رئیس اتحادیه میوه و تره بار وعده می‌دهد: قیمت بسیاری از محصولات که به دلیل بارندگی افزایش یافته بود، به وضعیت قبلی بازگشته است و قیمت برخی نیز تا چند روز آینده کاهش خواهد یافت.

قیمت میوه وگوشت در «وضعیت قرمز»

قدس آنلاین - این روزها ذهن مردم درگیرقیمت‌های باورنکردنی است وهرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شوند، کامشان تلخ می‌شود. «وضعیت قرمز» قیمت برخی از کالاهای ضروری از برنج وحبوب گرفته تا گوشت قرمز وبدتراز آن  زهرقیمت انواع میوه درسایه ضعف تنظیم بازار، کام مردم را تلخ کرده است.

در این وضعیت طرح  مباحث انحرافی نظیر واردات  بی رویه میوه  نه تنها نتوانسته، مشکلی را از روی دوش مردم بردارد بلکه دادن وعده تعدیل قیمت‌ها درآستانه استقبال از نوروز اثر خود را از دست داده است.

کافی است که گشتی دربازار داشته باشید؛ قیمت‌های رنگارنگ گوشت، پرتقال و سیب هم نوبر شده است و مشتریان را فراری می‌دهد.

در کمتر از یک ماه مانده به شب عید، قیمت هرکیلوگرم پرتقال جنوب در سطح خرده فروشی تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و نارنگی جنوب تا ۷ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافته است و به قیمت کاذبی به فروش می‌رسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، پرتقال وسیب دانه‌ای ۱۰۰۰ تا۱۵۰۰ تومان  سیب هم حدود۱۰۰۰ تومان قیمت دارد. از سوی دیگر قیمت سیر هم به کیلویی ۲۸ هزارتومان رسیده است.

از گرانی قیمت برنج و حبوب هم که بگذریم، نوسان شدید قیمت گوشت قرمز بویژه گوشت گوسفند را می‌بینیم که دایم در مرز۳۶ تا۴۰ هزار تومان رفت و آمد دارد. گوشت شترمرغ هم از کیلویی ۴۲ هزارتومان عرضه می‌شود و گوشت شترهم ۳۸ هزارتومان.

سید حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و تره بار دراین باره وعده می‌دهد: قیمت بسیاری از محصولات که به دلیل بارندگی افزایش یافته بود، به وضعیت قبلی بازگشته است و قیمت برخی نیز تا چند روز آینده کاهش خواهد یافت.

وی  تأکید می‌کند: از جمله سیر از آذرماه افزایش ۱۵، ۱۶ هزار تومانی داشته و در حال حاضر نیز با قیمت ۲۸ هزار تومان در میادین عرضه می‌شود در صورتی که قیمت آن ۱۲ هزار تومان بود.

وی می‌افزاید: قیمت سیب سفید کیلویی ۶ هزار تومان و سیب قرمز ۵ هزار تومان است، پرتقال جنوب تامسون هم که از ۳ هزار تومان به ۸ هزار تومان رسیده بود، الان کیلویی ۱۰ هزار تومان شده است.

*ضعف شرکت بازرگانی دولتی ایران

دراین گیرودار، نایب ‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از جلسه با وزیر جهاد کشاورزی درباره برخی رانت‌ها در شرکت بازرگانی دولتی و اعلام هشدارها به وزیر خبر می‌دهد ومی گوید: برکناری احتمالی علی قنبری از شرکت بازرگانی دولتی بستگی به نظر حجتی دارد تا شاید خود را از چالش‌ها رها کند.

جلال محمودزاده با اشاره به واردات بیش از اندازه محصولات کشاورزی اظهار می‌کند: در مقاطعی به‌جای واردات ۲۰۰ هزار تن شکر مورد نیاز سالانه، بیش از ۳ میلیون تن وارد شده است که این امر باعث می‌شود، محصولات کشاورزان روی دست آن‌ها بماند.

وی تأکید می‌کند: شرکت بازرگانی دولتی ایران وظیفه تنظیم بازار کالاهای اساسی را به‌عهده دارد اما در دو سال گذشته که این سازمان زیر نظر جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار و صادرات و واردات عمل کرده، کارنامه موفقی نداشته است.

محمودزاده تصریح می‌کند: تعدادی از مشاوران مربوطه در ریاست جمهوری و شماری از کارشناسان دیگر اخطارهایی به شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص انتصابات و استفاده از مدیران غیرتوانمند داده‌اند. نمایندگان مجلس نیز به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص استفاده نکردن از مدیران توانمند و وجود رانت در شرکت بازرگانی دولتی ایران هشدار داده‌اند.

محمودزاده گفت: مستنداتی نیز در این خصوص وجود دارد که آن‌ها را به وزیر کشاورزی ارایه می‌دهیم.

وی یادآور می‌شود: باتوجه به حساسیت موجود در درآمد و هزینه‌های شرکت بازرگانی دولتی باید از افرادی در این شرکت استفاده شود که از سلامت مالی بیشتری برخوردارند تا مشکلی پیش نیاید.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان می‌کند: سؤال کتبی خود را براساس ابزارهای قانونی نمایندگان مجلس، از وزیر جهاد کشاورزی درباره شرکت بازرگانی دولتی ایران مطرح کرده‌ایم.

وی تأکید می‌کند: در صورتی که وزیر جهاد کشاورزی اقدام‌های لازم را انجام نداد، خودش و وزارتخانه وی به چالش کشیده خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.