیده است.

مهدی نصیری، محقق و پژوهشگر مطرح علوم انسانی نیز با اشاره به تعارض بنیادین مدرنیته با دین از حیث مبانی نظری و فلسفی گفت: نظریه پردازان غربی به دنبال ارایه و عرضه مدرنیته به عنوان نه فقط یک سبک زندگی، بلکه فراتر از آن یک آیین و دین بوده‌اند حال آنکه غایت این مدرنیته که موجب مشکلات بسیاری شده، انسان محوری و نفی خدا محوری است.

وی افزود: انبیای الهی مسیر تمدنی را برای بشر به شایستگی معلوم کرده‌اند و راه هدایت را به آن‌ها نشان داده اند، حال آنکه متأسفانه برخی تاریخ نویسان مدرن می‌خواهند بگویند آغاز حیات بشری با جهل بوده و این در حالی است که حضرت آدم(علیه السلام) به عنوان نخستین بشر و پیامبر وظیفه هدایت را برعهده داشته است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.