قدس آنلاین- خرم آباد: احداث و ایجاد دانشکده علوم قرآنی در استان لرستان یکی از مصوبات سفر هیئت دولت بود که در شهریورماه سال ۹۰ افتتاح شد و در مهرماه همان سال دانشجو پذیرش کرد اما طی دو سال اخیر بارها زمزمه انحلال این واحد دانشگاهی به گوش رسیده و این روزها موضوع جدی‌تر شده است.

دانشجویان علوم قرآنی خرم آباد درس دلهره پاس می کنند/مسوولان مشروط شدند

مریم ذوالفقاری منظری: خبر انتقال و یا ادغام دانشکده علوم و معارف خرم اباد به ملایر یکی از موضوعاتی که در طی ماه گذشته بحث برانگیز شده و تا آنجا پیش رفت که حتی موجب اعتراض آیت الله سیداحمد میرعمادی نماینده ولی فقیه در استان لرستان در خطبه های نمازجمعه شد.

امام جمعه خرم اباد که از معترضان به این تصمیم است می گوید: این دانشکده از نظر فضا، خوابگاه و آموزشی دارای مشکلاتی است و متولی آن نیز اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است که متاسفانه حمایتی از این دانشکده از سوی متولیان نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با تأکید بر اینکه مردم این شهر هنوز یادشان نرفته پتروشیمی خرم‌آباد را به اراک منتقل کردند و چقدر بابت آن ضرر کردند بیان می کند: امروز هم انتقال دانشکده علوم قرآنی یک نوع اهانت به مردم است و نشان می‌دهد مردم و مسئولان استان توان اداره یک دانشکده را نداشته‌اند.

حالا تا چه میزان انتقال و یا ادغام این دانشکده صحت داشته و ریشه مشکلات موجود در کجا قرار دارد موضوع مصاحبه خبرنگار قدس آنلاین با حمیدرضا ابراهیمی معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کشور در این خصوص است.

دانشجویان خرم ابادی زیر سقف های لرزان

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کشور نیز در همین ارتباط مدعی شد نبود زیرساخت ها در تامین امنیت جان دانشجویان دانشگاه علوم قرآن خرم آباد را دلیل تعطیلی این دانشگاه دانست و گفت: این دانشجویان در حال حاضر در مدرسه درس می خوانند.

وی ایجاد دانشکده های علوم قرآنی در استان ها را براساس خواسته متدینان آن استان و شهرها دانست و گفت: دولت ردیف بودجه مصوبی برای این دانشگاه ندارد و تنها به کمک های مقطعی بسنده کرده است که تاکنون ۱۸ میلیارد تومان از دولت در این راستا محقق شده است و سازمان اوقاف نیز تا جایی که امکان داشته، کمک حال این دانشگاه بوده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کشور افزود: در حال حاضر ۲۲ دانشگاه با ۶ هزار و ۴۰۰ دانشجو در سراسر کشور و پراکنده بودن واحدهای استانی مجبور شدیم نسبت به ساماندهی واحدهای استانی تصمیم گیری کنیم.

وی بیان کرد: سال ۸۹ به درخواست مسئولان محلی و استانی لرستان مبنی بر ایجاد دانشکده علوم و معارف قرآن کریم در این استان، توافقی مکتوب مبنی بر ایجاد زیرساخت های لازم از جمله فضای آموزشی مناسب، خوابگاه و ... مبتنی بر استانداردهای وزارت علوم از سوی مسئولان این استان صورت گرفت.

وعده های استاندار عملی نشد

ابراهیمی ادامه داد: در ابتدا کلاس های دانشجویان علوم و معارف قرآن کریم خرم آباد در یک مدرسه تشکیل می شد که مسئولان استان لرستان قول مساعد برای در اختیار قرار دادن مرکز آموزش دولتی استان را به دانشکده علوم قرآنی دادند که این طرح عملی نشد و همچنان دانشجویان این دانشگاه در یک مدرسه که زیرساخت های لازم دانشگاه را ندارد، تحصیل می کنند.

وی با اشاره به گازگرفتگی ۶ دانشجوی این دانشگاه به دلیل نبود زیرساخت های لازم و استاندارد گفت: به عنوان مثال در آتش سوزی پلاسکو با وجود اخطارهای متعدد شهرداری تهران به این مجموعه اما پس از وقوع حادثه، افکار عمومی شهرداری تهران را مقصر اصلی این حادثه می دانست؛ با چنین شرایطی اگر گازگرفتگی این دانشجویان منجر به فوت یکی از آن ها می شد هیچ شخصی استانداردنبودن زیرساخت ها را دلیل وقوع حادثه نمی داند و انگشت اتهام به سمت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم می رود.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کشور تاکید کرد: حفظ و تامین سلامت دانشجویان اولین اولویت ماست و با تامین استانداردهای لازم به این هدف می رسیم؛ تعلیم و آموزش در اولویت بعد قرار می گیرد.

ادغام دانشکده لرستان با ملایر صحت ندارد

وی با اشاره به انتشار این خبر که قرار است دانشگاه علوم قرآنی خرم آباد با این دانشگاه در ملایر ادغام شود، گفت: این خبر صحت ندارد.

وی بیان کرد: ممکن است دانشجویان ملایری که در دانشگاه خرم آباد تحصیل می کنند را به شهر خود اعزام کنیم یا دانشجویان دیگر شهرها را به دانشگاه شهرهای خود، اما ادغام این دو دانشگاه را در نظر نداریم.

ابراهیمی یکی از موارد اسلامی شدن دانشگاه ها را نزدیک بودن دانشگاه دانشجویان دختر به محل زندگی شان دانست و افزود: برهمین اساس یکی از دلایل ما نیز برای اعزام دانشجویان به شهرهای خود وجود این هدف است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برای بعضی از افراد موضوع دانشگاه علوم قرآنی خرم آباد سوء تفاهم شده است و به همین دلیل مدیران اصلی و کشوری این مجموعه را مقصر می دانند.

وی با اشاره به صحبت های نماینده ولی فقیه در لرستان مبنی بر حمایت اوقاف از دانشگاه علوم قرآنی خرم آباد گفت: موقوفات باید براساس اجرای نیات واقفان هزینه شوند و از طرف دیگر موقوفات استان لرستان نیز ظرفیت پشتیبانی از دانشگاه علوم قرآنی مرکز این استان را ندارد.

وی با بیان اینکه بنانداریم مجوز این دانشگاه را لغو کنیم، اظهار کرد: در صورت تامین نشدن زیرساخت های دانشگاه علوم قرآنی خرم آباد دانشجویان فعلی این دانشگاه تا زمان فارغ التحصیلی در این دانشگاه به تحصیل خود ادامه می دهند و اگر زیرساخت های آن فراهم نشود، اجازه ثبت نام دانشجوی جدید را نخواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.