مشهد- ششم آبان ماه گذشته بود که شماری از مسؤولان استانی و شهری با حضور و پیگیری رضا شیران خراسانی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در فاز دوم شهرک مهرگان گردهم آمدند تا بلکه گرهی از هزاران گره و مشکلات و بی‌مهری‌های مهرگان باز شود.

«مهرگان» مبتلا به بی مهری است

قدس آنلاین-احمد فیاض:  پس از گذشت بیش از سه ماه از آن نشست و برخلاف مصوبات آن کارگروه، تاکنون پیشرفت جدی و آشکاری برای رفع محرومیت‌زدایی از این شهرک صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مادوشنبه گذشته  با پیگیری‌های عضو هیأت رئیسه شورای شهرستان مشهد، شماری از مسؤولان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی به منظور بررسی پیشرفت مصوبات نشست سه ماه پیش همراه با بازدید میدانی که در محل شهرک مهرگان به اتفاق نمایندگان اهالی شهرک مهرگان صورت گرفت دورهم جمع شدند. آنچه حایز اهمیت بود، حضور کم‌رنگ مسؤولان و نمایندگان پرشمار جلسه گذشته در نشست اخیر بود که بر اساس اظهارنظرهای اعتراض آمیز نمایندگان اهالی شهرک مهرگان و بیان این مطلب تشکرآمیز که تنها روزنامه قدس، رضا شیران خراسانی نماینده مردم مشهد در مجلس و بادیانی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهرستان مشهد تاکنون حضور جدی و فعالانه ای برای رفع نابسامانی‌ها و مشکلات شهرک مهرگان مبذول داشته‌اند، چندان جای تعجب نبود.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، شهردار ناحیه۴ منطقه ۳ مشهد، نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رئیس هیأت مدیره اتحادیه دهیاران شرق و مدیر بخش برق شهرک مهرگان و نماینده شرکت متولی مسکن مهر مهرگان از جمله مسؤولان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی بودند که در این نشست حضور داشتند.

پس از توضیحات مقدماتی عباسعلی بادیانی عضو هیأت رئیسه و خزانه داری شورای اسلامی شهرستان مشهد، بازدید میدانی صورت پذیرفت. آنچه در کنار انباشت برف سنگین زمستانی مشهد خودنمایی می‌کرد، انباشت مشکلات و نابسامانی‌های اهالی شهرک مهرگان بود که از تداوم بی‌مهرهای مسؤولان به این شهرک حکایت داشت.

مرضیه حسینی، نماینده ساکنان محله مهرگان در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اظهار تأسف از بدقولی‌های شرکت کنندگان نشست سه ماه قبل می‌گوید: متأسفانه پس از گذشت بیش از سه ماه از نشست قبلی و تجمع اعتراض آمیز ساکنان شهرک، تاکنون هیچ اتفاق چشمگیر و خوشایندی در حوزه تحقق مصوبات آن نشست رخ نداده است و تنها ثمره آن نشست رونمایی از احداث چند واحد تجاری در حاشیه خیابان الغدیر شهرک مهرگان است که در حد سفت کاری به صورت بلاتکلیف مانده است.

رضا حکیم زاده دیگر نماینده اهالی اضافه می‌کند: البته پنهان نماند تنها ۷ مخزن جمع آوری زباله در منطقه توسط شهرداری تعبیه شده است، اما زباله‌ها جمع‌آوری و انتقال داده نمی‌شود، بلکه در همان محله سوزانده می‌شوند.

در ادامه بازدید میدانی از خیابان الغدیر، انباشت آب‌های سطحی که به سطح آسفالت نیز آسیب رسانده موجب توقف کارگروه می‌شود. تمامی کانال‌ها و جوی‌های جمع آوری آب‌های سطحی مسدود است و البته کارگرانی سخت مشغول جمع آوری موانع که بیشتر زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی است؛ هستند.

بنا به اظهار نمایندگان شهرک مهرگان، این اتفاق امروز(دیروز) و با شنیدن حضور کارگروه رخ داده است. جای تعجب آنکه اداره راه و شهرسازی هیچ گونه راه برون رفتی برای خروج آب‌های سطحی و نزولات آسمانی پیش بینی نکرده و در قسمتی که شیب دارد به واحدهای مسکونی ختم می‌شود.

سگ‌های ولگرد که جمع آوری آن‌ها بخشی از مصوبات نشست قبلی بود همچنان در رفت و آمدند. در بالای تپه پوشیده از برف کنار دوشنبه بازار که در میدان اصلی فاز دوم شهرک مهرگان قرار دارد حدود ۱۰ سگ حمام آفتاب می‌گیرند، در حالی که در تپه دیگری کودکان مشغول سرسره بازی روی برف هستند.

انبوه برف‌ها در کف خیابان‌ها خودنمایی می‌کند. نماینده شرکت مرمر بتن که در جمع حضور دارد، در پاسخ به انتقاد اعضای کارگروه نسبت به انجام نشدن برف روبی می‌گوید: دستگاه‌های جمع آوری و گریدرها در همین ساختمان بغلی مستقر هستند و در کسری از ثانیه جهت برف‌روبی حضور می‌یابند.

