کارشناس دفتر امور دفن حرم مطهر رضوی می گوید: امکان پیش خرید محل دفن تا آخــر ســال ۱۳۹۵ امکان پیش خرید محل دفن در تمامی قســمت ها و مجموعه های قابل واگذاری در حرم مطهر امام رضا(ع)، نیز طبق دســتور مقامات و مسؤولان عالی رتبه آستان قدس رضوی، فراهم است.

شرایط تدفین در حرم مطهر رضوی/ امکان پیش خرید قبر تا پایان سال

قدس آنلاین - کارشناس دفتر امور دفن حرم مطهر رضوی می گوید: شــرایط و ضوابط دفن در حرم مطهر رضوی، یکی از بیشترین پرسشهایی است که از سوی زائران مطرح می شود.

«مرتضی بخشی» در توضیح این ضوابط تأکید می کند: مطابق شــرایط و ضوابط اعلام شــده به دفتر امور دفن حرم مطهر رضوی، ارایه (گواهی) دفن صادره از سوی سازمان بهشت رضا(ع) مشهد برای دفن اموات در حرم مطهر امام رضا(ع) و آرامگاه خواجه ربیع مشهد، ضروری است.

کارشناس این دفتر می گوید: در صورتی کــه فــرد مرحوم شــده حتــی اگر در شهرستان ها و استان های دیگر کشور هم فوت کرده باشد و بازماندگان وی تمایل به دفن پیکر او در حرم مطهر امام رضا(ع) و یا آرامگاه خواجه ربیع مشهد داشته باشند، باز هم باید مطابق شرایط و ضوابط اعلام شده به دفتر امور دفن حرم مطهر رضوی، به سازمان بهشت رضا(ع) مشهد مراجعه و جهت دریافت گواهی دفن از آن سازمان اقدام کنند.

مرتضی بخشــی توضیــح می دهــد: در برخی از موارد مشــاهده می شــود که فرد متوفی در شهرســتان ها و استان های دیگر فوت کــرده و بازمانــدگان وی کــه تمایل به دفن او در حرم مطهر امام هشــتم(ع) و یا آرامگاه خواجه ربیع مشهد دارند، بدون ارایه گواهی دفن صادره از سوی سازمان بهشت رضا(ع) مشهد به این دفتر مراجعه می کنند که با راهنمایی ارایه شده از سوی این دفتر، مجدداً باید برای دریافت گواهی دفن از ســوی سازمان بهشــت رضا(ع) مشهد به آن سازمان مراجعه نمایند. دفتری که تعطیلی ندارد.

با تلفن ۳۲۰۰۲۱۵۳ -۰۵۱ تماس بگیرید

وی می گوید: بعد از ارایه گواهی دفن صادره از سوی ســازمان بهشت رضا(ع) مشهد و پرداخت مبلغ حق الدفن (با توجه به قیمت مکان دفن) از سوی بازماندگان فرد متوفی، مراحل بررسی محل دفن، اعلام امکان انجام دفن، دریافت مجوز دفن و سپس بررسی و تأیید آن، تعیین بلوک و سرداب محل دفن و در نهایت دســتور به شخص حفار برای آماده سازی قبر انجام می شود.

بخشی اضافه می کند: دفتر امور دفن حرم مطهر رضوی در حال حاضر در اتاق شماره ۱۶۹ صحن آزادی در بارگاه ملکوتی امام هشــتم(ع) واقع شده اســت و همه روزه از ســاعت ۷ صبــح تا ۱۹ حتی در روزهــای تعطیــل و جمعه ها و حتی تعطیلات رسمی مندرج در تقویم تاریخ آماده خدمت رسانی به مراجعه کنندگان ارجمند است.

