عضوناظرمجلس درشورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی از پرداخت سود سهام عدالت دهک های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در سال ۹۵ خبرداد.

پرداخت سود سهام عدالت دو دهک تا پایان سال جاری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خانه ملت، هادی قوامی درخصوص جلسه شورای عالی اصل 44 قانون اساسی گفت:در واگذاری برخی از شرکت‌های دولتی مشکلات وجود دارد و تصمیماتی در این رابطه اتخاذ شد.

عضوناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی اصل 44 قانون اساسی ادامه داد: با توجه به اینکه برای واگذاری و فروش برخی از شرکت های مشمول اصل 44 حدود 7 بار اقدام شده،اما این شرکت ها به فروش نرسیده است و نکته دیگر اینکه با وجود بالابودن ارزش دارایی‌های یک شرکت،برخی  شرکت ها سود پایینی دارند یا حتی زیان‌ده است.

نماینده مردم اسفراین درمجلس شورای اسلامی دراین رابطه افزود:به طور مثال قیمت یک شرکت براساس ارزش دارایی‌ها 14 هزارمیلیارد تومان است؛اما سود این شرکت صدمیلیارد تومان است یا بطورمثال حتی یک شرکت با وجود اینکه ارزش دارایی‌های آن هزار و 200 میلیارد تومان است اما زیان‌ده است، این موضوعات باعث شده که مشتری‌های شرکت‌های که شرایط واگذاری را دارند؛مایل نباشند این شرکت‌ها را به قیمت ارزش روز دارایی‌ها خریداری کنند.

واگذاری شرکت های مشمول اصل 44 قانون اساسی تسهیل می شود
قوامی ادامه داد:آسیب‌شناسی در رابطه با اینکه به چه دلیل قیمت برخی از شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری با وجود اینکه به طورنسبی پایین است؛اما این شرکت‌ها مشتری ندارند،صورت گرفت.

وی ادامه داد:براساس تصمیم شورای عالی اصل 44 قانون اساسی پیشنهاد شد که برای فروش شرکت‌هایی که به قیمت ارزش دارایی مشتری ندارند، میانگینی برمبنای از ارزش قیمت دارایی و سود لحاظ شود به طور مثال اگر ارزش دارایی‌های یک شرکت هزار میلیارد تومان باشد و میزان سود آن صفر باشد میانگین قیمت فروش 600 میلیارد تومان خواهد بود و نحوه واگذاری به این صورت خواهد بود که قیمت برای فروش 600 میلیارد تومان تعیین می شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم افزود:براین اساس خریدار باید متعهد شود 50درصد از قیمت شرکت را در قالب اقساط پرداخت کند و مابقی ارزش دارایی شرکت را در صورت تحقق اشتغال و رونق تولید تخفیف بگیرد، انجام این مهم باعث می شود شرکت ها به فعالان واقعی  تولید واگذار شود.

قوامی افزود:با روش مذکور شرکت ها تقریبا به ارزش 50درصد دارایی روز به فروش می رسند و 50 درصد دیگر قیمت اخذ تعهد برای ایجاد اشتغال و رونق تولید است.

وی گفت:درصورت واگذاری شرکت‌ها به روش مذکور،امیدواریم مشکل برخی شرکت های واگذارنشده حل شوند و جریان واگذاری شرکت‌های دولتی تسهیل می‌شود،تجربه این کار در برخی از کشورها وجود دارد.

آمار دولت در زمینه واگذاری‌ها در سال 95 مناسب نبود
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار دولت در زمینه واگذاری‌ها در سال 95 مناسب نبود،افزود: در خصوص "سهام عدالت" نیز در نشست شورای عالی اصل 44 قانون اساسی تصمیماتی اتخاذ شد.

قوامی درخصوص وضعیت "سهام عدالت" افزود:حدود 52 درصد قیمت سهام عدالت ازمحل سود به خزانه واریز شده است که مجموعا تقریبا 53هزار میلیاردتومان می شود؛البته 50درصد قیمت سهام عدالت برای دودهک‌ مربوط به مددجوی کمیته امداد و بهزیستی هستند،رایگان است لذا سهام عدالت دهک های مذکور به ارزش 2میلیون تومان برای هر سهامدار عدالت آزاد شده است.

سود سهام عدالت پرداخت می شود

وی بابیان اینکه سود "سهام عدالت" دهک های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی درسال 95 پرداخت می شود،ادامه داد:درحال حاضر ارزش سهام عدالت 8دهک دیگر حدود یک میلیون تومان است؛البته در حال حاضر مالک حدود50 درصد سهان عدالت هستند

قوامی گفت:فرصت 5 الی 6 ماهه‌ای برای تسویه بدهی به 8دهک دیگر داده می شود،تعیین تکلیف سهام عدالت این دهک‌ها داده شده است.

وی ادامه داد:قبل از آغاز سال جدید از طریق سایت سازمان خصوصی‌سازی موضوع تعیین تکلیف بدهی و سهامداران سهام عدالت پیگیری خواهد شد.

قوامی درخصوص تصمیمات دیگر این شورا افزود: موضوع اندازه بازار برای شرکت‌های نهادهای عمومی براساس قانون اصل 44 مجموع سهم این شرکت‌ها نباید بیش از 40 درصد در بازار باشد و بر اساس گزارش‌های شورای نظارت و سازمان بورس در حال حاضر بخشی از این شرکت‌ها بیش از 40 درصد در بازار را در دست دارند و حتی برخی شرکت ها به تنهایی حدود 80 درصد سهم بازار را در اختیار دارند که باید تعدیل شود البته استثناهایی در این رابطه نیز وجود دارد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی اصل 44 قانون اساسی افزود: به طور مثال شرکت‌های زیرمجموعه‌های تأمین اجتماعی باید برنامه ریزی و تلاش کنند تا سهم بازار آنها به زیر 40 درصد برسد تا فضا برای فعالیت بخش خصوصی نیز فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.