قم- آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه حقوق بگیران نجومی هم گناه کرده اند و هم مرتکب ریا شده اند تاکید کرد: کسی با حرام خواری به جایی نمی رسد.

اخذ دیرکرد توسط بانک ها حرام است/ کسی با حرام خواری به جایی نمی رسد

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به حدیثی درباره توجه برخی انسانها به کسب مال بجای توجه به حکم خدا گفت: ما شاهد هستیم برخی حقوق نجومی می گیرند و توجیه می آورند که ما مطابق مصوبات این حقوق را گرفته ایم، و حال آنکه معلوم نیست مسئولین آن دستگاه دولتی طبق چه اصول و ضوابطی برای خودشان این حقوق های نجومی را وضع می کنند.

وی افزود: بقول اساتید اخلاق چنین افرادی که حقوق نجومی می گیرند و عملشان را توجیه می کنند گناهشان از بقیه که توجیه نمی کنند بیشتر است چرا که هم گناه کرده اند و هم مرتکب ریا شده اند.

در ادامه با اشاره به انتشار خبری درباره درآمد بانک ها از جریمه دیرکرد، اخذ دیرکرد توسط بانک ها را خلاف شرع دانست و افزود: خبر عجیبی شنیدم که امروز بیشترین درآمد بانک ها از  همین جریمه دیرکرد است چیزی در حدود ۶۰ هزار میلیون ، اینها خلاف شرع است و اخذ جریمه دیرکرد شرعا اشکال دارد.

وی  افزود : وقتی انسان چنین مسائلی را رعایت نکند حرام خواری در جامعه شایع می شود و گرد و غبار روی دیگران هم می نشیند و دعاها مستجاب نمی شود و هر روز گناهان بیشتر می شود و کسی با حرام خواری به جایی نمی رسد.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه بر حل مشکلات مردم مناطق سیل زده کشور تاکید کرد و گفت: هم دولت و هم مردم در این موضوع مسئولیت دارند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به بارندگی های اخیر و مشکلاتی که در برخی استان های کشور برای مردم بوجودآمده گفت : امسال باران های پربرکتی آمد اما در کنار آن مشکلاتی برای مردم برخی استانها بوجود آمد که در این موضوع هم مردم و هم دولت مسئولیت دارند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: بسیاری از خانه ها در این مناطق فرسوده بودند که باید فکری بشود و این خانه ها تجدید قوا شود.

وی در ادامه افزود : دولت اقداماتی داشته اما کافی نیست و مردم هم می توانند به این آسیب دیدگان کمک کنند حتی می توانند یک سوم از سهم امام را برای کمک به این افراد استفاده کنند اما بهتر است که از تبرعات باشد.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره نزدیک شدن به هفته درخت کاری با اشاره به آیات و رویات درختکاری در اسلام را امری اصولی و مهم دانست و گفت: ما در قرآن و روایات داریم کسانی که با غرس نهالی به انسان ها و حیوانات می کنند آن کار آنها بعنوان صدقه است.

وی افزود: برخلاف انسان درختان دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می کنند و همین مسئله باعث  تلطیف هوا می شود بی توجهی به موضوع درختکاری باعث نابودی جنگل ها می شود پس مسئله درختکاری یک مسئله الهی اسلامی است که اسلام ۱۴۰۰ سال قبل به آن توجه داشته است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.