وی درباره خدمات ارایه شــده از ســوی ایــن دفتر اضافه می کنــد: در دفتر امور دفن حــرم مطهر رضــوی، تمامی امور اداری مربــوط به دفن امــوات در حرم مطهر امام رضا(ع) و آرامگاه خواجه ربیع مشهد انجام می شود، ضمن اینکه بررسی پرونده خدمه و خدام حرم مطهر رضوی (براســاس احکام خدمت آنان موجود در پرونده)، بررســی پرونده کارکنان آستان قدس رضوی دارای محل دفن (قبرجا)، بررسی پرونده اشــخاصی که قبلاً محل دفن تهیه و خریداری کرده اند و همچنین اعلام امکان انجام دفن برای این دسته از افراد (مطابق ضوابط و شــرایط) از دیگر وظایف اداری این دفتر به شمار می آید.

کارشــناس این دفتر متذکر می شــود: همچنین تدابیری اتخاذ شــده اســت تا شهروندان و بازماندگانی که مکان و محل دفن اقوام و وابســتگان و خویشان خود را فراموش کرده اند، با تماس تلفنی با شماره تلفــن ۳۲۰۰۲۱۵۳ -۰۵۱مســتقر در این دفتربه طور مســتقیم بعد از اعلام مشخصات هویتی شخص متوفی از محل دفن او در حرم مطهر رضوی و یا آرامگاه خواجه ربیع مشهد، اطلاع حاصل نمایند.

بخشــی یــادآوری می کنــد: براســاس تصمیمات و ضوابط و شرایط اعلام شده، آرامــگاه خواجــه اباصلت(ره) و بهشــت حضرت جوادالائمه(ع) (که در مجاورت آن قرار دارد) از لحاظ اداری و امور مربوط به دفن اموات، هیچگونه ارتباطی با مجموعه حرم مطهر امام رضا(ع) و آســتان قدس رضوی ندارد.

پیش خرید محل دفن

وی در زمینــه امــکان پیش خرید محل دفن، می گوید: مطابق شــرایط و ضوابط اعلام شده به این دفتر، امکان پیش خرید محل دفن بــرای افراد و خانــواده آن ها مربوط به آرامگاه خواجه ربیع مشــهد در حال حاضر مهیاست، ضمن اینکه فعلاً تا آخــر ســال ۱۳۹۵ امکان پیش خرید محل دفن در تمامی قســمت ها و مجموعه های قابل واگذاری در حرم مطهر امام رضا(ع)، نیز طبق دســتور مقامات و مسؤولان عالی رتبه آستان قدس رضوی، نیز فراهم است و اشــخاص و افراد متقاضی می توانند با مراجعه به محل دفتر امور دفن حرم امام رضا(ع) (واقع در صحن آزادی) از تســهیلات و شــرایط به وجود آمــده در این زمینه (مطابق ضوابط اعلام شده) استفاده نمایند.

کارشناس این دفتر تأکید می کند: مبلغ تقدیمی اولیه برای پیش خرید محل دفن که توسط افراد متقاضی پرداخت می شود، قطعی بوده و در زمان فوت و رسیدن اجل موعود دیگر نیازی به پرداخت مبلغ اضافی نخواهد بود.

بخشی در ارتباط با مبالغ مربوط به فروش محل دفن نیز می گویــد: مبالغ مربوط به فروش محــل دفن در حرم مطهــر رضــوی و آرامگاه خواجه ربیع مشــهد همه ســاله در کارگروه واگذاری محل دفن (قبرجا) آستان قدس رضــوی مطــرح و تصمیم گیری شــده و پس از طی شــدن مراحل اداری و سازمانی و تأیید و تصویب مسؤولان عالی رتبه و ارشد آستان قدس رضوی، و اعلام نظر کارگروه مربوطه، توسط معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی جهت اجراء به این دفتر ابلاغ و اعلام می شود.

وی اضافه می کند : همچنین قبور موجود در حرم مطهر امام رضا(ع) براساس شرایط و ضوابط تعیین شده، معمولاً دو طبقه و در مواردی هم سه طبقه است که این دفتر مطابق ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی مســؤولان و مدیران ذی ربط در این زمینه در هنگام دفن پیکر اموات انجام وظیفه می کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.