سفیر ایران در مادرید با اعلام از سرگیری تعاملات مالی چند بانک بزرگ اسپانیایی در آینده نزدیک با ایران، گفت: هیچ پروژه همکاری بین شرکت های اسپانیایی و ایرانی که ارزش برخی از آنها به چند صد میلیون یورو می رسد، به دلیل مشکل بانکی معطل نمانده است.

هیچ پروژه همکاری بین ایران و اسپانیا به دلیل مشکل بانکی معطل نمانده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، محمد حسن فدایی فرد همزمان با برگزاری همایش گرامیداشت چهارصدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و اسپانیا در مادرید،  به بررسی جایگاه اسپانیا در دیپلماسی اروپایی دستگاه دیپلماسی کشورمان، تحولات انجام شده در روابط تهران_مادرید در دوره پسابرجام و همکاری های دو جانبه در منطقه و جهان پرداخت.

فدایی فرد در پاسخ به این سئوال که:"سطح تعاملات دو کشور نسبت به پیش از اجرای برجام چه تغییری داشته است ؟" گفت: اسپانیا به عنوان چهاردهمین قدرت اقتصادی در سطح جهان و چهارمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپایی از ظرفیت ها و توانمندی های قابل توجهی در حوزه های مختلف صنعتی،زیرساخت، کشاورزی، خدماتی، علمی، فناوری و گردشگری برخوردار بوده  و به همین دلیل روابط اقتصادی با این کشور همواره مورد توجه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: این روابط در سال 1390 با عبور از مرز 5 میلیارد یورو به نقطه اوج خود رسید تا اینکه با شروع تحریم های ناعادلانه علیه کشورمان به بهانه برنامه هسته ای، این روابط روند نزولی به خود گرفت و در سال 1393 به کمتر از پانصد میلیون یورو کاهش یافت.

 این دیپلمات کشورمان گفت: با دستیابی به توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر توسعه تعاملات اقتصادی بین ایران و اسپانیا مورد توجه دولتمردان و فعالان بخش خصوصی در دو کشور قرار گرفت و عزیمت هیات های متعدد اقتصادی از اسپانیا به جمهوری اسلامی ایران با سفر همزمان سه وزیر امور خارجه، اقتصاد و صنعت در رأس یک هیات اقتصادی متشکل از نمایندگان بیش از 70 شرکت بزرگ اسپانیایی در مهر ماه 1394 شروع و به دنبال آن هیات های بزرگ اقتصادی متعددی از ایالت های مختلف اسپانیا به ایران سفر کردند.

فدایی فرد با بیان اینکه به دنبال تحرک انجام شده در تعاملات اقتصادی بین ایران و اسپانیا  پس از توافق هسته ای، امروز شاهد صعودی شدن روند همکاری ها و مبادلات اقتصادی بین دو کشور هستیم، افزود: به طوری که در سال 2016 میلادی حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از مرز یک میلیارد یورو عبور کرد و عمدتا صادرات کشورمان به اسپانیا افزایش یافته است و در بین کشورهای اروپایی، شرکت های اسپانیایی در دوره پسابرجام سهم قابل توجهی از پروژه های اقتصادی و توسعه ای ایران را به خود اختصاص داده اند.

 سفیر کشورمان در مادرید ادامه داد: بخش اعظم پروژه هایی که اسپانیایی ها در آن مشارکت کرده همراه با انتقال فناوری نوین و تأمین مالی بوده است و حضور شرکت اینکو در برقی کردن راه آهن تهران مشهد ، قرارداد شرکت سرکوبه با صندوق بازنشستگی وزارت نفت، قراردادهای شرکت آمادا با بخش خصوصی کشورمان در زمینه انرژی های بادی و خورشیدی، قرارداد گروه صنعتی خیمه نو با ایرانسل جهت ساخت شهرهای هوشمند، تمهیدات احداث اولین پالایشگاه مشترک ایران و اسپانیا در جنوب این کشور، مشارکت اسپانیا در توافقات ایران با ایرباس، همکاری های کشورمان با صنایع قطعه سازی اتومبیل در اسپانیا و قراردادهای خرید نفت توسط شرکت های سپسا و رپسول بخشی از قراردادهای منعقده با کشورمان پس از برجام است.

