اگر فکر می کنید فیلم‎های ۱۰۰ ثانیه‎ای به دلیل زمان کوتاهشان فیلم‌هایی ارزان و غیرحرفه‌ای هستند، اشتباه می‌کنید. این فیلم‌ها را کارگردان‌هایی آشنا به همه اصول سینما و با نگاه کاملاً حرفه‌ای و هزینه‌هایی قابل توجه تولید کرده‌اند.

بی‌مقدمه برویم سر اصل مطلب!

قدس آنلاین - یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای از امروز کار خود را به‌صورت رسمی ‌با نمایش بیش از ۳۷۰ فیلم در ۲ بخش ملی و جهانی در پردیس سینمای آزادی آغاز می‌کند. این جشنواره امسال نسبت به دوره‌های گذشته با یک تفاوت عمده برگزار خواهد شد و آن هم پشت سر گذاشتن یک دهه برگزاری این رویداد هنری است که قطعاً ماحصل آن نقش عمده‌ای در تثبیت استانداردها و نوع گفتمان این جشنواره خواهد داشت.

جشنواره‌ای که می‌توان آن را به گفته دبیرش یکی از با سابقه‌ترین فستیوال‌های هنری در عرصه فیلم کوتاهِ کوتاه قلمداد کرد. این رویداد از قدیمی‌ترین جشنواره‌های کوتاه دنیا به شمار می‌رود و نمونه آن در کشورهایی همچون کانادا، استرالیا، پاکستان و هند وجود دارد و اهمیت آن به جهت کشف استعدادهای بالقوه، نگاه‌های تازه و یافتن مسیری تازه در راستای خلاقیت فیلمسازان، قابل توجه است. این جشنواره با شعار «سینمای اخلاق» طراحی شده و پذیرای آثاری است که با محوریت اخلاق و مفاهیم ارزشی در ۳ محور اخلاق و سبک زندگی؛ اخلاق و فرهنگ کار؛ و اخلاق و اقتصاد مقاومتی دسته‌بندی شده است.

ترویج اخلاق در ۱۰۰ ثانیه

علی‌رغم اینکه شاید در نگاه بسیاری از افراد ساخت فیلم‌های کوتاه کار ساده‌ای به نظر برسد و مرارت‌های سینمای بلند را نداشته باشد اما نباید فراموش کرد که مطرح‌کردن یک سوژه در ۱۰۰ ثانیه و بدون در نظر گرفتن مقدمه و شاخ و برگ اضافی کار پیچیده و سختی است که حتماً به خلاقیت نیاز خواهد داشت و باید جان کلام را در ۱۰۰ ثانیه با بیشترین میزان تأثیرگذاری در اختیار مخاطب قرار داد. از این منظر که فیلم‌های کوتاهِ کوتاه از حوصله مخاطبش خارج نیست و بی‌حاشیه اصل مطلب را بازگو می‌کند، می‌توان آن را نمونه قابل توجهی برای ارایه پیام‌های اخلاقی و اجتماعی دانست. چنان‌که در عصر ارتباطات و تکنولوژی و گرفتاری‌های روزمره و تعجیل و کم حوصلگی‌ها نمی‌توان از تأثیر آنی یک فیلم کوتاه غافل شد؛ فیلمی که بدون آنکه وقت مخاطبش را بگیرد، جان کلام را در اختیارش می‌نهد.

از سویی دیگر باید به نقش انکارناپذیر تلویزیون به عنوان یک ابزار مناسب برای نمایش این فیلم‌ها اشاره کرد. اگرچه جشنواره در ۲ روز برگزار می‌شود اما نباید تأثیرات فیلم‌ها را محدود به این ۲ روز کرد. باید از این فیلم‌ها که عمدتاً از نگاهی اخلاق‌مدار برخوردارند، در طول سال بهره‌برداری کرد. همچنین می‌توان این رویداد را مقدمه قابل قبولی در مسیر حرفه‌ای فیلمسازان جوان دانست که آنها را بیش از پیش با ظرایف ساخت فیلم بلند آشنا می‌کند.