اینکه چرا این خدمات رسانی آسان پس از چند روز از بارش سنگین برف محقق نشده، از جمله انتقادهای اعضای کارگروه و نمایندگان اهالی است که پاسخ منطقی ارایه نمی شود. در ادامه مسیر چند واحد تجاری سفت کاری شده که قرار بود تا خدمات نانوایی، سوپری، میوه و تره بار و غیره ارایه دهند، به چشم می‌خورد که گویا مشکلاتی در حوزه ارایه پروانه ساختمانی موجب شده تا ناتمام رها شوند.

قره باغی مسؤول ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۳ در این باره توضیح می‌دهد: چون شهرک مهرگان به صورت رسمی تحویل شهرداری نشده، بنابراین نمی توان پروانه تجاری صادر کرد. این در حالی است که بنا به اظهار نمایندگان محله چند واحد تجاری از شهرداری موفق به اخذ پروانه تجاری و پایان کار شده اند.

حکیم زاده از دیگر نمایندگان ساکنان محله نسبت به روند واگذاری خطوط تلفن گلایه مند است.

وی می‌گوید: قرار بود دهه فجر واگذاری خطوط تلفن اجرایی شود که متاسفانه تا این لحظه هیچ اتفاقی نیفتاده است.

تحویل آیلند میانی خیابان الغدیر جهت فضای سبز نیز از دیگر مشکلات است که البته شهردار ناحیه تحویل آن را با توجه به نابسامانی وضعیت کف آیلند بر عهده نمی گیرد و نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی قول می‌دهند تا اواخر اسفند مرحله آماده سازی را تمام کرده و سپس تحویل شهرداری دهند.

شهردار ناحیه با این شرط، برای احداث فضای سبز و کاشت درخت در آیلند میانی خیابان اعلام آمادگی می‌کند.

تحویل زمین دو مسجد به هیأت امنا نیز از دیگر موارد طرح شده است که یکی از آن‌ها در شرف تحویل و دیگری هنوز بلاتکلیف است.

بحث واگذاری ۶۰ واحد مسکونی عقب مانده تا پایان سال توسط یکی از شرکت‌های مسکن مهر که متقاضیانش چهار سال است اقساط می‌پردازند همچنان روی زمین مانده است. روان آب‌ها در تقاطعی از خیابان الغدیر همچنان خودنمایی می‌کند. در محل تجمع آب‌های سطحی تنها یک باریکه ۱۰ سانتیمتری دیده می‌شود که دستمایه طنز حاضران می‌شود.

کمی بالاتر کانالی حفر شده که نمایندگان ساکنان می‌گویند: مگر آب‌های سطحی سربالا بروند تا به محل کانال خروجی برسند.

یکی از جنجالی ترین مباحث کارگروه، زمین اختصاص یافته برای احداث مرکز بهداشت و درمان است که در نقطه انتهایی فاز دوم شهرک مهرگان و جنب بیابان جانمایی شده است.

صانعی نماینده مرکز بهداشت استان نسبت به زمین اختصاص یافته بشدت معترض است و در این زمینه اظهار می‌دارد: جانمایی این زمین منطبق بر دستورعمل‌های بهداشت و درمان نیست. علاوه بر دوری راه از امنیت مطلوبی برخوردار نیست و هیچ توجیه بهداشتی و درمانی ندارد.

بادیانی نیز از اختصاص زمین ۱۲۰۰ متری توسط اداره راه و شهرسازی به منظور احداث بیمارستان خبر می‌دهد که البته با توجه به اینکه بخشی از این زمین معارض دارد، آینده نامعلومی متصور است.
در عین حال نماینده مرکز بهداشت اعلام آمادگی می‌کند در صورت تحویل زمین، پایگاه اورژانس، مرکز دی آی سی و مرکز جامع خدمات سلامت احداث می‌شود و از این بابت مشکلی نیست. بر این اساس احداث بیمارستان با چشم انداز ۲۰ ساله نشان از «سنگ بزرگ علامت نزدن است» و رؤیایی به نظر می‌رسد.

این نشست در نهایت با چند مصوبه و وعده‌هایی برای آینده پایان می‌یابد. مهم‌ترین آن مراجعه نماینده اهالی برای دریافت پلان و قرارداد سه جانبه واحدهای مسکونی است که تحویل نشدن آن مشکلات بسیاری را برای مالکان به وجود آورده است. به عنوان مثال در بازدید میدانی تعدادی از واحدها به خاطر ایزوگام ناقص و در پی بارش برف دچار رطوبت از سقف‌ها شده بودند که به علت گذشت یک سال از تحویل واحد و نبود پلان و قرارداد سه جانبه، شرکت‌های مسکن مهر از قبول تعهدات و جبران خسارت طفره رفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.