آژانس بیمه صادرات اسپانیا صادرات و سرمایه گذاری در ایران از سوی شرکت های اسپانیایی را بیمه می کند

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر قراردادهای عملیاتی شده، دهها پروژه دیگر در دست مذاکره و مطالعات امکان سنجی است که در آینده نزدیک شاهد رشد چشمگیر سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی از سوی شرکت های اسپانیایی در ایران در حوزه های مختلف صنعتی، راه آهن، پتروشیمی، انرژی های بادی و خورشیدی، کشاورزی و غیره خواهیم بود که ارزش برخی از این قراردادها به چند صد میلیون یورو می رسد. نکته قابل توجه این است که آژانس بیمه صادرات اسپانیا بلافاصله پس از توافق هسته ای اعلام کرد که صادرات و سرمایه گذاری در ایران از سوی شرک های اسپانیایی را به شکل نامحدود تحت پوشش بیمه ای قرار می دهد و در همین راستا اخیرا چند پروژه مربوط به ایران را جهت پوشش بیمه صادرات تصویب کرده و این موضوع می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر ذهنیت شرکت های اسپانیایی برای کار با ایران داشته باشد.


توافق هسته ای لوزان و توافق نهایی برجام در واقع میراث مذاکراتی سولانا بود

فدایی فرد در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با اینکه" گفته می شود روابط اتحادیه اروپا با ایران در مقطع پسابرجام متحول شده است. در این میان اسپانیا چه نقشی ایفا کرده و اینکه در بین کشورهای اروپایی چه جایگاهی دارد؟ "خاطرنشان کرد: 13  سال قبل که مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در خصوص حل و فصل موضوع هسته ای آغاز شد، خاویر سولانای اسپانیایی نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا بود. سولانا در پیشبرد مذاکرات، نقشی اسپانیایی و اروپایی داشت و برای به ثمر رساندن مذاکرات و تفاهم تلاش زیادی کرد.

وی ادامه داد: توافق هسته‌ای لوزان و توافق نهایی برجام درواقع میراث مذاکراتی آقای سولانا بود. آقای سولانا همواره از مدافعین جدی توافق هسته ای بوده و همین هفته نیز طی مقاله ای بر لزوم اجرای برجام توسط همه طرف ها تأکید کرد. دولت اسپانیا همواره مدافع حل و فصل موضوع هسته ای بوده و شرکت های اسپانیایی از تحریم ایران صدمه چند میلیاردی متحمل شدند. در جریان مذاکرات هسته ای در دولت جناب آقای روحانی ، اسپانیایی ها مکررا از حصول توافق حمایت کردند و پس از حصول توافق لوزان، به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت، رئیس کمیته نظارت بر اجرای برجام در شورای امنیت سازمان ملل بودند.

در انتخاب عضو غیردائم شورای امنیت دستگاه دیپلماسی ایران هوشیارانه رأی خود را به سبد اسپانیا ریخت

این دیپلمات کشورمان  گفت:  ما در این مدت شاهد مواضع دوستانه و همکاری صادقانه دوستان اسپانیایی بودیم. البته ما برای انتخاب عضو غیردائم شورای امنیت، رأی خود را با شجاعت به سبد اسپانیایی ها ریخیتم و این یکی از تصمیمات هوشیارانه دستگاه دیپلماسی بود. اتحادیه اروپا و اعضای 28 گانه آن به عنوان یک کلوپ سیاسی و اقتصادی و اسپانیا به عنوان یک عضو فعال این کلوپ، در مذاکره، توافق و اجرای برجام نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

پرواز ماهان ایر به بارسلونا  به زودی و  پرواز مستقیم به مادرید در دستور کار قرار می گیرد

فدایی فرد همچنین در جواب سئوال دیگری مبنی بر اینکه " بر اساس اخبار مبتنی بر توافق های انجام شده، ماهان ایر تا ماه ژوئن پرواز مستقیم به بارسلونا خواهد داشت و برقراری پرواز مستقیم به مادرید هم در دست بررسی است. در این زمینه چه نظری دارید و آیا برنامه های دیگری در این زمینه بین دو کشور در جریان است؟"توضیح داد: با اجرایی  شدن توافق هسته ای، شاهد تحرکات زیادی در زمینه توسعه تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین دو کشور بوده ایم که طبیعتا این امر منجر به افزایش رفت و آمدها بین جمهوری اسلامی ایران و اسپانیا  شده است. در همین راستا موافقتنامه هوایی بین دو کشور امضا شد و مقرر شد شرکت های هواپیمایی دو کشور امکان برقراری پروازهای مستقیم را بررسی کنند.

