استان ها-زاهدان: تابلوی زیبای خلقت و آفرینش در جهان آن‌قدر رنگ و طرح چشم‌نواز بر بوم خود دارد که با سفر به هر نقطه از دنیا می‌توان شاهکار آفرینش را لمس کرد همچنان که در سیستان و بلوچستان زمین را واداشته تا سفره دلش را برای مسافران باز کند و با آن‌ها سخن بگوید.

سفر به ناف ایران

قدس آنلاین-زاهدان: در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهرستان بندر چابهار در جنوبی‌ترین ناحیه سیستان و بلوچستان و در منطقه‌ای به نام «تنگ» یکی از پدیده‌های نادر جهان به چشم می‌خورد که همه‌ساله پذیرای مسافران بسیاری است که می‌خواهند عقده‌گشایی‌های زمین را از نزدیک بینند.

کوه «گل‌فشان تنگ» یکی از پدیده‌های طبیعی  و نادر جهان و استان سیستان و بلوچستان است که درون این کوه در فواصل زمانی حدود یک دقیقه، مقداری گل با صدای خاصی شبیه به ترکیدن یک حباب از چاله خارج و به اطراف پراکنده می‌شود.

در این نقطه از ایران‌زمین که به نظرمی رسد از دید بسیاری از مردم پنهان مانده اما حضور میهمانان و گردشگرانی از کشور ایتالیا و سوئد بر این تصور خط بطلان کشیده و بر اهمیت جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت ایران اسلامی برای جالب گردشگر می‌افزاید.

گل‌فشان‌های ایران بیشتر در جلگه‌ ساحلی دریای عمان به‌خصوص بلوچستان جنوبی تمرکز دارند و یکی از مهم‌ترین این گل‌فشان‌ها در ۹۵ کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر نرسیده به روستای«تنگ» در زمینی مسطح واقع‌شده و دارای سه تپه کوچک گل‌فشان است که یکی از آن‌ها شبیه آتش‌فشان است.

پذیرایی با غذاهای محلی  

گل‌فشان «بندرتنگ‌« سال‌ها است که پذیرای میهمانان دور و نزدیک و داخلی و خارجی است و مردمان این منطقه همه‌ساله در فصول خاص ازجمله عید نوروز با ارایه غذاهای محلی و پذیرایی از میهمانان و مسافران فرهنگ سنتی خود را با سایر مردم پیوند می‌زنند.

در این منطقه با کمک سازمان میراث فرهنگی همه‌ساله نسبت به برپایی سیاه‌چادرهای عشایر برای ربودن خستگی راه از تن مسافران اقدام می‌شود و با تجهیز واحدهای مسکونی با کمک بومیان مقدمات اسکان مسافران نوروزی مهیا می‌گردد.

گل درمانی

گل درمانی ازجمله مباحثی است که قدمتی دیرینه دارد  و در این راستا گل‌فشان تنگ در جنوب سیستان و بلوچستان توانسته در این زمینه جایگاهی برای خود ایجاد کند.

کوه «گل‌فشان تنگ» یکی از پدیده‌های طبیعی  و نادر جهان و استان سیستان و بلوچستان استگفته می‌شود به دلیل وجود مواد معدنی  و الی در این گل‌ولای استفاده از آن در بهبود  بیماری‌های پوستی  و دردهای  مفصلی  مؤثر است .

امروزه در کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا  واحدهای صنعتی  ،بهداشتی  و زیبایی با استفاده از  گل ، کرم‌های  پوست تولید می‌کنند  بر اساس تحقیقات  محققان به علت وجود  سولفور و مواد آلی  در گل  بسیاری از بیماری‌های پوستی  نظیر اگزما، آگند  و تراوش  بیش از حد چربی  از منافذ پوست  بهبود می‌بخشد. 

خواص درمانی گل‌افشان‌ها برای درمان بیماری هایی مانند دردهای مفاصل و ستون  فقرات، سفتی مفاصل، بیماری‌های عصبی ، مراحل اولیه تنگی عروق  و انقباضات عضلانی سودمند است و ازآنجاکه گفته می‌شود استحمام در گل‌فشان‌ها  به خاطر  وجود عناصر  شیمیایی خاص  در ترکیبات  آن‌ها  برای پوست  سودمند است.

ناف زمین  و دریا

گل‌فشان‌ها در میان بومیان ساکن استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان با اسامی متعددی نامیده شده است چنانچه که مردم منطقه گواتر، جلگه دشتیاری و شرق بلوچستان گل‌فشان را به لهجه محلی «بوتن» و اهالی چابهار، کهیر و زرآباد آن را «گل پاشان» و «ناپک» به معنای «ناف زمین» یا «ناف دریا» می نامند و در بین ساکنان شرق استان هرمزگان نیز به «آب باد» معروف است.

دهانه کوه گل‌افشان بندر در حال حاضر فعال است، به‌طور متناوب گل خاکستری‌رنگ خارج‌شده و به‌سوی دامنه‌ها سرازیر می‌کند.

 دوره تناوب این پدیده نادر و زیبا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است که این عمل با لرزش خاک همراه است و گاهی به هنگام خروج گل، صدایی همانند شلیک تفنگ از آن به گوش می‌رسد.

گل‌فشان پیر گل

گل‌فشان پیر گل در شرق آتش‌فشان تفتان و در جنوب شرقی شهرستان خاش و کوه‌های سیاه‌بندان واقع‌شده است.

فاصله این گل‌فشان از شهر زاهدان ۲۲۴ کیلومتر است البته راه این گلفشان تا آبادی گوهر کوه آسفالت است اما برای رسیدن به آن باید از راه مالرو استفاده کرد و امکان تردد با وسیله نقلیه شخصی تا این نقطه امکان‌پذیر نیست.

در قسمت فوقانی این گل‌فشان آثار و شواهدی وجود دارد که بومیان آن را به یک فرد مقدس یا پیر مقدس نسبت می‌دهند و لذا به دلیل سرازیر شدن گل از این محل  آن را«پیر گل» یا  مکانی که به‌پیر مقدس تعلق دارد می‌نامند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.