املش- مدیر جهاد کشاورزی املش با تأکید بر مدرنیزه کردن کشاورزی گفت: طی سال‌های گذشته یک سوم از جمعیت شهرستان املش به دلیل بیکاری کاهش یافته است.

نوسانات کشاورزی باعث مهاجرت یک سوم جمعیت شهرستان املش شد

به گزارش قدس آنلاین، نوسانات موجود در بخش کشاورزی طی سال‌های گذشته موجب شد تا مردم در این بخش به سود مورد انتظار دست نیابند و برابر آمار، یک سوم از جمعیت شهرستان که غالباً نیروهای جوان جویای کار بوده‌اند کاهش یافته است.

مسعود امیر بنده‌ای در این باره اظهار داشت: صرفه جویی در مصرف آب با استفاده از نزولات جوی٬ کنترل آفات و امراض و بافت خاک از مزایای شخم زمستانه به‌شمار می‌رود. 

وی با بیان اینکه شهرستان املش به‌دلیل قرار گرفتن در کوهپایه و داشتن وضعیت جغرافیایی خاص٬ در بخش شالیزار منابع آب مطمئنی ندارد  افزود: سال‌ها قبل جهاد کشاورزی با حفر ۴۰ حلقه چاه توانسته بخش عمده ای از آب ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار شالیزار شهرستان را تامین کند. 

مدیر جهاد کشاورزی املش تصریح کرد: املش ۱۷۷ هکتار استخر آب ذخیره کشاورزی دارد که متاسفانه طی سالیان اخیر به‌دلیل عدم لایروبی٬ پر شده و شالیزارها در اثر تنش دمایی زیاد دچار آسیب می‌شوند.

امیربنده‌ای تاکید کرد: کشاورزی سنتی باید به مدرن تبدیل شود یعنی استفاده از ماشین آلات در کاشت٬ داشت و برداشت و مبارزه بیولوژیک که افزایش تولید را به‌دنبال خواهد داشت. 

وی افزود: سال گذشته با توجه به تنگناهای مالی در سطح ملی٬ تقریباً تمامی شهرستان‌های استان که پروژه مشابه داشتند کار را تعطیل کردند اما شهرستان املش در سطح استان توانست در حد بسیار مطلوبی٬ طرح را اجرا کند.

مدیر جهاد کشاورزی املش با اشاره به اینکه تا حصول کامل به اهداف، قراردادها در حال پیگیری و پیمانکاران در حال اجرا هستند تصریح کرد: این اقدامات با حمایت گسترده فرماندار شهرستان انجام گرفته و سبب شده که در سال آینده نیز از منابع ملی و استانی٬ پروژه های قابل قبولی را به اجرا برسانیم.

امیر بنده‌ای گفت: در دهه فجر امسال ۱۰ مورد استخر پرورش ماهیان سردابی به‌صورت متراکم در حیاط منازل روستاییان با ظرفیت تولید ۲ تن در سال جمعاً به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و ۱۵ مورد مرغداری و دامداری به ارزش تسهیلاتی ۲۵ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.