یزد- مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در روستای حسین آباد ریسمانی شهرستان یزد بود ه که مهار شده است.

کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان  یزد مهار شد

به گزارش قدس آنلاین، علی اکبر حدادزاده با بیان این خبر اظهار داشت: با توجه به شناسایی یک کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در محل روستای حسین‌آبادریسمانی شهرستان یزد کارشناسان دامپزشکی در کمترین زمان ممکن و در قالب ۱۶ اکیپ ثابت و سیار، سازمان دهی شده و به محل مورد نظر اعزام گردیدند.

وی افزود: دراین عملیات که با همراهی مقامات ارشد استان و سایر دستگاه های مرتبط صورت پذیرفت تا شعاع یک کیلومتری کانون بیماری مورد پاک سازی قرار گرفت و تمامی موارد مشکوک ابتلاء به بیماری، معدوم و به نحو صحیح امحاء گردید.

حداد زاده تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلاء انسانی به این بیماری خطرناک گزارش نشده و مرغداری های صنعتی استان نیز تا این لحظه از خطر ابتلاء به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ایمن مانده اند و تنها گزارش بیماری مربوط به یک واحد خانگی نگهداری از طیور بوده است.

این مسئول از پرورش دهندگان طیور صنعتی درخواست نمود ضمن رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی از سلامت خوراک خریداری شده به منظور تامین آذوقه طیور خود اطمینان حاصل نمایند و در صورت مشاهده ی هرگونه تلفات یا مورد مشکوک در اسرع وقت مراتب را به دامپزشکی اطلاع دهند.

وی افزود: آنفلوانزا از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است و در صورت شیوع، خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل سازمان دامپزشکی کشور در پی ریشه کنی این بیماری می باشد.

این مسئول ضمن اشاره به اهمیت همکاری مردم منطقه با کارشناسان دامپزشکی خواستار همکاری هر چه بیشتر مردم با عملیات کنترل بیماری آنفلوانزا گردید و گفت: این بیماری از طریق مهاجرت طیور آلوده از سایر کشورها وارد کشور ما شده است و در صورتیکه به صورت موثر و به موقع با این بیماری مقابله نکنیم قابل انتشار می باشد و به تبع آن خسارت جبران ناپذیری به سلامت جامعه و سرمایه ی دامی وارد خواهد شد.

وی از مردم خواست: با رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای از قبیل ضدعفونی کفش و لباس های مورد استفاده در محل نگهداری طیور، حمل بهداشتی کود و دپو کردن کود مرغی به مدت حداقل دو هفته قبل از مصرف از شیوع این بیماری و سرایت آن به شهروندان پیشگیری نمایند و از پرورش طیور و کبوتر در قفس، خودداری از رهاسازی در فضای آزاد، از تماس آنها با پرندگان آزاد پرواز  اجتناب نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.