اسماعیل امینی معتقد است در جامعه‌ای که تقریباً کسی کتاب نمی‌خواند، وجود این همه شاعر، نویسنده و مؤلف عجیب است.

در کشور ما ممیزی اجتماعی وجود دارد؛ نه ممیزی نشر

قدس آنلاین - این شاعر و کارشناس شعر گفت: اوضاع نشر پیچیده‌ شده است. قانون نمی‌تواند کتاب و ناشری را از چاپ اثری ضعیف منع کند و در این شرایط همه علاقه دارند کتاب منتشر کنند. چاپ کتاب هم در شرایطی رخ می‌دهد که تقریباً کسی کتاب نمی‌خواند.

وی دلیل علاقه اجتماعی به انتشار کتاب را امتیازی عنوان کرد که اداره‌ها و دانشگاه‌ها برای آن قایل هستند. امینی گفت: متأسفانه بعضی قوانین، امتیازهایی اداری و اجتماعی برای کتاب‌ها ایجاد کرده است و به دلیل کسب همین امتیازهاست که علاقه‌مندی به انتشار اثر وجود دارد.

شاعر «عمو زورگیر» گفت: علی‌رغم آنچه گفته می‌شود، انتشار هیچ کتاب خوبی به خاطر ممیزی متوقف نشده است. اما کتاب بد این‌قدر منتشر می‌شود که کتاب خوب لابه‌لای آن گم می‎گردد و دیده نمی‌شود و به دست مخاطب هم دیر می‌رسد.

امینی با بیان اینکه قوانین ممیزی رایج کیفیت هنری و علمی ‌آثار را بررسی نمی‌کنند، فضای نقد را هم فضای خنثی و ضعیفی دانست.

وی توضیح داد: در شرایط فعلی دانشگاه‌ها و کانون‌های ادبی باید آثار را ارزیابی کنند اما این کار را انجام نمی‌دهند. در جامعه فرهنگی ما فضای نقد وجود ندارد و من اسم این را می‌گذارم ممیزی اجتماعی. متأسفانه رودربایستی‌ها و بده‌بستان‌های رایج باعث شده که نقد منصفانه انجام نشود زیرا منتقد می‌ترسد که نقدش به فلان شاعر یا نویسنده بر بخورد؛ در حالی که در کشورهای دیگر دنیا این‌گونه نیست و آنها حتی درباره محصولات صنعتی صحبت می‌کنند و آثار را ارزیابی می‌نمایند. 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.