قوچان- چند ماه پیش بود که روزنامه قدس گزارشی در خصوص انتقال بزرگ‌ترین قرآن جهان، اثر نفیس استاد اسماعیلی قوچانی، به شهرستان قوچان چاپ کرد و پس از گذشت چند ماه از این گزارش، پیگیر انتقال این اثر نفیس معنوی به شهرستان قوچان شدیم.

پرونده انتقال بزرگ‌ترین قرآن جهان به قوچان بسته شد

هادی زهرایی: عضو شورای شهر قوچان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: حدود یکسال پیش برای اولین بار خدمت استاد اسماعیلی رسیدم و شخصیت والای این استاد و هنرمند عزیز، کمالات ایشان و از همه مهمتر اثر نفیسی را که خلق کرده بودند بسیار مرا مجذوب خود کرد و باتوجه به تمایل  استاد اسماعیلی  در خصوص انتقال این اثر نفیس به زادگاهشان قوچان، اینجانب به عنوان نماینده تام الاختیار شورای اسلامی شهر  وارد مذاکره شدم.

ذکیه بیات ادامه داد: در جلسات اولیه استاد در ارتباط با هزینه‌های تذهیب و دیگر هزینه‌ها جهت آماده سازی اثر، مطالبی رابه اینجانب فرمودند و بنده با توجه به این که می‌دانستم شهرداری قوچان  توانایی تأمین هزینه‌های مطالبه شده را ندارد سعی کردم سراغ اداره‌ها و ارگان‌های متفاوتی که امید به همکاری آن‌ها داشتم بروم، ولی پس ازپی گیری‌های مستمر، عدم تأمین اعتبار برایم محرز شد. بنابراین قضیه را با استاد در میان گذاشته و پروژه انتقال را مختومه اعلام کردم.

عضو شورای شهر قوچان ادامه داد: پس از انتخاب شهردار جدید، ایشان به اتفاق استاد جابانی، خدمت استاد اسماعیلی رسیده و مجدداً پرونده انتقال با شرایط جدید و قابل انجام  باز شد. وقتی اطمینان حاصل شد که خواسته‌های استاد قابل انجام است قرار شد برای انتقال سالم، نگهداری استاندارد علمی و ماندگاری اثر و ... برنامه ریزی بشود.

 قابل ذکر است این اثر نفیس روی پارچه‌های معمولی که ابتدا آهار داده شده و سپس با رنگ‌های متفاوت آماده شده بود خلق شده است. مرکب به کار رفته سنتی است و اطراف صفحات آن تذهیب انجام گرفته و حال بایستی تدابیری برای حفظ تار و پودها، تثبیت رنگ وحفظ آن در برابر نور، رطوبت، تغییرات آب و هوایی، آماده سازی سازه، نصب ساختار، فضای نگهداری آن، استفاده از خدمات دیجیتالی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید نظیر فناوری نانو و ... فریم بندی آن ( یا قالب بندی ) تدبیری اتخاذ می‌کردیم.

بیات تصریح کرد: از این رو تیم تخصصی قوی تشکیل شد که این تیم شامل متخصصین  رشته‌های مختلف بود.

بنابراین با مرکز پژوهشکده فناوری علوم و رنگ تهران، برای کمک به انتقال قرآن وارد مذاکرات شدیم.

وی ادامه داد پس از آن بنده به همراه یک ورق از قرآن و استاد اسماعیلی به تهران سفر کردیم و ملاقات‌های مفید دیگری نیز انجام شد از آن جمله دیدار با دکتر محمدعلی خواجه پیری، مدیرکل مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور، که در این ملاقات از ایشان خواسته شد شهرستان قوچان را در امر انتقال قرآن کمک نمایند.

عضو شورای شهر قوچان ادامه داد: با تغییر امام جمعه قوچان، جلسه‌ای در مشهد با حضور ایشان و شهردار در منزل استاد اسماعیلی داشتیم که در این جلسه استاد موافقت فرمودند جهت ساخت سازه نصب وقالب  بندی  و کارهای کارگاهی، قرآن به سالن دانشگاه آزاد منتقل شده و از طرفی متخصص برق تیم تخصصی، مهندس ترابی نیز با همکاری دکتر پولادی و دکتر با تربیت، ماکت سازه را آماده کرده بودند که مورد بازدید قرار گرفت  و مورد توجه همه از جمله استاد واقع شد.

وی ادامه داد: البته در این جلسه استاد اسماعیلی از فرمت قرارداد ارسالی از سوی شهرداری قوچان گلایه داشتند و شرایطی جدیدی را نیز مطرح نمودند. بنده می‌دانستم شهرستان قوچان توان انجام این شرایط را ندارد، پس جلسه‌ای با حضور اعضای محترم شورا، شهردار و استاد  مروجان در منزل  استاد اسماعیلی برگزار شد و در مورد قرارداد صحبت‌های بسیار زیادی انجام گرفت  و از استاد اسماعیلی خواسته شد قرارداد قبلی را نادیده بگیرند و بر اساس نظرات خودشان قرارداد جدیدی را ارایه دهند و در پاسخ به این مباحث استاد اسماعیلی فرمودند فرزندانشان تصمیم خواهند گرفت و در نهایت روز پنجشنبه مورخ ۷/۱۱/۹۵ جلسه‌ای با حضور امام جمعه، شهردار، خانواده استاد در منزلشان برگزار و با وجود تکرار شرایط خارج از توان شهرستان از سوی فرزند استاد اسماعیلی، پرونده انتقال قرآن توسط حاضرین در جلسه مختومه اعلام شد.

وی خاطر نشان کرد: این اثر نفیس فقط و فقط به دلیل توانایی نداشتن شهرستان در انجام شرایط مطرح شده از سوی استاد اسماعیلی، به قوچان منتقل نشد ولی با وجود عدم انتقال، استاد اسماعیلی فردی بسیار بسیار ارزشمند برای شهرمان است و تا این شهر وجود دارد نام استاد اسماعیلی قوچانی در آن خواهد درخشید ولو اینکه اثر نفیس ایشان در جای دیگری باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.