۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۱
کد خبر: 506036

اردبیل- آنچه ارمغان هفته گذشته زمستان یخ زده برای اردبیلی ها بود اینکه؛ برف شدید و کولاک بی امان بیشتر راههای ارتباطی را بسته، روستاها را از شهرها جداکرده وبرای مردم این استان بحران آفرین شد اما مدیران محلی ومسئولان امداد و نجات معتقدند؛علی رغم کولاک مشکلات همه چیز روبراه است.

«بحران سفید» در  آبگرم  ایران

قدس آنلاین-اردبیل- رضا محمدی: هموطنان استان اردبیل از آغاز فصول سرد امسال تاکنون روزهای پربرف و سرمایی را سپری کرده اند؛ زمستانی سردو استخوان سوز و سخت تر از آنچه که سال گذشته به خاطر وقوع پدیده النینو؛ ازسوی بعضی هواشناسان و اقلیم شناسان جهان برای نیمکره شمالی، ازجمله ایران پیش بینی شده بود.

هرچند اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی و قرارداشتن در ارتفاع بیش از ۱۳۵۰ متری از سطح دریاهای آزاد ونیز واقع شدن در مسیر انواع توده های جوی وجریانهای ورودی به کشور جزو نقاط سردسیر کشورمان است و اکثر ساکنان این استان از برف و سرمای آن آگاهی دارند ولی تا کنون کمبود تجهیزات برای بازکردن جاده ها و تلفات مالی کشاورزان آسیب دیده مشکل سازبوده است.

 ۲۰درصد ازراههای روستایی باز نشده

مسعود امامی یگانه، رئیس ستاد بحران استان اردبیل در این باره به خبرنگار ما می گوید: سابقه برف ویخبندان و بهمن دراین استان طولانی وتکراری بوده است ولی برف اخیر خیلی سنگین بودبه نحوی که هنوز ۲۰ درصد از راههای روستایی منطقه های کوهستانی باز نشده است که با تلاش راهداران بزودی باز می شود.

وی می افزاید: خوشبختانه با توجه به مشکلات مشابه یک هفته قبل از این بارش برف سنگین جلسه های عملیاتی ستاد بحران را همزمان با اخطار هواشناسی برگزار وبا تقسیم بندی کارها میان دستگاههای اجرایی و امدادی برای مقابله با بحران آمادگی لازم راداشتیم وتاکنون مشکل بخوبی مدیریت شده است.

تلفات انسانی نداشتیم

رئیس ستاد بحران استان اردبیل همچنین در باره عوارض ناشی از این بارش و راهبندان های جاده ها خاطرنشان می کند: قبل از ایجاد بحران به همه دستگاهها آماده باش داده بودیم، گرچه این بارش برف سنگین بوداما به دلیل همکاری و همیاری سریع نهادهای امدادرسان و کنترل جاده ها و نقاط برف گیرتاکنون تلفات انسانی نداشته ایم.

وی همچنین تصریح می کند: گرچه تا کنون عملکرد شرکت گاز و آب و برق در این بحران قابل قبول بوده و تا کنون بیشتر راههای اصلی باز شده اما چون کولاک مستمر است ودرمواردی دید افقی کمتر از یک متر بوده است برخی محورها مجددا بسته می شوندکه باید تلاش بیشتری کرد.

برف ۳متری درروستای قلی کورایین

به گفته امامی یگانه، درروستای قلی کورایین ارتفاع برف تا تا۳متر نیز رسیده است و هم اکنون ۲۹۰ دستگاه برف روب و خودرو عملیاتی سنگین با ۱۲۰ اکیپ راهداری با  ۴۱۱ امدادگر فعال هستنند.همچنین ۲۵ اکیپ با ۷۰۰ نفرامدادگر نیزاز جمعیت هلال احمر به کمک راهداری آمده اند از سوی دیگر دولت به صندوق بیمه ۳۵۰ میلیارد تومان کمک کرده تا خسارت کشاورزان زیان دیده (بیمه شده) را پرداخت کند.

با شعار بحران حل نمی شود

محمد فیضی‌زنگیر، نماینده اردبیل در خانه ملت ودبیرکمیسیون برنامه وبودجه، نیز به خبرنگار ما می گوید:با شعار نمی توان با بحران مقابله کردوبایدتامین تجهیزات و امکانات قبل ازوقوع بحران فراهم شود وآماده باش دستگاههای خدماتی و امدادرسان در مناطق کوهستانی وسردسیر حتما باید مستمروهمیشگی باشدنه فقط زمانی که کار از کار گذشته باشد.

وی می افزاید: من به عنوان عضومجلس وخادم مردم شریف اردبیل انتظاری که از دولت و مسئولان دستگاههای امدادرسان و ستاد بحران دارم این است که همیشه قبل از اینکه رویدادهای طبیعی به وضعیت به اضطراربرسد اقدام کنیم و با شعار نمی شود اکیپهای امدادی و راهداری را برای مناطق سردسیر۲۷درجه زیر صفر تامین وتجهیز نمود و باید این نهادها را درعمل مجهز کنیم.

گاز یارانه ای

این نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از گران شدن قیمت گاز درحوزه انتخابیه اش می گوید:قیمت گاز در ماههای سرد یارانه ای است اما وزارت نفت ماههای سرد استان اردبیل را از ۶ ماه به ۴ماه کاهش داده است وبرای پرداخت قبوض گازمردم درتنگناومشکل هستند.

وی با پیشنهاد برگشت قیمت گاز به وضع قبلی و یا ۶ ماهه شدن یارانه گاز برای مناطق سرد سیرخاطرنشان می کند: باید این یارانه رابرای مناطق یادشده برقرار نمود تا ازخالی شدن روستاها و مهاجرت مردم به کلانشهرها جلوگیری شده و دوباره زندگی وتولید در این نقاط رونق یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.