بررسی‌ها نشان می‌دهد بازارهای شب عید هرچند دیرهنگام درحال رونق گرفتن است اما تمایل برای خرید کالا ومحصولات خارجی بویژه پوشاک بیشتر است.

لزوم شکل گیری کمپین «نه به خرید کالای خارجی»

قدس آنلاین - بازار شب عید و گردش مالی ۴۲ هزار میلیارد تومانی آن، بازارهای کساد کشور را امیدوار کرده، تا برای کاهش بخشی از معضلات خود دست به دامان خریدهای آخر اسفند مردم شوند اگربا خرید محصولات داخلی از تولید ملی حمایت کنند.

اسفند ماه  ازراه رسید اما انبارها به روایت تولیدکنندگان همچنان مملو از کالای داخلی است که این خود گویای اوضاع وخیم بخش تولید درماه رونق بازار است.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد بازارهای شب عید هرچند دیرهنگام درحال رونق گرفتن است اما تمایل برای خرید کالا ومحصولات خارجی بویژه پوشاک بیشتر است.

درعین حال آمارها حاکی از افزایش روز افزون چک‌های برگشتی و معوقات بانکی است، ۳ میلیون پیشه ور در سراسر کشور در سال‌های رکود و رشد منفی اقتصاد از بیشترین فشارها رنج برده‌اند و اینک با اندوه کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال کارشناسان معتقدند که اگر ۲۱ میلیون خانوار ایرانی در دهک‌های مختلف درآمدی به طور میانگین ۲ میلیون تومان برای خرید عید و نوکردن جامه و خانه خود هزینه کنند حداقل ۴۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار می‌شود که می‌تواند چراغ بازار تولیدات داخلی را روشن کند.

در حالی که انبار تولیدات ملی مملو از کالاهای وطنی است پرسش اساسی این است که آیا خرید شب عید می‌تواند بخشی از معضل موجود را کاهش داده و غبار  خستگی از چهره تولید کننده ایرانی بزداید.

خرید کالای ایرانی رونق را به بازار بر می‌گرداند

جواد باقری تولید کننده و عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت وگو با خبرنگار ما می‌گوید: بی تردید هر خانوار برای خرید پوشاک، مواد غذایی ضروری و تدارک عید به طور میانگین دو میلیون در بازار خرید می‌کند، اگر گرایش به سمت خرید کالای ایرانی باشد، می‌توان امیدوار بود تولید کننده و فروشنده هر یک سهم خود را از این رونق موقتی بازار بردارند.

وی می‌افزاید: متأسفانه شاهد هستیم که تقاضا در حوزه تولیدات داخلی رشد چشمگیری ندارد، در حالی که رونق تولید ملی در گرو این است که چه مقدار از پول مردم، سهم خرید کالای ایرانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر توان خرید مردم کاهش پیدا کرده و بسیاری از  طبقات متوسط از نظر درآمدی به دهک‌های پایین‌تر سقوط کرده‌اند تأکید می‌کند: دهک ضعیف درآمدی توان خرید کالای ایرانی را ندارند، چون نسبت به رقبای خارجی مثل چینی‌ها کیفی‌تر و قیمت آن نیز گران‌تر است.

قدرت خرید طبقه متوسط باید افزایش پیدا کند

وی با اشاره به اینکه طبقات مرفه، بیشتر کالاهای خارجی خریداری می‌کنند تأکید می‌کند: باید قدرت خرید مردم بویژه دهک‌های متوسط افزایش پیدا کند تا رونق به بازار برگردد.

وی با تأکید بر اینکه تولید کنندگان به دلیل کمبود نقدینگی و چرخه بازگشت طولانی پولشان که گاه ۶ تا ۸ ماه به درازا می‌انجامد با مشکلات زیادی مواجه هستند تصریح می‌کند: هزینه‌های دولتی مثل مالیات و آب و برق و همچنین خرید مواد اولیه باید ظرف دو ماه پرداخت شود ولی دوره بازگشت سرمایه در گردش بسیار طولانی است با این حال اگر مردم به خرید اجناس داخلی تمایل پیدا کنند گره‌های بسیاری گشوده خواهد شد.

سود فروش‌های میلیاردی سهم خارجی

غلامعلی رخصت، عضو صندوق توسعه صادرات نساجی ایران  که ۳۴ سال تولید کننده پارچه و پوشاک بوده و صادر کننده نمونه کشور در سال ۹۵ نیز هست به خبرنگار ما می‌گوید: در حالی که در این ایام مردم مثل همیشه برای خرید عید  به بازار آمده‌اند  و فروش‌های میلیاردی را رقم می‌زنند، اما هیچ اثری از رونق بازار داخلی نیست و انگار قفل رکود که از آبان ماه بر بازار زده شده قرار نیست باز نشود، دلیل این بازار کساد، ورود برندهای خارجی قاچاق است که  بدون پرداخت حقوق گمرکی بازار را اشباع کرده‌اند و سود حاصله را می‌بلعند.

ترک‌ها کمر تولید پوشاک داخلی را شکستند

وی ادامه می‌دهد: چک‌های تولید کنندگان در حال برگشت خوردن است، چون  نقدینگی مردم که باید صرف راه انداختن چرخ تولیدکنندگان این مرز و بوم باشد به خاطر سیاست‌های غیر کارشناسی به جیب خارجی‌ها می‌رود و اشتغال پایدار در آن سوی مرزها  را تضمین می‌کند.

رخصت تأکید می‌کند: تمام تولید کنندگان در حال ورشکستگی قرار گرفتند در حالی که می‌دانیم کالاهای خارجی میلیاردها تومان در هر شب فروش دارند، بویژه ترک‌ها که کمر پوشاک کشور را شکستند و تمام سود حاصل از این خوان گسترده را که دولت برایشان فراهم کرده  یک جا از آن خود کرده اند.

لزوم تشکیل ستاد بحران و کمپین حمایت از تولید

این تولید کننده و صادر کننده نمونه کشوری تصریح کرد: برای رهایی از وضعیت اسفناک از یک سو باید ستاد بحران پوشاک در کشور راه بیندازیم و از طرفی از مردم نیز بخواهیم با راه اندازی کمپین حمایت از تولید ملی از خرید پوشاک خارجی امتناع کنند در غیر این صورت و به یقین باید بگویم که سال ۹۶ دولت با لشگر بیکاران صنعت پوشاک مواجه خواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.