این روزها در حالی جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را پشت سر گذاشته‌ایم، که لبنان محیای برگزاری مراسمات روز « فرماندهان شهید» است. روزی که به یادبود شهادت «سید عباس موسوی»، «راغب حرب» و «عماد مغنیه» به این عنوان نامگذاری شده است.

فرزندان روح‌الله، رهبران حزب‌الله

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ این روزها در حالی جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را پشت سر گذاشته‌ایم، که لبنان محیای برگزاری مراسمات روز « فرماندهان شهید» است. روزی که به یادبود شهادت حجت‌الاسلام«سید عباس موسوی» دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان، حجت‌الاسلام«راغب حرب» از روحانیون برجسته حامی مقاومت و حاج «عماد مغنیه» فرمانده نظامی حزب‌الله لبنان به این عنوان نامگذاری شده است. شهیدان موسوی و حرب در روز 28بهمن و حاج رضوان در 23بهمن به شهادت رسیده‌اند، یعنی همگی بعد از سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در 22بهمن.
این ترتیب زمانی اگرچه (احتمالا) اتفاقی است، اما حسن اتفاق جالب و پرمعنایی است. مساله‌ای که به شکلی دیگر یادآور تاثیرپذیری مقاومت اسلامی لبنان از انقلاب اسلامی ایران است. بازخوانی ماجرای تشکیل مقاومت اسلامی در لبنان که بعدها به حزب‌الله تغییر نام داد، بهترین شاهد برای نقش‌آفرینی ایران و شخص حضرت امام خمینی(ره) در تاسیس آن است. همزمان با اشغال جنوب لبنان از سوی صهیونیست‌ها در سال 1892(1361) و به موازات فعالیتهای نظامی رزمندگان مقاومت اسلامی و پیش از صدور بیانیه‌ رسمی اعلام موجودیت، تلاش سران و بنیانگذاران مقاومت برای سازماندهی تشکیلات جدید ادامه یافت. در این زمینه کمیته‌ای 9نفره از عملای بزرگ شیعه و شخصیت‌های مستقل تشکیل شد و با انتشار بیانیه‌ای تعهد خود را به ولایت فقیه و جنگ با اسرائیل اعلام کرد. این کمیته هیاتی پنج نفره را به نام «شورای لبنان» به ریاست شهید سید عباس موسوی تشکیل داد و آن را برای ملاقات با امام خمینی (ره) وکسب تکلیف شرعی از محضر ایشان به تهران اعزام کرد. این هیئت در دیدار با امام اهداف و برنامه‌های خود را شرح داد و سپس با ایشان بیعت کرد. امام روح‌الله به عنوان ولی امر مسلمین، این شورا را تایید کردند و از اعضای آن خواستند که راه‌شان را ادامه دهند. شورای پنج نفره پس از بازگشت به بیروت، کار سازماندهی و تهیه پیش نویس اساسنامه حزب‌الله و هماهنگی همه بخش‌ها و گروههای وابسته را آغاز کرد.

بیراه نیست که در این مسیر عنوان موسس اصلی را برای امام خمینی بکار بریم. چرا که ایشان بود که در گام اول با رهبری پیامبرگونه‌اش انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند تا همه ملت‌های مسلمان و تحت ستم انگیزه و امید به موفقیت پیدا کنند و در گام بعدی با هدایت شورای لبنان، مسیر شکل گیری حزب الله قهرمان را ترسیم کردند. سالها پیش حجت‌الاسلام نصرالله در مصاحبه با شبکه الجزیره در پاسخ به این سوال که چرا ایران را شریک پیروزی خود در لبنان می دانید؟ گفته بود:«به سبب این که پایه و اساس ایده مقاومتی که در لبنان شروع شد و به حرکت درآمد، در عمق، قدرت، فعالیت و جدیت خود، به امام خمینی(ره) بر می‌گردد. اوست که همه این ابعاد را به مقاومت بخشید.»

در این میان شهید موسوی هم نقشی تعیین کننده داشت، این شاگرد برجسته شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر به درستی حقیقت کلام استاد خود را درک کرد و به انجام آن ملتزم شد، آنجا که شهید صدر گفته بود: «در امام خمینی ذوب شوید، همان‌گونه که او در اسلام ذوب گردیده‌ است.» نگاهی به این سخن شهید موسوی بیشتر ارادتش به رهبر کبیر انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد: «امام خمینی(ره) تمام هستی را مملو از شادابی و زندگی و انقلاب نمود و از روح و قدرت خود، روح و قدرت در کالبد هر جانداری دمید و از اینجاست که امام خمینی(ره) نام و نشان و معنی تمام وجود گشت و اوست یار و مونس ما در سفر و غربت. او چتری است که در زیر سایه‌اش پناه می‌گیریم. »

اصلی ترین ویژگی حزب‌الله در مقایسه با گروه‌های اسلامگرا در جهان عرب، پذیرش کامل نظریه ولایت فقیه است. از همین باب است که شهید راغب حرب در دوران اسارات در جواب بازپرسی که از او پرسید مقام و منزلت (امام) خمینی برای شما در چه حدی است گفت: «ایشان نایب امام مهدی (عج) و پیشوای ما هستند و آنچه را که ایشان نهی کنند ما هم نهی می کنیم. امام خمینی تنها رهبر مسلمانان جهان است». از این سنخ سخنان موارد بسیاری را می توان ذکر کرد که همگی نشان از تعلق خاطر رهبران مقاومت اسلامی لبنان به انقلاب اسلامی و رهبر کبیر آن دارد، موضوعی که البته در سایر گروه‌های مقاومت اسلامی و جنبش‌های آزادی‌بخش در جهان اسلام هم قابل مشاهده است. برای همین است که در این مقال عنوان «فرزند روح‌الله» را برای ایشان بکار بردیم چراکه بیشترین توقع برای دنبال نمودن آرا و آرمان های یک پدر از فرزندان او وجود دارد و در این مسیر موسوی و شیخ راغب و نصرالله و مغنیه نشان دادند که واقعا فرزندانی خلف برای آن رهبر آسمانی هستند.

اما این تنها ادعای ما نیست بلکه ام عماد مادر بزرگوار شهید مغنیه هم می گوید: « امام خمینی از عماد مغنیه به عنوان یکی از فرزندان خود یاد می کرد و امام خامنه‌ای نیز در مورد ایشان گفت در جریان جنگ 2006  برای پیروزی حاج عماد و حسن نصرالله دعا کردم و امروز آرزو می‌کنم وی روز قیامت شافع ما باشد».

البته این رابطه پدر و فرزندی با رحلت خمینی کبیر پایان نیافت و آنگونه که حجت الاسلام نصرالله می گوید: «کادرها و هواداران حزب‌الله بر این باورند که امام خمینی (ره)، تنها شخصیت بزرگ و بلامنازع قرن بیستم بوده است آنان پس از ارتحال امام خمینی (ره)؛ به آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان جانشین بنیانگذار انقلاب اسلامی روی آوردند.» اکنون مجاهدین مقاومت اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه ای را پدر معنوی خود می دانند و چه شایسته مقام فرزندی را بجا می‌آورند./

انتهای پیام

محمد مهدی رحیمی

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.