پدران سهم مهمی در پرورش ابعاد گوناگون شخصیت دختران بخصوص ایجاد امنیت و افزایش اعتماد به نفس آن‌ها دارند. اگر پدر بتواند از آغاز تولد و شکل‌گیری شخصیت کودک با او تعامل مثبتی برقرار کند، می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت تعدیل یافته و کامل او تأثیر زیادی داشته باشد.

پدر پلیس خانواده نیست

قدس آنلاین - حتماً شما هم این جمله را بارها شنیده‌اید که «دخترها بابایی هستند». دخترها خوب می‌دانند که عزیز پدر هستند. می‌دانند که مردانه‌ترین دست دنیا، دستان گرم و مهربان پدرشان است. آغوش گرم پدر، محکم‌ترین پناهگاه هر دختری است. رابطه‌ای شیرین و دوطرفه که در آن نباید میزان اهمیتی که پدران برای دخترانشان دارند را از نظر دور داشت. فرقی نمی‌کند شکل این روابط، تفاوت سنی یا اعتقادات سنتی و مذهبی خانواده چگونه است. مهم این است که پدران در زندگی دختران، شکل‌گیری شخصیت آن‌ها، باورها و تصوراتشان همیشه نقش اول را ایفا می‌کنند. 
دکتر علیرضا هزار، از اهمیت، حساسیت و ظرافت این رابطه برایمان بیشتر می‌گوید. رابطه‌ای که بی‌توجهی پدرها به آن می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی برای دختران داشته باشد.

* نقش ویژه پدر در ارتباط با دختر

دکتر علیرضا هزار، مشاور خانواده به نقش مفید و مؤثر ارتباطی پدران و دختران اشاره می‌کند و می‌گوید: این ارتباط سبب می‌شود گرایش دختران در سنین نوجوانی به هنجارشکنی بسیار کاهش پیدا کند و نسلی قوی از مادران سرزمینمان تربیت شوند.

این کارشناس خانواده بیان می‌کند: پدران سهم مهمی در پرورش ابعاد گوناگون شخصیت دختران بخصوص ایجاد امنیت و افزایش اعتماد به نفس آن‌ها دارند. اگر پدر بتواند از آغاز تولد و شکل‌گیری شخصیت کودک با او تعامل مثبتی برقرار کند، می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت تعدیل یافته و کامل او تأثیر زیادی داشته باشد. وی می‌افزاید: برای تربیت یک خانواده مؤثر و مثبت، به اقتدار نیاز داریم. خانواده بدون اقتدار خانواده‌ای است که هیچ حرکت تربیتی از او انتظار نمی‌رود. اما متأسفانه وقتی از اقتدار صحبت می‌کنیم، فقط یکی دو معنا و آن هم دورترین معنایش در ذهن ما تداعی می‌شود، در حالی که اقتدار جنبه‌های گوناگونی دارد.

* اقتدار عاطفی است که مهم است!

دکتر هزار تأکید می‌کند: اقتدار می‌تواند جسمی باشد، یعنی به خاطر تفاوت‌های جسمانی در افراد به وجود آید. اما این نوع اقتدار، هیچ نقشی در تربیت ندارد و تربیت با اقتدار جسمی پیش نمی‌آید، علاوه بر آنکه مسیر رشد ما با فرزندانمان، رابطه‌ای معکوس دارد؛ یعنی روز به روز کودک قوی‌تر و پدر ضعیف‌تر می‌شود. نوع دیگر از اقتدار، اقتدار قانونی، حقوقی، اعتباری (مانند اقتدار پلیس یا قاضی) است. اما می‌دانیم که تربیت با این نوع از اقتدار هم پیش نمی‌رود. چرا که در این نوع اقتدار، محبت وجود ندارد. شاید فرزندان در مقابل این نوع احترام، کرنش کنند اما محبت‌در قلب آن‌ها رسوخ نمی‌کند. نوعی دیگر از اقتدار، اقتدار سنتی است که آن هم چاره‌ساز نیست. نوع چهارم اقتدار که ارتباطی با جنسیت، سن، مال و قانون ندارد، اقتدار محبتی پدر است. با این شیوه می‌توان زمام خانواده را در دست گرفت.

* باید محبت ورزید

دختران به محبت و صمیمیت پدر احتیاج زیادی دارند. دکتر هزار در ادامه بیان می‌کند: پدرانی که در پرورش دختران از سبک رفتاری مقتدرانه همراه با ابراز عاطفه بهره می‌برند، در تربیت دختران خود موفق‌تر خواهند بود. بنابراین، چنانچه پدران بتوانند روابط خوبی را با دختران خود برقرار سازند، می‌توانند در دوران کودکی زمینه شکل‌گیری اعتماد به نفس مناسب او را پایه‌ریزی کنند.

