بجنورد- معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان شمالی از اختصاص ۹۴۵ میلیون تومان اعتبار به دستگاههای موظف در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی خبر داد و گفت: دستگاههای اجرایی باید با این اعتبار فعالیت های متمرکز در این حوزه را عملیاتی کنند.

۹۴۵ میلیون تومان اعتبار به حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد تقی ایرانی صبح دوشنبه در گردهمایی رابطین سازمانهای دولتی و اعضای شورای پیشگیری از آسیب های اجتماعی خراسان شمالی، اظهار کرد: اجرای برنامه های پیشگیری ازآسیب های اجتماعی باید شکل متمرکز پیدا کند و از موازی کاری جلوگیری شود.

وی افزود: دستگاههای اجرایی و اعضای شورای پیشگیری  از آسیب های اجتماعی باید به یک گفتمان واحد درمسائل فرهنگی و اجتماعی برسند و هرکس سلیقه ای رفتار نکند.

وی با اشاره به اینکه داشته های دینی و ملی باید محور برنامه ها قرارگیرد، افزود: نگاه به الگوهای غربی، عدم توجه به بسته های دینی و اعتقادی و ورود ترجمه ها به گفتمان فرهنگی در برنامه ها غلط است بنابراین هویت ایرانی بودن باید موردتوجه قرار گیرد.

ایرانی خاطرنشان کرد:با توجه به صنعتی شدن و شهرنشینی بسیاری ازآداب و رسوم ما تحت تاثیر مدرنیته قرار گرفته و گذر از جوامع سنتی به مدرنیته خودبه خود چالش ایجادکرده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر توطئه دشمن فشار فرهنگی و شبیخون فرهنگی است و دشمن از استقلال سیاسی و آزادی مردم ناراحت است به همین دلیل گزینه اصلی روی میز دشمنان گزینه فرهنگی و اجتماعی است.

 وی با اشاره به اینکه اولویت ما توجه به آسیب های اجتماعی دراستان است، خاطرنشان کرد: با همکاری دستگاههای اجرایی و سازمانهای مردم نهاد درحوزه پیشگیری ازآسیب های اجتماعی ازقبیل حاشیه نشینی، طلاق، اعتیاد استان توفیقات خوبی داشته است.

فرمانده انتظامی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: یکی از دغدغه های اصلی مردم موضوع جرم وآسیب های اجتماعی است که باید عزم جدی برای پیشگیری و مدیریت آن توسط دستگاههای اجرایی و سازمانهای مردم نهاد صورت گیرد.

سردار علیرضا مظاهری با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیرانه برای غلبه بر آسیب های اجتماعی در سه سطح انجام می شود، اظهار داشت: سطح یک مربوط به فرد وخانواده ، سطح دو مربوط به شهرو جامعه و سطح سه مربوط به دستگاههای دولتی است.

وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی از قبیل اعتیاد، طلاق ، حاشیه نشینی، مفاسد اجتماعی و نقاط بحرانی شهری برای پیشگیری در اولویت قراردارد ، افزود: باید با استفاده از ظرفیت های خوبی که دردستگاههای اجرایی استان وجود دارد و با همکاری سازمانهای مردم نهاد به حذف این آسیب ها کمک کنیم.

سردار مظاهری به نقش وجایگاه موثرسازمانهای دولتی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت : اگر هر دستگاهی اقداماتش را در محدوده کاری آن دستگاه گسترش دهد به طورحتم در کاهش آسیب های اجتماعی موثر خواهد بود.

وی  در رابطه با اهداف برگزاری گردهمایی رابطین سازمانهای دولتی و اعضای شورای پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت : این همایش با هدف توسعه و پیشنهاد ارتباط ناجا با سایر سازمانها و بسترسازی برای اجرای طرح های مشترک و بهره برداری از ظرفیت های متقابل و غلبه بر آسیب های اجتماعی برگزار شد.

دادستان عمومی و انقلاب بجنورد  نیز  مواد مخدر را یکی از عوامل آسیب زا در جامعه دانست و گفت: امروزه وجود مواد مخدر صنعتی و سنتی عامل خطر محسوب می شود که نقش بسزایی در جرایمی منجمله قتل، طلاق، جرایم خشن و تعرض و... دارد.

محمد یاران همچنین گفت:  سلاح گرم و سرد  یکی دیگر از عوامل خطر زا در جامعه در بحث آسیب های اجتماعی است و که  یک و سوم قتل های سال گذشته در استان با اسلحه شکاری مجاز انجام  شده است.

یاران در رابطه با مفاسد گناه و جرایم به آموزه های دینی اشاره کرد و ازجمله آن خشم خدا، بیماری های جسمی و روحی، آلوده کردن اجتماع،محرومیات از فیوضات الهی، کفران نعمت و... عنوان کرد.

وی تقویت و باور اعتقادات را مهمترین عامل در حوزه پیشگیری آسیب های اجتماعی ذکر کرد و اظهار داشت: متاسفانه ضعف اعتقادات و باورهای دینی باعث آسیب های بیشماری درجامعه شده است.

وی با تاکید بر این که نیروی انتظامی و دستگاه قضا به تنهایی نمی تواند با عوامل گسترده آسیب های اجتماعی در جامعه  مبارزه کند، گفت: در این راستا بایستی تمام دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها، حوزه فرهنگ و خانواده ها ورود بیشتری پیدا کنند.

وی استان خراسان شمالی را یکی از استان های امن در بحث جرایم مخل در کشور یاد کرد وگفت: برهمین اساس در سال جاری تاکنون فقط یک فقره قتل در مرکز استان و در سال گذشته تنها ۲ فقره قتل دراستان اتفاق افتاده است.

یاران افزود: البته این بدان معنا نیست که جرمی در استان اتفاق نیفتاده است در این رابطه نزاع های دست جمعی امان ما را بریده است چرا که بیشتر پرونده هایی که وارد دستگاه قضایی شده مربوط به حوزه خشونت اجتماعی بوده است.

وی در این خصوص بر فرهنگ سازی و نهادینه سازی رویکرد پیشگیری از جرایم در جامعه تاکید کرد و استفاده از ظرفیت مردمی در بحث پیشگیری از جرایم خواستار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.