وی ادامه داد: ابراز تمایل ایران برای برقراری پرواز مستقیم با اسپانیا سابقه چندساله دارد که برجام راه اجرایی شدن آنرا هموار کرد. مقامات و دستگاه های مربوط  اسپانیایی از این ایده استقبال و همکاری شایسته ای دراین زمینه داشتند و در همین راستا هم موافقت سازمان هوانوردی غیرنظامی اتحادیه اروپا و سازمان هواپیمایی کشوری اسپانیا  گرفته  شد و ماهان ایر ضمن انجام مطالعات فرصت امکان سنجی بازار، همکاران اسپانیایی خود برای ارائه خدمات فرودگاهی، مسافری، باری و فروش بلیت را یافت. همچنین قرار است شرکت هواپیمایی ماهان در آینده نزدیک پروازهای خود را به بارسلونا شروع  کند و در مرحله بعدی پرواز مستقیم به مادرید در دستور کار قرار گیرد. ماهان ایر در این مسیر مسافران آمریکای لاتینی به مقصد شرق دور و بالعکس را  جابجا خواهد کرد و بدون شک برقراری پروازهای مستقیم به توسعه تعاملات اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور کمک قابل توجهی می کند و انتظار می رود در صورت فراهم شدن بسترهای مورد نیاز، شاهد رشد چشمگیر مبادلات گردشگری بین دو کشور باشیم.

سفیر کشورمان در مادرید در رابطه با اینکه" طبق اخبار، اسپانیا صدور روادید برای ایرانیان را دو برابر کرده است، آیا  سفارت کشورمان در مادرید هم افزایش صدور روادید داشته است؟ میزان صدور روادید سفارت کشورمان در سال گذشته چقدر بوده است؟" افزود: ما هیچ گاه برای صدور روادید جهت اتباع اسپانیایی محدودیتی نداشته ایم و همیشه از  ورود آنها به خصوص به عنوان جهانگرد استقبال کرده ایم و دولت جمهوری اسلامی ایران  برای گردشگران خارجی تسهیلاتی ویژه ای راه اندازی کرده که روادید فرودگاهی از مهمترین آنها است. از این طریق سالانه چندهزار گردشگر اسپانیایی به ایران  سفر کرده و  گردشگران خارجی پس از اخذ روادید فرودگاهی و در صورت تمایل می توانند با مراجعه به دفاتر کنسولی وزارت امور خارجه در سراسر کشورمان، زمان روادید خود را تا سه ماه تمدید کنند.

وی ادامه داد: همچنین در حال راه اندازی روادید الکترونیکی هستیم که در کار سفر گردشگران تسهیل فوق العاده ای ایجاد خواهد کرد. ما تجهیزات فنی در بخش کنسولی سفارت کشورمان در مادرید را روزآمد و تقویت نموده و بر تعداد نیروی انسانی آن افزوده ایم تا پاسخگوی نیازهای فزاینده متقاضیان روادید ورود باشیم. تعداد روادید صادره در سفارت کشورمان ( به استثنای روادید فرودگاهی طی دو سال گذشته 50 % افزایش یافته که با محاسبه روادید فرودگاهی می توان گفت در مجموع 150 درصد افزایش صدور روادید داشته ایم. برآورد ما بیش از 5000 روادید صادره برای اتباع اسپانیا در فرودگاه ها و به همین میزان در سفارت کشورمان در مادرید است. سیاست جمهوری اسلامی ایران و سفارتمان در مادرید آن است که سفر گردشگران خارجی و اسپانیایی به ایران را تسهیل کنیم و حتی‌المقدور در اسرع وقت روادید آنها صادر شود.

برگزاری اولین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اسپانیا در آینده نزدیک

فدایی فرد در بخش دیگری از این گفت و گو در رابطه با برگزاری " کمیسیون اقتصادی مشترک بین ایران و اسپانیا همچنین  نشست ها و برنامه های تجار و بازرگان دو کشور " گفت: با وجود روابط قابل توجه اقتصادی بین ایران و  اسپانیا در گذشته تاکنون هیچ کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور برگزار نشده است. سال گذشته در سفر قائم مقام وزیر اقتصاد اسپانیا به تهران تفاهم نامه ای به امضاء وی و معاون وزیر اقتصاد کشورمان رسید که بر اساس آن مقرر شد نقشه راه توسعه همکاری های اقتصادی بین ایران و اسپانیا تنظیم و در چارچوب این نقشه راه، کمیسیون مشترک برگزار شود.این نقشه راه در حال حاضر در حال بررسی از سوی وزارت خانه های اقتصاد دو کشور بوده و انتظار می رود با نهایی شدن آن در آینده نزدیک شاهد فراهم شدن مقدمات برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور باشیم.

