وقتی انحراف به صورت آرام و تدریجی صورت گیرد، خیلی حساسیت برانگیز نیست و فرد متوجه عمق فاجعه نمی شود. دستیابی ساده به رسانه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی، زمینه را برای تنزل فرهنگی آماده می‌کند.

مرکز نشر معارف الهی، آماج رسانه‌های غربی

قدس آنلاین - دنیای مجازی یا دنیای حقیقی؛ فرقی نمی‌کند در کدام یک از این دو دنیای پرهیاهو حضور داشته باشیم، مهم این است که کلاهمان «پس معرکه» نرود.

شبهاتی که این روزها در قالب‌های گوناگون و از روزنه‌های مختلف میان ساکنان دنیای مجازی و مخاطبان رسانه‌های سنتی و نوظهور رد و بدل می‌شود، دیگر از شمارش خارج شده و هر روز رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد. آسیب‌های اعتقادی که این شبهات به مبانی دینی، بنیان‌های فکری جامعه و سبک زندگی وارد می‌کند، خطرات فراوانی به دنبال دارد، خطراتی که مانند موریانه از بنیان خانواده آغاز و در جامعه فراگیر می‌شود و اگر راه درمانی برای آن نیابیم، جامعه‌ای مانند جامعه سال 61 هجری به وجود می‌آید.

*ریشه اعتقادی شبهه پراکنی در جامعه

درباره چرایی شبهه پذیری یک جامعه که نتیجه گسترش شبهات اعتقادی و ضعف اطلاعات دینی است، باید به ریشه‌های بنیادی این اتفاق نگریست تا به پاسخی متقن رسید.

تفاوت در بنیان‌های معرفتی اسلام و غرب مسیحی و توسعه نگاه به مسایل دینی با بنیان معرفتی غرب در جامعه را باید اصلی‌ترین دلیل شبهه گرایی در جامعه دانست.

حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه با بیان اینکه بنیان معرفتی اسلام «عقل دین بنیاد» است، به بنیان‌های معرفتی غرب اشاره و آن را «عقل خود بنیاد» معرفی می‌کند. 

به باور رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، عقلانیت خودبنیاد غربی که با رنسانس مطرح شد، اصالت را به انسان می‌دهد و وحی را تابع شناخت انسان می‌داند.

وی می‌افزاید: اما در اسلام ما ابتدا می‌فهمیم و سپس ایمان می‌آوریم و با عقل مستقل است که به وحی می‌رسیم.

*نسخه مسموم رسانه‌های غربی

حجت‌الاسلام دکتر عباس نصیری فرد نیز در این باره معتقداست: از آنجا که غرب معیار و مبنای ثابت دینی ندارد، به عقل خود بنیاد پناه آورده است. عضو کارگروه سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین این نظر، اظهار می‌کند: معیار ثابت دینی از وحی گرفته می‌شود و از آنجا که مجاری وحی در غرب تحریف شده است، بنابراین جایی برای عقل دین بنیاد باقی نمی‌ماند.

نصیری فرد در بیان چرایی گرایش برخی از مردم به سبک زندگی غربی، به سلطه رسانه ای غرب اشاره و تصریح می‌کند: آنچه رسانه‌های غربی برای مردم ما تجویز می‌کنند- که متأسفانه جاذبه رسانه ای نسخه‌های مسموم آن‌ها برای مردم جذابیت نیز دارد- برگرفته از الهیات غربی و مسیحی است که در غرب تجویز شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تبلیغات رسانه‌های غربی وقتی با ناآگاهی و کم کاری رسانه‌ای ما همراه شود، آثار مخرب فراوانی خواهد داشت، می‌گوید: زمانی که این نوع نگرش به زندگی جایگزین سبک نگاه اسلامی شود، فضای گسترش شبهات دینی فراهم می‌شود.

وی می‌افزاید: اگر این شبهات بدرستی پاسخ داده نشود، شبهات در ذهن مخاطب جایگزین باورهای دینی خواهد شد و ارزش‌ها و ضد ارزش‌های جامعه نیز براساس همان عقل خود بنیاد غربی تعریف می‌شود.

*دشمن زخم خورده به دنبال جوانان کم اطلاع

تغییرات فرهنگی در هر جامعه آرام رخ می‌دهد و اگر چشم تیزبینی این تغییرات را رصد نکند، آثار آن در دراز مدت آشکار می‌شود. برخی کارشناسان دینی معتقدند: وقتی انحراف به صورت آرام و تدریجی صورت گیرد، خیلی حساسیت برانگیز نیست و فرد متوجه عمق فاجعه نمی‌شود. دستیابی ساده به این ابزار در کنار رسانه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی که شبانه روز به شبهه پراکنی در مورد اعتقادات می‌پردازند، زمینه را برای تنزل فرهنگی آماده می‌کند.

اینکه ابزار رسانه تنها کاربرد مفسده انگیزی و ایجاد شبهه دارد، بحث دیگری است و نمی‌توان برای یک کالای فرهنگی با این قطعیت حکم یکجانبه صادر کرد! اما مهم این است که برای رهایی از دام شبهات اعتقادی که برای جامعه ایرانی پهن شده و نشان از بی‌اطلاعی فرد نسبت به مباحث دینی دارد، چه باید کرد؟

دکتر مجید ابهری، اما از زاویه دیگری به این موضوع می‌پردازد. او درباره چرایی گسترش شبهه‌گرایی در جامعه می‌گوید: گسترش روز افزون فناوری‌های جدید اگر بدون بسترسازی فکری و فرهنگی و فقدان مدیریت باشد، عوارض فکری و فرهنگی برای جامعه بویژه برای نوجوانان و جوانان در پی دارد.

این رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی با اشاره به مبانی اعتقادی جامعه ایران می‌افزاید: ایران با توجه به فرهنگ اسلامی و علوی دشمن شماره یک استکبار محسوب می‌شود و فرهنگ انقلاب اسلامی به عنوان عنصراصلی در خیزش جوامع تحت ستم شناخته شده است، به همین دلیل ایران به عنوان مرکز نشر این معارف از همه ابعاد مورد هجوم واقع شده است.

 این پژوهشگر اجتماعی، به هجوم بی‌سابقه فرهنگی غرب به جمهوری اسلامی اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: راه‌اندازی ده‌ها شبکه ماهواره‌ای و سایبری که در حال سمپاشی علیه باورهای زیربنایی مردم ایران هستند، نمونه آشکار این دشمنی است.

*جاسوس موساد یا مبلغ اسلام؟

دکتر ابهری با بیان اینکه این شبکه‌های ماهواره‌ای در دو محور فعالیت می‌کنند، می‌گوید: محور اول و مهم فعالیت این شبکه‌های معاند، دارا بودن ظاهر دینی است. این شبکه‌ها با سخنرانی‌های دینی و مذهبی روحانیون آموزش دیده فعالیت می‌کنند و حتی نام‌های مقدسی مانند کربلا، امام حسین(علیه‌السلام) و ثارالله را دستمایه فریب مخاطب قرار می‌دهند.

ابهری با اشاره به اینکه این شبکه ها از انگلستان و سازمان جاسوسی موساد دستور می‌گیرند، تصریح می‌کند: این شبکه ها با هدف تخریب جایگاه روحانیت اصیل شیعه و تزریق باورهای خرافی به نسل جوان فعالیت می‌کنند. تبلیغ باورهایی مانند مباح بودن قمه زنی صرفاً با هدف خشن نشان دادن مکتب تشیع و تخریب وجهه قیام عاشوراست.

این استاد دانشگاه تأکید می‌کند: این شبکه‌ها با آموزش مسایل دینی به تخریب دین می‌پردازند و با استفاده از ظاهر دینی فریبنده به جذب افراد ساده دل و دیندار می‌پردازند.

این پژوهشگر اجتماعی در ادامه به فاز دوم فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: گروه دوم به تابلوی مذهبی و دینی نیازی ندارند و رسماً با شعار تخریب شیعه وارد میدان شده اند. این گروه که وابسته به داعش، طالبانیسم و وهابیت هستند، پرچم مبارزه با شیعه را برداشته‌اند. این جماعت علاوه بر شبهه‌افکنی علیه تشیع، چهره اسلام را نیز در نگاه جهانیان زشت و خشن نشان می‌دهند.

دکتر ابهری می‌افزاید: وابستگان فکری این افراد در شبکه‌های اجتماعی با شبهه پراکنی درباره باورهای شیعی از جمله عمر حضرت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) ذهن جوانان کم اطلاع را درگیر این شبهات می‌کنند.

وی با بیان اینکه این افراد معارض پرسش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی نشر می‌دهند که اگر در محضر یک روحانی دینی بپرسند حتماً پاسخ خواهند گرفت، می‌افزاید: جوانان و نوجوانان ما که اطلاعات دینی اندکی دارند، دربرابر این پرسش‌ها خلع سلاح شده و به سوی این نوع تفکر گرایش پیدا می‌کنند.

*عرفان‌های کاذب، پله دوم انحراف

دکتر مجید ابهری با تأکید براینکه هر دو گروه یاد شده با حمایت فکری و مالی مراکز صهیونیستی فعالیت می‌کنند، می‌گوید: هدف بعدی این‌ها جذب جوانان فریب خورده به عرفان‌های کاذب است. برخی از این عرفان‌ها، با نگرش‌های شرقی و هندی است مثل «اوشو» و برخی غربی و آمریکایی مانند «کوئیلو» و «برایان تیسی». هر دو جریان فکری و عرفانی نوع دیگری از نگاه انسان به زندگی را تبلیغ می‌کنند که از مسیر راستین الهی دور است.

این استاد دانشگاه در ادامه تأکید می‌کند: این گروه‌ها که شمار آن‌ها به بیش از هزار می‌رسد، در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به صورت جدی فعالیت می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه هجوم به باورهای اصیل شیعه از سوی دوست و دشمن رخ می‌دهد، اظهار می‌دارد: علت این هجمه از دشمنی‌ها این است که جمهوری اسلامی منافع استکبار جهانی را به خطر انداخته است.

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه مشغول شدن برخی روحانیون فاضل در مشاغل دولتی فضای جولان این جماعت را فراهم کرده است، می‌گوید: طلاب و روحانیون عالم و فاضل باید وارد فضای سایبری شده و با مهندسی فرهنگی و شناسایی توانایی دشمنان، با ابزار مشابه به کمین آن‌ها حمله کرده و اجازه ندهند ذهن جوانان کشور مورد هجوم فرهنگ بیگانه قرار گیرد.

--

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.