زاهدان- استادیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی و عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: گردشگری امروزه یکی از پویاترین فعالیت ها در ایجاد تحول اقتصادی و اجتماعی است و سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن شرایط تاریخی و اکولوژیکی دارای استعدادهای فراوانی در زمینه گردشگری است.

گردشگری روستایی می تواند به ارتقای صنعت گردشگری کمک کند

به گزارش قدس آنلاین، گردشگری روستایی می‌تواند منبع جدید درآمدی برای روستاییان و به‌ویژه روستاییان کشورهای در حال توسعه باشد و تا اندازه‌ای مشکلات آن‌ها را حل کند یا تقلیل دهد. لازمه این امر این است که گردشگران علاوه بر دیدن مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی آن نقاط، با آداب و رسوم و فرهنگ آن روستا نیز آشنا شوند. بدین ترتیب گردشگران به خرید محصولات روستا از قبیل صنایع دستی، محصولات محلی، غذاهای سنتی و... علاقه‌مند می‌شوند و این به معنی افزایش درآمد روستاییانی است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در این صنعت فعالیت می‌کنند.

دکتر جواد بذرافشان در این باره گفت: گردشگری روستایی منجر به توسعه روستاها می شود و عاملی مهم و موثر در توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی جوامع انسانی محسوب می شود.

وی در ادامه گفت: از آنجایی که در شرایط کنونی جهان، تنوع بخشی به اقتصاد و بالا بردن شاخص های توسعه انسانی، کاهش مشکلات ناشی از صنعتی شدن و آلودگی بیش از حد شهرها، اشتغالزایی، تعامل فرهنگ ها حفظ محیط زیست و در نهایت توسعه پایدار از جمله دغدغه های بیش روی کشورها محسوب می شود، اهمیت موضوع مورد نظر کاملا مشخص می گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ایران به عنوان یکی از کشورهای برتر برخوردار از پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری متنوع و سطح بین الملل به حساب می آید.

 وی گفت: در صورت ایجاد و شرایط لازم مقوله گردشگری می تواند موجب تحول در کارکردهای اقتصادی، اجتماعی استان سیستان و بلوچستان گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: باید در یک برنامه ریزی منسجم نخست پتانسیل های و جاذبه های گردشگری انسانی شناسایی و طبقه بندی کرد.

بذر افشان در پایان گفت: با توجه به وجود ارزشمند پتانسیل های گردشگری در استان راهکارهای علمی و کاربردی جهت استفاده از این جاذبه ها به منظور شکوفایی بخش ها باعث ارتقای صنعت گردشگری استان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.