استان ها: معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز دوشنبه به شهر همدان و یا «شهر سبز پایدار» در حالی سفر کرد که بنا بر گفته برخی مسوولان و کارشناسان این شهر تا رسیدن به شهر سبز و عاری از مشکلات زیست محیطی فاصله دارد.

مشکلات زیست محیطی در شهر سبز پایدار/همدان در انتظار ابتکار دولت نشسته است

قدس- لعل اکبری: کارشناسان محیط زیست استان همدان معتقدند بدلیل اینکه از منابع طبیعی این استان مراقبت لازم صورت نگرفته استان به سمت بحران با شتاب در حرکت است.

آنان اظهار می دارند در استان کانونهای بروز ریز گرد وجود دارد و حدود ۳۰ درصد آنها داخلی است.

آلودگی هوای شهر

بنا به اظهار کارشناسان غلظت آلودگی هوا در همدان تا ۷ برابر استانداردها مشاهده شده که در مواردی شاخص آلودگی هوا با ذرات بزرگتر از ۱۰ میکرون در همدان با منشأ خارج استانی گزارش شده است.

این در حالی است که آنان تصریح می کنند: شدت آلودگی هوا در همدان بخصوص در مناطق ۳ و ۴ در مقابل با کل شهرهای استان از میانگین بالاتری برخوردار است.

کارشناسان همچنین از نبود اطلاع رسانی صادقانه در خصوص میزان شاخص های کیفی هوا گلایه مند هستند.

کوتاهی نهادهای دولتی

برخی از مسوولان شهری وجود کشتارگاههای غیر بهداشتی و ساماندهی نشدن مراکز غیرقانونی نگهداری دام ازجمله در کوی خضر و ولیعصر را از مشکلاتی برمی شمارند  و دلیل آن را کوتاهی دامپزشکی و جهاد کشاورزی استان عنوان می کنند.

وجود مشاغل مزاحم در شهر ، انبارهای غیربهداشتی ضایعات، مراکز غیرقانونی شارژ کپسول خودرو نیز از دیگر معضلاتی که همدان با آن روبروست.

غفلت از مدیریت پسماند

از سوی دیگر کارشناسان محیط زیست مدیریت پسماند را ازجمله مهمترین مسأله محیط زیست استان عنوان می کند و عقیده دارند در این حوزه غفلت صورت گرفته است.

در همین حال رئیس شورای شهر همدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به میزان غلظت آلودگی هوا در شهر می گوید: این میزان در تمامی نقاط شهر یکسان نیست و در مناطق ۳ و ۴ شهر همدان شاهد آلودگی بیشتر هستیم.

رضا میرزایی می افزاید: این مناطق جزو مناطق پرتردد و متراکم شهری محسوب می شود و تراکم جمعیت و تردد خودرو در این مناطق به مراتب بیشتر از سایر نقاط شهر همدان است.

وی خاطرنشان می کند: متاسفانه طی سه دهه گذشته شاهد افزایش مناطق حاشیه نشینی بودیم که این مناطق براساس استاندارهای زیست محیطی و شهرسازی شکل نگرفته است و همین امر بروز مشکلات را بدنبال داشته است.

نیاز به بودجه ملی و استانی

وی می گوید: هرچند که زیرساختهای بهبود این مناطق شکل گرفته است اما به بودجه های ملی و استانی نیاز است و تنها با بودجه های شهرداری امکان ساماندهی این مناطق وجود ندارند.

رییس شورای شهر همدان تصریح می کند: برای برقراری عدالت اجتماعی در شهر ضروریست ردیف اعتبارات استانی و ملی برای بهبود وضعیت حاشیه شهر در نظر گرفته شود و نیازمند توجه بیشتر دولت دراین خصوص هستیم.

وی در خصوص وجود مشاغل مزاحم در شهر می گوید: بیشتر مشکلات شهری در همان مناطق ۳ و ۴ وجود دارد که مراکز صنعتی، و تعمیرات خودرویی و کارگاهی در آن واقع شده است.

وی بر ضرورت راه اندازی شهرک صنعتی در همدان اشاره کرد و اظهار داشت: با مهیا شدن شرایط فعالیت مراکز صنعتی و تعمیراتی در این شهرک می توان انتظار داشت که این مراکز پلمپ و به شهرک انتقال داده شود.

وی می افزاید: به دلیل  مشکلات مالی شهرداری در حال حاضر امکان تعطیلی و انتقال مشاغل مزاحم به شهرک صنعتی فراهم نیست.

ضرورت نظارت بیشتر شبکه بهداشت

میرزایی در خصوص فعالیت کشتارگاه های غیر بهداشتی و مراکز نگهداری دام در کوی خضر و ولیعصر می گوید: در همدان شاهد فعالیت کشتارگاههای صنعتی دام و طیور هستیم و در صورت ذبح در غیر از این کشتارگاهها ضروریست شبکه بهداشت استان اقدامهای لازم را انجام دهد.

وی فعالیت مراکز نگهداری و فروش دام در کوی خضر و ولیعصر را غیرقانونی عنوان می کند و می افزاید: با وجود اینکه دستگاههای ذی ربط این مراکز را پلمپ کرده است اما متاسفانه شاهد فعالیت آنها هستیم.

وی تصریح می کند: با این حال فعالیت این مراکز نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و حدود ۵ درصد سال قبل است.

همدان پایلوت شهر سبز

وی به کانونهای ریزگرد استان اشاره می کند و می گوید: استان با مشکلاتی نظیر کمبود آب و فروچاله ها و نشست زمین  روبرو است اما وجود ۳ هزار هکتار باغات در حریم شهر مانع از روبرو شدن با پدیده ریزگردها شده است.

رییس شورای شهر همدان می افزاید: یکی از دلایلی که همدان به عنوان پایلوت شهر سبز پایدار انتخاب شد همین مسایل بود.

میزایی به استاندارهای جهانی سرانه فضای سبز هر نفر را ۱۵ متر عنوان می کند و می گوید: در کشورمان سرانه فضای سبز هر نفر ۱۲ متر است و در این میان سهم همدان ۶/۱۰ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.