بجنورد- چهارمین جشنواره آئینی پخت سمنو درق در آیینه خانه مفخم بجنورد و با حضور۸۰ نفر از بانوان و پیشکسوتان سمنو پز برگزار شد.

چهارمین جشنواره آئینی پخت سمنو در بجنورد برگزار شد
قدس آنلاین: زهره محمدی- این جشنواره که از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر پنج شنبه ادامه داشت، ۱۶ دیگ سمنو بارگذاری و در حاشیه برگزاری این جشنواره ۴ تن سمنو آماده شهر درق برای فروش و عرضه به شهروندان دایر شد.
یکی ازشهروندان شهردرق که ۳۰ سال سابقه پخت سمنو دارد، می گوید: شهردرق از زمان های قدیم به پخت سمنوی مرغوب معروف است و سنت پخت سمنو از اجدادمان به ما ارث رسیده است.
صدیقه حسن زاده دررابطه با پخت سمنو اظهارمی کند: ۲۴ ساعت گندم را درآب خیس می کنیم بعدازآن ۳ روز درکیسه می ریزیم تت جوانه بزند بعداز جوانه زدن ۴ روز در سینی های بزرگ پهن می کنیم تا جوانه ها سبز شود.
وی می افزاید: سپس با دستگاه چرخ می کنیم شیره آن را می گیریم و با آب دردیگ های مسی می ریزیم و آرد اضافه می کنیم سپس تا ۲۴ ساعت باید روی آتش بپزد.
وی با اشاره به اینکه سمنو خواص زیادی به ویژه برای کودکان دارد، خاطرنشان می کند: خوشبختانه مردم با خواص سمنو آشنا هستند و اززمانی که هوا سرد می شود ازسمنو استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه سنت سمنو پزی درایام عید ازحضرت فاطمه (س) باقی مانده است، بیان می کند: به همین دلیل برای پخت سمنو حتما باید پاک باشیم و چشم ناپاک موقع پخت به سمنو نباشد تا برکت آن ازبین نرود.
یکی دیگر ازشهروندان درقی که ۴ سال است درجشنواره سمنو شرکت می کند، نیز می گوید : اززمان کودکی به همراه خانواده سمنو پخت و با فروش آن مایحتاج خود را تامین می کنیم.
مهدی صالحی اظهار می دارد : درگذشته پخت سمنو بیشتر درایام عید انجام می شد اما اززمان ثبت ملی سمنوی درق و آشنایی مردم با سمنوی این منطقه سالی چندین بار پخت سمنو داریم.
وی می افزاید: برگزاری جشنواره طی ۴ سال در بجنورد و شهردرق کمک زیادی به معرفی سمنوی این منطقه و افزایش سطح درآمد مردم  کرده است.
وی یادآور می شود: برای پخت سمنو فقط ازگندم محلی شهردرق استفاده می کنیم زیرا کیفیت خوبی دارد و ازآنجایی که با آب و هوا سازگاراست سمنو ناخالصی کمتری دارد.
وی ادامه می دهد: برای پخت ۱۰۰ کیلو سمنو ۴ کیلو گندم و ۸۰ کیلو گندم لازم است و هرکیلو سمنو ۵ هزارتومان به فروش می رسد. یکی دیگر ازشهروندان درقی می گوید: اززمانی که سمنو درق به ثبت ملی رسید و جشنواره سمنو ۴ سال برگزار شد کمک زیادی به ایجاد اشتغال و سطح درآمد این مردم کرد.
فاطمه امانی می افزاید: ازاستان های خراسان رضوی و جنوبی و استان گلستان برای بازدید و خرید درجشنواره سمنو پزی شهردرق حضور پیدا می کنند.
وی یادآور می شود: یکی ازدلایل کیفیت بالای سمنوی درق آشنایی با راه و روش صحیح پخت سمنو دراین منطقه است.
گفتنی است این جشنواره در راستای معرفی هرچه بیشتر این میراث معنوی که سال گذشته با شماره ۱۱۱۶به ثبت ملی رسیده است، به همت اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری درق برگزار شد.
همچنین جشنواره شهرستانی پخت سمنو نیز نوزدهم اسفند ماه در شهر درق برگزار می شود.
شهر درق از جمله شهرهای خراسان شمالی است که سمنوی آن به عنوان بهترین سمنوی این استان مشهور و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.
با فرا رسیدن سال نو و آداب و رسوم خاصی که در خراسان شمالی برای استقبال از بهار مرسوم است پختن سمنو یکی از سنت‌های زیبا و شیرین مردم استان به شمار می‌آید که جنبه اعتقادی و مذهبی نیز دارد و با گذشت سال‌های زیاد هنوز هم مردم این دیار این سنت زیبا اجرا می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.