رئیس مجلس شورای اسلامی دریافت مشترک نسبت به ضرورت ادامه مقاومت در فلسطین را مهم‌ترین دستاورد کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین قلمداد کرد.

لاریجانی: مقاومت به‌جای مصالحه؛ تنها راه حل بحران فلسطین

به گزارش قدس آنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس  شورای اسلامی در حاشیه برگزاری ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین به گفت‌وگو با روزنامه البلاد الجزایر پرداخت و در خصوص این کنفرانس گفت: تصور می‌کنم این جمع یک جمع استثنایی بود که هم صاحب‌نظران پارلمانی از بسیاری کشورها و از کشور شما در آن حضور داشتند و هم فلسطینیان از گروه‌های مختلف شرکت کردند. 
 
*موضوع فلسطین نباید تحت‌الشعاع مسائل دیگر قرار گیرد 
 
رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه این جمع کمتر کنار هم می‌نشینند، افزود: با مسائل منطقه‌ای که در حال حاضر گرفتار آنها هستیم، موضوع فلسطین تحت‌الشعاع قرار گرفت، لذا با این اجلاس یکبار دیگر موضوع فلسطین به صورت محور درآمد و بر آن تأکید شد، از این رو یکی از دستاوردهای مهم این بود که موضوع فلسطین دچار غفلت نشود. 
 
وی اضافه کرد: برخی صاحب‌نظران حاضر نیز معتقد بودند در این کنفرانس عملاً موضوع فلسطین، خطرات پیش رو و راه‌هایی که باید طی شود، برای آنها ملموس شد، لذا بسیار مهم است که افراد مشترک به یک تحلیل مشترک دست پیدا کنند چون پیش از این عده‌ای اهل مصالحه و عده‌ای به دنبال مقاومت بودند، اما اکنون مشخص شد مسیر مصالحه و صلح خیلی نتیجه نداده و این نکته مهمی بود که افراد به این دریافت مشترک رسیدند که این راه در آینده از طریق مقاومت به نتیجه می‌رسد. 
 
*ضرورت افزایش استفاده ایران و الجزایر از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دوطرف 
 
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه البلاد در خصوص روابط بین ایران و الجزایر، گفت: علایق بین دو کشور و توافقات در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار زیاد است از طرفی غالباً هم که با آقای بوتفلیقه (رئیس‌جمهور الجزایر) صحبت می‌کنیم متوجه شدیم ظرفیت‌های بین دو کشور نیز بالاست و هماهنگی‌های زیادی هم دارند. 
 
رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: منتها طرفین از نظر تجاری و اقتصادی از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده نکردند لذا تلاش این است که ظرفیت‌ها را افزایش دهیم و دولت هم در این زمینه چندین راهکار را در نظر دارد چنانچه پیش از این نیز الجزایر برای ساختمان‌سازی و برخی پروژه‌های دیگر پیشنهاداتی را داشت و از سوی دیگر در ایران هم این ظرفیت وجود دارد که از الجزایر استفاده شود. 
 
*فشارهای غرب بر فلسطین باعث مصمم شدن کشورهای حاضر در محور مقاومت می‌شود 
 
وی در ادامه در خصوص نحوه روابط ایران و الجزایر درباره مسئله فلسطین تأکید کرد: در زمینه فلسطین با مقامات الجزایر خیلی صحبت کردیم و هر بار در مذاکرات، فلسطین یکی از محورها بوده اما موضوع فلسطین پیچیده است، چرا که آسیب‌ها و اختلافات داخلی و توطئه‌های بیرونی برای آن وجود دارد. 
 
لاریجانی تصریح کرد: رفتار نتانیاهو و آمریکا به گونه‌ای است که فشارهایی به فلسطین می‌آورند و اقداماتی را در این خصوص انجام می‌دهند که از جهتی مشکلات فلسطین را افزایش می‌دهد و از طرفی همه را مصمم می‌کند تا در مقاومت حضور داشته باشند، لذا در شرایط فعلی احتیاج به رایزنی‌های بیشتر با الجزایر است. 
 
رئیس مجلس در ادامه در خصوص یکی از اظهارات رئیس‌جمهور الجزایر مبین بر اینکه کشورهای جنوب هم حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارند، بیان داشت: این نظر آقای بوتفلیقه را قبلاً هم شنیده بودم و زمانی که مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کردیم، ملاقاتی با هم داشتیم لذا باید بگویم این حرف درست است. 
 
*عدم تمایل غرب به دارا بودن فناوری انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از سوی دیگر کشورها 
 
وی بر همین اساس تصریح کرد: بخشی از فشاری که غرب برای انرژی هسته‌ای به ما وارد می‌کند به این علت است که کشور دیگری دنبال موضوع هسته‌ای نرود، از این رو مقاومت جمهوری اسلامی این سد را شکاند، چرا که کشورها حق دارند انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را داشته باشند. 
 
رئیس مجلس در پایان با بیان اینکه از این تفکر رئیس‌جمهور الجزایر حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی عملاً با مقاومت در برابر آمریکا اجازه تهدید به آنها برای محرومیت کشورهای جنوب از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را نداد، در عین حال این را در نظر داریم که کشورهای غربی می‌خواهند مسئله استفاده از فناوری هسته‌ای را محدود نگه دارند، از این رو در این زمینه همچنان مبارزه و مقاومت ادامه دارد.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.