یاسوج- رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: هر روز با خلاء هایی در نظام آموزشی روبرو هستیم و بخش گسترده‌ای از جامعه زندانی ما به علت آموزش نادرست وارد این قسمت شدند.

خلاء های آموزشی باعث گسترش جامعه زندانی کشور شده است/رتبه ۸ ایران در آمار زندانی ها در دنیا

به گزارش قدس آنلاین، علی اصغر جانگیر ظهر چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل زندان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اقتصاد ناسالم که بخشی از آن برون مرزی و بخشی داخلی، گسترش پدیده قاچاق و ارز، تحریم‌های بیگانگان و مشکلات اقتصادی سبب افزایش جرم در جامعه شده است.

وی با بیان اینکه جرم ۲۵ درصد از زندانیان این استان ناشی از سرقت است، اظهار داشت: یکی از دلایل عمده این مسئله به دلیل عدم توسعه متوازن این استان پیش از انقلاب و فاصله زیاد توسعه با سایر استان‌های کشور است تا جایی که کهگیلویه و بویراحمد در رتبه ۲۹ کشور قرار دارد.

رئیس سازمان زندان‌های کشور عنوان کرد: ۴۳ درصد زندانیان کشور زندانی مواد مخدر هستند و جرم دوم این استان با ۱۴ درصد مربوط به زندانیان مواد مخدر است و امید است روز به روز این آمار کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد رتبه نخست در زمینه شورای حل و اختلاف و حضور همکاران قضایی در زندان‌ها و رسیدگی به امور زندانیان در کشور را کسب کرده است.

جهانگیر با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد زندانیان در مناطق محروم و حاشیه نشین زندگی می‌کنند گفت: انتظار می‌رود مسئولان نسبت به این مناطق توجه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد از زندانیان که به خاطر عدم پرداخت نفقه و مهریه زندانی شدند پس از گذراندن دوران محکومیت همسران خود را طلاق می‌دهند ابراز کرد: می‌طلبد قانونگذاران و مسئولان ضمانت اجرایی مناسب‌تری برای حمایت و تحکیم بنیان خانواده تصویب کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: متاسفانه از نظر تعداد زندانی در رتبه ۸ جهان قرار داریم در حالی که جمعیت کشور با جمعیت کیفری ما همخوانی ندارد.

وی به مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در بروز بزه اشاره کرد و افزود: اکنون دشمن با تهاجم فرهنگی حتی نونهالان ما را نشانه گرفته و باید والدین و متولیان فرهنگی با تدبیر محیط خانواده را به یک کانون گرم و صمیمی تبدیل کنند تا از روند رشد اعمال منافی عفت در کشور جلوگیری شود و آینده سازان جامعه با مشکل روبه‌رو نشوند.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با بیان اینکه امروز حبس به عنوان مهم‌ترین مجازات مورد توجه قانونگذاران کشور ما است بیان کرد: وجود بیش از ۱۳ هزار زندانی مرتبط با جرایم غیر عمد در زندان‌های کشور نشان از حبس محوری بودن سیستم جامعه ما است.

وی تصریح کرد: زندان باید به عنوان آخرین تدبیر مورد توجه قرار گیرد و این تورم کیفری شایسته جامعه اسلامی ایران نیست.

جهانگیر با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کسانی که وارد زندان می‌شوند دارای تحصیلات دیپلم و زیردیپلم هستند، گفت: ۵ درصد از آقایان و ۱۱ درصد از خانم‌هایی که وارد زندان های کشور شدند بی‌سواد مطلق هستند و این مسئله ناشی از آسیب پذیری بیشتر جامعه زنان نسبت به مردان است.

وی تاکید کرد: بیش تر این بانوان اغفال شدند و نهادهای حمایتی و آگاهی بخشی در این خصوص می‌توانند نقش موثرتری ایفا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.