یزد - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: طرح دادگاه درمان مدار ویژه معتادان بی سرپناه، سخت در دسترس و متجاهر برای اولین بار در ۴ استان تهران، البرز، قزوین و یزد اجرا خواهد شد .

طرح دادگاه درمان مدار معتادان متجاهر در یزد اجرا می شود

به گزارش قدس آنلاین، علی اصغر رفاهی با بیان این خبر اظهارداشت: در این طرح، دادگاه ها از دو رویکرد استفاده از مشوق های رفتاری و فشار قانون برای وارد کردن معتادان به خدمات درمان و کاهش آسیب و نگهداشتن آنها در درمان استفاده می نمایند.

وی افزود: اجرای طرح دادگاه درمان مدار با رویکرد تخفیف مجازات برای افراد سابقه دار با جرایم سبک غیرخشن که همزمان اختلال مصرف مواد دارند به شرط آنکه موافقت خود را برای ورود به یک برنامه درمان با نظارت دقیق و آزمایش زیر نظر دادگاه اعلام کنند اجرا خواهد شد.

معاون دادگستری تصریح کرد: علاوه بر افراد مذکور افراد دستگیر شده توسط نیروی انتظامی که شرایط تجاهر آنان احراز شود و افرادی که به دلیل اعتیادشان از آنها شکایت شده و یا گزارشی توسط اعضا خانواده ، بستگان و یا سایرین از طریق تماس با خط تلفنی اعتیاد (۰۹۶۲۸) و یا اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و یا شماره ۱۱۰ مطرح شده است جامعه مورد هدف این طرح می باشند .

وی در خصوص اجرای این برنامه گفت : این طرح طبق شیوه نامه کمیته راهبردی در سطح استان با حضور تمامی دستگاه های دست اندرکار و با ریاست شخص استاندار و نایب رئیسی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تشکیل خواهد شد که دبیراجرایی کمیته نیز اداره کل بهزیستی استان خواهد بود.

رفاهی نیاز به اتخاذ تدابیر علمی برای مقابله با پدیده اعتیاد در جامعه را یادآور شد و افزود: اذعان همه مسئولان به ناکارآمدی برخورد های صِرف قهری ، نظامی و انتظامی در مقابله با پدیده اعتیاد است که از این رو طرح دادگاه های درمان مدار از نظر جرم شناسی در دو محور پیشگیری و درمان مطرح گردیده است.

وی با اشاره به اینکه در این شیوه هماهنگی تنگاتنگ سیستم قضایی و درمانی برای برخی از مجرمین معتاد خدمات مبتنی بر پاداش و تنبیه ارائه می گردد .

این مقام قضایی تصریح کرد: اجرای این طرح عواقب امنیت عمومی را بهبود می بخشد، تکرار مجدد جرم و عواقب سوء مصرف مواد مخدر کاهش خواهد یافت و سیستم قضایی کیفری، تأثیر گذار تر و خدمات درمانی بهتر به کار گرفته خواهد شد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.