این استاد دانشگاه اشاره می‌کند که محبت ابعاد گوناگونی دارد. ساده‌ترین و ناماندگارترین روش محبت، برآورده کردن نیازهای اقتصادی و جسمانی فرزندان است. اما این محبت با وجود اینکه در شرایط اقتصادی امروز، بسیار سخت است، اما مانا نیست و از دست بقیه افراد هم برمی‌آید؛ چرا که رزاق اصلی پدران نیستند، بلکه آن‌ها سبب و وسیله هستند. نوع دیگری از محبت، محبت لفظی است. محبتی که نوازشی، عاطفی هم نامیده می‌شود که اکثر پدران، خصوصاً پدران مذهبی در ابراز این نوع محبت به دخترانشان به دلیل حیا و رودربایستی ضعیف هستند. پیامبراکرم(ص) در حدیثی بیان فرموده‌اند: کودکانتان را بسیار ببوسید که به هر بوسه‌ای برایتان در بهشت درجه‌ای است. محبت بعدی و سومین سطح از محبت، محبت شخصیتی است. دختران ما بر اساس شخصیت و فرهنگ‌شان تعلق خاطر به گوش، تعلق خاطر به تمجید و تعلق خاطر به تعریف دارند. یعنی گیرنده و فرستنده اصلی در وجود پسران، چشم و در وجود دختران گوش است. هر جای خالی و خلأیی که پدر قرار بدهد، دیگری آن را پُر می‌کند.

* غیرت یک مهارت است

دکتر هزار تأکید می‌کند که دین ما به غیور بودن مردان بسیار اشاره و تأکید کرده است. دفاع در برابر بیگانگان و غیرت، روش تربیتی است که سبب می‌شود بیگانه وارد حریم افراد نشود. غیرت یک مهارت است. من از پدران درخواست می‌کنم سطح رابطه با دخترانشان را ارتقا بخشند. به همین منظور تمنا می‌کنم جملات انضباطی را حذف کنند. لحن حرف زدن آن‌ها در خلوت با بچه‌ها و بخصوص دخترهایشان آمرانه نباشد. پدر پلیس خانواده نیست. پدر باید با دخترش گفت‌وگویی عادی و صمیمانه داشته باشد. همان طور که اشاره کردم گوش دختران ابزار گیرنده پیام است و دختران محتاج تمجید از ظاهر، افعال و شخصیت خود هستند. پدر به عنوان یک جنس مخالف باید گوش دخترش را از آنچه نیاز به شنیدنش دارد، پر کند. مادران اغلب زمان بیشتری را با دختران سپری می کنند، از این رو تأثیر مستقیم رفتارهای مادران بر تربیت دختران بسیار مشهود است. با این حال ارتباط صرف با مادر برای دختران کافی نیست و آن‌ها به همراهی دائمی پدرشان هم نیاز دارند.

* برای دخترانتان وقت ویژه بگذارید

این استاد  دانشگاه در پایان تأکید می‌کند: پدران باید برای دخترانشان وقتی خصوصی گذاشته و آنقدر رفتاری صمیمی داشته باشند که دختران، پدرشان را محرم راز خود بدانند. شناخت پدر از حالات زنانگی دختر یکی از مسایل بسیار مهم و دارای اهمیت است. به عنوان مثال، او باید به دخترش بگوید که زیباست و چه لباسی به او می‌آید. اگر دختر از طرف پدر احساس شناخت و توجه نکند و یا بر عکس، به شیوه‌ای افراطی خانم‌ها را جنس برتر و ارزشمندتر بداند، در رشد شخصیت او در آینده و حتی پذیرش جنسیت خود دچار مشکلاتی می‌شود.

پدر باید برای دخترش وقت اختصاصی بیرون از منزل مثلاً رفتن به پارک یا سینما بگذارد. باید به گونه‌ای با دقت و مهارت از دخترش و سلیقه او تعریف کند که دختر دوست داشته باشد برای خرید لباس با پدرش بیرون برود و بگوید که پدرم بهتر از هر کسی مرا می‌بیند و من سلیقه او را بیشتر از بقیه قبول دارم.

تمام حرف ما در رابطه با ارتباط پدر و فرزندی بخصوص پدر و دختر در این بیت خلاصه می‌شود که:

رشته‌ای بر گردنم افکنده دوست

می‌برد هرجا که خاطرخواه اوست

و این رشته، رشته محبت است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.