وی در خصوص نشست ها و تعاملات بین تجار و بازرگانان ایران و اسپانیا، گفت: در یک سال گذشته شاهد سفر هیات های متعدد اقتصادی از اسپانیا به ایران از جمله سفر اتاق بازرگانی اسپانیا، اتاق بازرگانی مادرید، اتاق بازرگانی بارسلونا، اتاق بازرگانی باسک و ... بوده ایم و بخش های خصوصی اسپانیا در این سفرها طی برگزاری نشست های مشترک با شرکت های ایرانی از نزدیک با ظرفیت ها و زمینه های همکاری اقتصادی با ایران آشنا شده اند. همچنین بر اساس دعوت رسمی رئیس اتاق اسپانیا از رئیس محترم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، انتظار می رود که قبل از تابستان آینده شاهد سفر هیات تجاری اتاق ایران به اسپانیا باشیم.

تا این لحظه هیچ پروژه همکاری بین شرکت های اسپانیایی و ایرانی به دلیل مشکل بانکی معطل نمانده است

در بخش دیگری از این گفت و گو سفیر کشورمان در مادرید  در پاسخ به این سئوال که "تعاملات مالی و بانکی ایران و اسپانیا در چه مرحله ای بوده و آیا بانک های این کشور همکاری های مالی خود با ایران را آغاز کرده اند یا خیر؟"،گفت: اسپانیا یکی از کشورهای پیشتاز اروپایی در از سرگیری تعاملات بانکی با ایران بوده است. دو بانک BMCE و ارس بانک تعاملات بانکی خود با همه بانک های کشورهان را از سر گرفته اند و چند بانک بزرگ اسپانیایی هم به زودی همکاری های بانکی را از سر خواهند گرفت. همکاری های بانکی ایران و اسپانیا تا حد قابل توجهی تابع همکاری بانک های بزرگ اروپایی با ایران است. این بدان معناست که بانک های بزرگ اسپانیایی که منافع چشمگیری در آمریکا دارند همچنان منتظر عادی تر شدن شرایط و رفع هرگونه ابهام در خصوص نحوه همکاری با ایران و کارشکنی نکردن و تهدید آمریکا در این زمینه هستند. من در یک سال گذشته تقریبا با کلیه مدیران بانک های بزرگ اسپانیایی ملاقات داشته و سعی کرده ام به رفع برخی از این ابهامات و شبهات کمک کنیم، ولی به نظر می رسد نبود اطمینان از رفتار آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران علت احتیاط و تردید این بانک ها است. البته بانک های کوچک و متوسط اسپانیایی از مدت ها پیش همکاری خود با بانک های ایرانی را شروع کرده اند و تا این لحظه هیچ پروژه همکاری بین شرکت های اسپانیایی و ایرانی که ارزش برخی از آنها به چند صد میلیون یورو می رسد، به دلیل مشکل بانکی معطل نمانده است.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به ملاقات روز گذشته وزرای خارجه ایران و اسپانیا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ  این مذاکرات را اولین قدم برای مبادلات هیات های دو کشور خواند و افزود: در حال حاضر  چند سفر وزارتی و بنگاه ها و تشکل های اقتصادی را در دستور کار داریم که با توجه به تشکیل دولت ثابت در نوامبر گذشته، شاهد ایجاد تحرک در مبادله هیأت ها خواهیم بود. در اولین اقدام، وزرای خارجه دو کشور در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر ملاقات و در خصوص سفرهای در دستورکار روابط دو کشور رایزنی و تصمیم گیری خواهند کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که "آیا مقام های اسپانیایی بعد از برجام به ایران سفر داشته اند و به طور کلی چه سفرهایی در برنامه آتی مسئولان دو کشور قرار دارد؟" گفت: پس از توافق لوزان، مادرید مقصد اولین سفر اروپایی جناب آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه در فروردین 944 بود. متعاقبا در یکی از کم سابقه ترین تحرکات سیاسی و اقتصادی اسپانیا، یک هیأت بلندپایه متشکل از سه وزیر امور خارجه، صنعت و عمران در رأس یک هیات بزرگ اقتصادی متشکل از نمایندگان بیش از 70 شرکت بزرگ اسپانیایی که دارای فعالیت تجاری و اقتصادی در سطح بین المللی هستند، در شهریور ماه 1394 به کشورمان سفر و ملاقات ها و نشست های متعددی داشتند. همچنین مدیرکل سیاست خارجی و امنیت بین المللی وزارت خارجه و چند هیأت پارلمانی شامل رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت کنگره نمایندگان از ایران دیدار کردند و در این فاصله اولین و دومین کمیته مشورت های سیاسی بین دو کشور در سطح معاونین وزرای خارجه برگزار شد، اما عدم توافق احزاب در تشکیل دولت ثابت در اسپانیا در بسیاری از برنامه های دولت این کشور بخصوص در حوزه روابط خارجی و انعقاد توافقنامه ها اختلال ایجاد کرد.

