۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 506765

ترامپ به صورت خواسته یا ناخواسته، کشور سوئد را نیز وارد پازل منازعه آمریکایی-اروپایی کرده است.

صورتبندی منازعه ترامپ و سوئدی‌ها

به گزارش «قدس آنلاین»،  طی روزهای اخیر، کشور سوئد نیز به صورت ناخواسته وارد منازعه با دونالد ترامپ و دولت جدید ایالات متحده آمریکا شده است. صورت مسئله این بود که رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی مدعی وقوع  حادثه ای امنیتی در سوئد شد. حادثه ای که اساسا به وقوع نپیوسته بود! از آن پس، شاهد موضع گیری های گسترده ای در خصوص اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بودیم. بیش از همه، اظهارات ترامپ منجر به نارضایتی سوئدی ها از وی گردید.

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بعد در نوعی فرار به جلوی آشکار، منظور خود از حادثه در سوئد را گزارشی شبکه فاکس نیوز در خصوص مهاجرین سوئدی و وضعیت خطرناک آنها دانست! فاکس‌نیوز درباره خشونت‌های ادعایی مهاجرین در سوئد و افزایش آمار جرم و جنایت در مناطق مهاجرپذیر این کشور گزارشی را اخیرا پخش کرده است.

این در حالیست که گزارش شبکه فاکس نیوز و ادعاهای مطرح شده در آن مورد انتقاد و چالش گسترده‌ای قرار گرفته بود. به عبارت بهتر، ترامپ دو خطای بزرگ را در این خصوص مرتکب شده است: نخست اینکه به گزارشی مبالغه آمیز استناد کرده است و دوم اینکه حتی فراتر  این گزارش، ادعای دروغینی را در خصوص وقوع حادثه تروریستی در سوئد مطرح کرده است!
 واقعیت امر این است که سوئد نیز به مانند بسیاری از اروپایی نگران حضور دونالد ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن می باشد. ترامپ به صورت خواسته یا ناخواسته، کشور سوئد را نیز وارد پازل منازعه آمریکایی-اروپایی کرده است.

برخی تحلیلگران معتقدند که ترامپ به صورت عامدانه این موضوع را مطرح کرده است. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به طور کلی منتقد سر سخت حضور مهاجرین در کشورهای اروپایی محسوب می شود. وی قبلا رویکرد آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان را نیز در این خصوص به شدت مورد انتقاد قرار داده است. سوئد نیز از کشورهای مهاجرپذیر در اروپا محسوب می شود. ترامپ از اینکه سوئد به عنوان یک الگو در این خصوص مورد توجه و استناد قرار گرفته، به شدت ناراضی به نظر می رسد.

نکته مهم دیگر اینکه درست دو روز پس از اظهارات دونالد ترامپ، شاهد وقوع شورش در منطقه" رینکه بی " واقع در حومه شهر استکهلم بودیم. در جریان این شورش، چندین دستگاه خودرو در حومه استکهلم به آتش کشیده شد و برخی مغازه ها تخریب گشت. هنوز مشخص نیست چه کسانی مجریان این شورش محدود بوده اند اما مصدر وقوع آن مشخص است! دونالد ترامپ با اظهارات خود در خصوص وضعیت جاری در سوئد، موجبات تحریک عده ای را در داخل این کشور فراهم آورده است. در اینجا می توان صراحتا اذعان کرد که سخنان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در این خصوص بدون برنامه ریزی قبلی صورت نگرفته است.

این اظهارات ترامپ به طور طبیعی منجر به واکنش مقامات سوئدی شده است. آنها به صورت ناخواسته وارد منازعه ای شده اند که ترامپ آن را به صورتی کاملا برنامه ریزی شده طراحی کرده است. میان شورش اخیر در منطقه رینکه بی و اظهارات اخیر دونالد ترامپ ارتباط معناداری وجود دارد. تحریک همزمان مهاجرین و طرفداران جریان راست افراطی در کشورهای مختلف اروپایی(از جمله سوئد)، از اصلی ترین اهداف رئیس جمهور جدید ایالات متحده محسوب می شود.

از این رو ترامپ از زمانی که وارد کاخ سفید شده است همواره در صدد تحریک این دو گروه بر آمده است. وی همواره در سخنانش علیه مهاجرین موضع گیری کرده و در مقابل، جریانهای ملی گرا و راست افراطی در اروپا را مورد تحسین قرار می دهد. محصول این رویکرد رئیس جمهور جنجالی آمریکا، وقوع بحرانهای مزمن امنیتی در قاره سبز است. ترامپ اساسا علقه زیادی نسبت به شکل گیری اروپای آشفته و ناآرام دارد، علاقه ای که روز به روز بیشتر  خود را در اظهارات و مواضع رئیس جمهور آمریکا نشان می دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.