سینمای تلنگر

علی قربانی، دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای، درباره رویکرد این جشنواره در این دوره می‌گوید: واقعیت این است که در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که بیش از هر زمان دیگر نیازمند فرهنگ اخلاق‌مداری در جامعه هستیم. متأسفانه در حال حاضر برخی قسمت‌های جامعه ما از بی‌اخلاقی رنج می‌برد. بی‌اخلاقی در آپارتمان‌نشینی و رانندگی و برخی مناسبات روزمره و.. . وظیفه ماست که روی اخلاق جامعه کار کنیم.

وی در ادامه می‌افزاید: سینمای اخلاق سینمای تذکر و تلنگر است و باید روی مخاطب تأثیر بگذارد. من می‌خواهم اینجا به برخی از موفقیت‌هایی که برایمان حاصل نشد، اشاره کنم. متأسفانه علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته نتوانستم به عده‌ای از دستگاه‌ها بفهمانم که مشکل بی‌اخلاقی در جامعه ما از طریق سینما حل می‌شود و مخصوصاً سینمای کوتاه و یا ۱۰۰ ثانیه‌ای تأثیر خوبی در ترویج فرهنگ اخلاق دارد. نتوانستم تعدادی از دستگاه‌ها را مجاب کنم که در کنار جشنواره قرار بگیرند تا این رویداد بیشتر پا بگیرد و در عرصه تولید موفق‌تر ظاهر شود. البته برخی از دستگاه‌ها همچون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مؤسسه تصویر شهر از فردای اختتامیه دوره دهم به کمک ما آمدند و اعلام کردند که از جشنواره حمایت می‌کنند و ما نیز این حمایتشان را قدر می‌نهیم.

فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای ارزان نیستند

قربانی با اشاره به اینکه فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای تولید ارزانی نیستند، می‌گوید: به این نکته باید دقت کرد که فیلم‌ ۱۰۰ ثانیه‌ای تمام مؤلفه‌های یک فیلم بلند را داراست و نباید به این دست آثار به عنوان فیلم‌های غیرحرفه‌ای و موبایلی نگاه کرد. حداقل هزینه برای تولید یک فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای، ۱۲ میلیون تومان است. برای ترویج و تولید فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای به سراغ تولیدکنندگان رفتیم و دستشان را در دستان سرمایه‌گذاران گذاشتیم و به‌نوعی دستگاه‌های اقتصادی را وارد عرصه تولید این فیلم‌ها کردیم تا با موضوع اخلاق فیلم بسازند. همچنین با صدا و سیما و تلویزیون شهری و مترو برای بیشتردیده‌شدن این فیلم‌ها ارتباط گرفتیم که نتیجه آن بسیار مؤثر خواهد بود.

وی یادآور می‌شود: این جشنواره در ۲ بخش مسابقه ملی و جایزه جهانی سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای برگزار می‌شود. در بخش ملی هزار و ۲۶۷ فیلمساز با هزار و۷۴۴ اثر در قالب موضوعات سبک زندگی، فرهنگ کار و اقتصاد مقاومتی شرکت کردند. همچنین در بخش بین‌الملل نیز از ۷ جشنواره بخش کوتاه کن، فیلم کوتاه ژنو، فیلم کوتاه لبنان، فیلم‌های۶۰ ثانیه‌ای پاکستان، جشنواره یک دقیقه‌ای چین، جشنواره ۶۰ ثانیه‌ای دانمارک و فیلم کوتاه مهرگان افغانستان آثاری رسیده است و از بین ۱۵۶۲ اثر از ۱۰۱ کشور جهان، ۵۹ فیلم از ۲۸ کشور در جشنواره به نمایش درخواهد آمد.

او در پایان می‌گوید: هزینه برگزاری جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای با جوایز آنها ۶۵۰ میلیون تومان، معادل با برگزاری دوره قبل است و تقریباً ۱۰۰ میلیون تومان کمتر از دوره نهم است. در اینجا باید از شبکه‌های ۲، مستند، نمایش و ‌آی‌فیلم که ویژه‌برنامه‌های فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای را به خود اختصاص دادند و به‌طور کلی از صدا و سیما به دلیل کمک‌هایش تشکر کنم.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای امروز و فردا در پردیس سینمایی آزادی میزبان علاقمندان به سینمای کوتاه است و اختتامیه آن، عصر جمعة هفته جاری در حوزه هنری برگزار خواهد شد. 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.