در ادامه این گفت و گو  سفیر کشورمان در اسپانیا در مورد"تعاملات فرهنگی و گردشگری تهران و مادرید و رایزنی های سیاسی بین دوکشور " این نکته را یادآور شد که روابط فرهنگی ایران و اسپانیا ریشه ای چهارصد ساله دارد و  زیرساخت روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور هم همین روابط تاریخی است.

وی ادامه داد: همایش ها، جشنواره ها، سمینارهای ادبی و هنری و گفتمانی مختلف شامل موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، عکس و فیلم به دستورکار دائم ما تبدیل شده و همین هفته گذشته هنرمندان اسپانیایی در روز ملی اسپانیا در جشنواره فجر صاحب مقام شدند و روز پنجشنبه 28 بهمن ماه 1395 هم همایش بزرگداشت چهارصدمین سال روابط دیپلماتیک دو کشور برگزار و در حاشیه آن نمایشگاهی از اسناد تاریخی روابط دو کشور به نمایش گذاشته خواهد شد، همچنین با توجه به عمق فرهنگی دو کشور، موضوعات مختلف و متنوعی برای گسترش روابط فرهنگی داریم. مواردی همچون سینما، موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی، ادبیات و گفتمان های بین ادیانی که علاوه بر برگزاری پراکنده آن در طول سال، قرار است همه این حوزه های همکاری به صورت مجتمع در قالب هفته فرهنگی ایران در اسپانیا برگزار شود.علاوه براین باید بگویم که در حوزه تعاملات فرهنگی، امورگردشگری و آشنایی مردم با مردم جایگاه خاصی دارد و از این رو ایران همواره با ظرفیت کامل در نمایشگاه سالانه فیتور مادرید شرکت می کند.

فدایی فرد بابیان اینکه اسپانیا یکی از بزرگترین کشورهای میزبان جهانگرد در جهان بوده و سال گذشته میلادی با نزدیک به هفتاد میلیون بازدید کننده رکورد خود را شکست، گفت: ایران هم با داشتن فرهنگ و تمدنی کهن، مراکز و جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و جزء 10 کشور برتر جهان در دارا بودن جاذبه های گردشگری است و کانون تمرکز جهانگردان جهان در سال های آینده خواهد بود. علاوه بر این  اسپانیا با تجارب طولانی در مدیریت امور جهانگردی می تواند در تقویت زیرساخت های جهانگردی کشورمان کمک شایانی کند و با ساخت هتل، مدیریت هتل و مسافر، جذب و مدیریت جهانگرد، مرمت اماکن تاریخی، تبدیل اماکن تاریخی به تفرجگاه و اقامتگاه و انتقال تجربیاتش، شریک خوبی برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری در ایران باشد. دراین موارد هیات های مختلفی از بخش های خصوصی و دولتی اسپانیا به ایران سفر کرده و هم اکنون در چند پروژه هتل سازی و امور گردشگری در حال مذاکره هستند.

