عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از آماده بودن طرح دو فوریتی مجلس برای وادار کردن دولت به اقدامات متقابل در مقابل نقض برجام و تصویب آن بعد از تصمیم کلی نظام خبر داد.

روایت ذوالنور از طرح دوفوریتی مجلس برای مقابله با نقض برجام

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با بیان اینکه وزیر خارجه و رئیس‌جمهور بارها اعلام کرده‌اند که تمدید تحریم‌های داماتو و اقدام اخیر آمریکا مبنی بر تحریم 25 شخصیت حقیقی و حقوقی نقض برجام است، اظهار داشت: دولت موضع‌گیری‌ها و اقداماتی انجام داده است اما اینکه آیا ما باید از جنس همان اقدام آن‌ها عکس‌العمل نشان دهیم و یا محدودیت‌های برجامی را کنار بگذاریم، در حد تصمیم دولت نیست. 

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی باید نتیجه بگیرد و شورای عالی امنیت ملی موضوع را بررسی کند و یک تصمیم کلی اتخاذ شود اما اکنون فقط آن اقداماتی که دولت می‌تواند اتخاذ کند، در حال پیگیری است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ایران نقض‌کننده برجام نخواهد بود، تصریح کرد: اگر آن‌ها اقدامات متعهد شده را انجام ندهند و تکرار کنند، ما پیگیری می‌کنیم. 

ذوالنور ادامه داد: برجام برای ما حقوقی در نظر گرفته است که با قبول کردن محدودیت‌ها آورده‌هایی هم داشته باشیم و اکنون نمی‌توانند روی چیزی دست بگذارند که جزء تعهدات ما بوده اما ما انجام نداده‌ایم ولی آمریکا یک تعهد داده است که آن رفع تحریم‌ها است. 

وی با اشاره به مسلم بودن حق ایران برای برخوردی متقابل از همان جنس، گفت: جمهوری اسلامی این کار را به دلیل اینکه نظام سلطه یکدست هستند و می‌توانند افکار عمومی را علیه ما شکل دهند و بگویند این ایران است که ناقض برجام است، انجام نخواهد داد. 

نماینده مردم قم در مجلس افزود: اول‌ از همه باید این موضوع را که ما به تعهداتمان عمل کردیم اما آن‌ها ناقض برجام هستند، به‌خوبی در افکار عمومی دنیا و مجامع عمومی جهانی جا بیاندازیم تا زمینه اقدامات بعدی ما فراهم شود. 

ذوالنور تصریح کرد: اگر بدواً به اقداماتی از جنس نقض روی‌ آوریم، با توجه به برتری رسانه‌ای آن‌ها در شکل‌گیری و تأثیر در افکار عمومی دنیا، آن‌ها می‌توانند شیطنت و خباثت‌های خود را بیشتر کنند، فلذا این موضوع حساس است. 

وی از آمادگی مجلس با طرحی دوفوریتی برای اقدامات متقابل خبر داد و گفت: در زمینه مصادیق اقداماتی از جنس نقض که دولت می‌تواند انجام دهد، طرحی دوفوریتی چاپ‌ شده در مجلس داریم که فقط منتظر پخش در بین اعضای مجلس است اما منتظر تصمیم نظام هستیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح 5 محور اساسی دارد، افزود: یکی از محورهای اساسی این طرح، فرمایشات 9 بندی مقام معظم رهبری است که قبل از قبول برجام به تیم مذاکره‌کننده گفتند و برای ما سند بالادستی محسوب می‌شود. 

ذوالنور ادامه داد: یکی دیگر از محورهای این طرح قانون مصوب مهرماه سال 94 است که مجلس در یک قانون با 9 بند و 2 تبصره دولت را ملزم به اقدام متناسب و متقابل می‌کند اما از آنجایی ‌که مصادیق آن ذکر نشده، در این طرح مصادیق اقدامات را آوردیم. 

وی تصریح کرد: عمده مصادیق این طرح دوفوریتی محدودیت‌هایی است که ما پذیرفته‌ایم و می‌تواند به حالت اولیه خود برگردد مثل کاهش سانتریفیوژها، درصد غنی‌سازی، میزان انباشت اورانیوم غنی‌سازی شده، آب‌سنگین، راکتور هسته‌ای، توقف یک‌جانبه اجرای پروتکل الحاقی و مصادیقی از این‌ دست را نوشته‌ایم و منتظر شرایطی هستیم که با تصمیم کلی نظام اقداماتی این‌چنینی را انجام دهیم. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان با بین اینکه ایران آمادگی دارد که به‌طرف پیمان‌شکن خود جواب دندان‌شکنی ارائه دهد، خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست چه زمانی این طرح ارائه شود اما این آمادگی وجود دارد که اگر تصمیمی اتخاذ شد این طرح در مجلس پخش شود و 72 ساعت بعد به رأی گذاشته شود.
منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.