معاون رئیس‌جمهور از خرید دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا برای خوزستان خبر داد.

ابتکار:70 درصد گردوغبارهای استان خوزستان منشأ خارجی دارند/خرید دستگاه‌های سنجش آلودگی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات دولت در استان خوزستان، گفت: دولت کارهای خوبی در استان خوزستان در دست اجرا دارد که امیدواریم در نهایت عوارض و آثار بسیار منفی و آزاردهنده طوفان‌های گرد و غبار را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه حدود 30 تا 40 درصد از وقوع گرد و غبار منشا داخلی دارد، اظهار داشت: حدود 60 تا 70 درصد نیز منشا خارجی دارد؛ مسئول اجرایی اصلی این کار در عرصه سرزمینی ایران، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع است که برای عملیات بیولوژیک، کاشت نهال و پخش سیلاب فعالیت می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور از اجرایی شدن طرح وزارت جهاد کشاورزی در استان خوزستان خبر داد و گفت:‌ هماهنگی دستگاه‌ها و کارگروه ملی برای مقابله با ریزگردها بر عهده سازمان مدیریت بحران وزارت کشور است، در حال حاضر برای حدود 450 هزار هکتار کانون گرد و غبار برنامه‌ریزی شده که متاسفانه خشکسالی‌های پی در پی سال‌های گذشته و فقدان استفاده صحیح در منابع آب باعث تشدید این موضوع شده و نیازمند یک برنامه‌ای است تا بتواند به همه مسائل رسیدگی کند و ما بتوانیم کانون‌های شناسایی شده و برنامه‌های تدوین شده را اجرایی کنیم.

ابتکار اضافه کرد:‌ سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور سال گذشته حدود 7 هزار هکتار عملیات انجام داده و یکی از مهمترین کانون‌های گرد و غبار استان خوزستان تالاب خشک هورالعظیم بود که در حال حاضر 70 درصد تالاب آبگیری شده و به یکی از مراکز مهم صیادی استان تبدیل شده که معیشت مردم را تنظیم می‌کند. همچنین تالاب شادگان وضعیت مشابهی داشته که در حال حاضر رو به بهبود است و دولت برای احیای کامل تالاب شادگان نیز برنامه دارد. دولت در این زمینه اعتبار ویژه‌ای را برای وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده و پیشنهادی به مجلس داده تا 100 میلیون دلار اعتبار برای این موضوع اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای همه دستگاه‌های استان خوزستان دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا خریداری کرده‌ایم و آنها فعال هستند، گفت: سال گذشته حدود سه میلیارد تومان برای تکمیل شبکه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان خوزستان هزینه کردیم، همچنین هواشناسی اقداماتی را انجام داده و سیستمی را در این استان دارند که پیش‌بینی طوفان‌های گرد و غبار را می‌توانند با دقت و زمان طولانی‌تر پیش‌بینی کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.