این دیپلمات کشورمان در بررسی "نقش اسپانیا به ویژه در عراق و سوریه  در مقایسه با سایر اروپایی ها " ، خاطرنشان کرد: باوجود اینکه ایران و اسپانیا در دو حوزه ارزشی و تمدنی متفاوت قرار دارند و اسپانیا عضو ناتو و کلوپ غربی و اروپایی است، اشتراکات سیاسی گسترده ای در مواضع اعلانی و اعمالی دو کشور دیده می شوند که همین امر به تقویت تعاملات و رایزنی های دو کشور در مسائل منطقه ای و بین المللی منجر شده است و باید بگویم که اسپانیایی ها به طور سنتی مردمی عدالت خواه، صلح جو و مسئولیت پذیر هستند، آنها بر خلاف برخی از شرکای اروپایی خود ماجراجو و تنش آفرین نیستند و همواره بر راه حل های صلح آمیز و سیاسی حل و فصل اختلافات اصرار می کنند. به عنوان نمونه اسپانیایی ها به عنوان حافظ صلح در مرز لبنان و رژیم صهیونیستی حضور فعال دارند و سال گذشته یکی از سربازانشان بر اثر آتش توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی کشته شد. در عراق پس از کسب توافق دولت مرکزی عراق و به منظور آموزش نظامیان و پلیس عراق در آن کشور حضور دارند و در سوریه جزء اولین کشورهای اروپایی بودند که در مقابل فشار برخی از شرکایشان ایستادیگی و اعلام کرند که تعیین تکلیف حکومت و حاکمیت در سوریه بر عهده مردم آن کشور است و زیر بار تغییر حاکمیت به عنوان پیش شرط مذاکرات سیاسی نرفتند و از همه مهمتر اینکه این موضع بعدا به موضع اروپایی تبدیل شد. اسپانیایی ها یکی از زخم خوردگان تروریسم داعش هستند. اسپانیا مبارزه با تهدید داعش که دامنه خلافت خود را تا آندلس پیش بینی نموده، از الویت های اقدام داخلی و بین المللی خود قرار داده اند.

وی در پایان با اشاره به  این که قدمت روابط دوستانه ایران و اسپانیا از سابقه تأسیس بسیاری از کشورهای جهان طولانی تر است، افزود: اولین هیأت دیپلماتیک اسپانیا در سال 1403 میلادی به رهبری کلاویخو سفیر انریک سوم پادشاه کاستیا سرزمین ایران را در نوردید. 214 سال بعد آقای گارسیا دسیلوا ای فیگرو اولین سفیر ثابت اسپانیا در ایران بود که مأموریتش در سال 1617 آغاز و تا سال 1624 طول کشید. او کمک بزرگی به شناسایی و معرفی تمدن ایران در قرن 17  کرد و بدین ترتیب اگر سفارت کلاویخو را به عنوان نخستین ارتباط سیاسی دو کشور ایران و اسپانیا محسوب کنیم، بیش از ششصد سال از این واقعه تاریخی می گذرد و درصورتی که اعزام سفیران را مبنای روابط رسمی دو کشور بدانیم، قدمت روابط به چهارصد سال می رسد. روابط دو کشور ایران و اسپانیا بیش از هرچیز بر پایه تعاملات فرهنگی و دوستی ملت ها شکل گرفته و مناسبات سیاسی و اقتصادی ما را استحکام بخشیده است.

فدایی فرد ادامه داد: به گواهی تاریخ، تعاملات عمیقی میان دانشمندان، اخترشناسان، هنرمندان و موسیقی دانان دو سرزمین وجود داشته است. در طول هشت قرن حاکمیت مسلمانان در آندلس، فرهنگ ایرانی به عنوان یکی از ارکان فرهنگ اسلامی نقش شایسته ای در فرهنگ وتمدن اندلس ایفاء کرد و حضور موثر ایرانیان در زمینه های علوم، موسیقی و ادبیات در دوره حکومت مسلمانان در اسپانیا مورد تأیید مورخان است. همچنین در آن مقطع عارفانی چون ابن عربی و شوشتری اهل غرناطه تأثیر عمیقی بر مکتب عارفان اسپانیایی و صوفیان ارانی داشته اند. با جستاری در تاریخ روابط دو کشور، جوهره این مناسبات در احترام، دوستی و اعتماد به چشم می خورد. از عهدنامه مودت و تجارت منعقده در سال 1842 تا امروز دهها موافقتنامه و یادداشت تفاهم در حوزه های مختلف همکاری منعقد شده و ما در صدد فعال کردن و احیاء همه توافقات گذشته هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.