استان ها: البرز روستاهای زیادی دارد که نام آن‌ها برای بسیاری از ما ناآشناست، روستاهایی که شناخته شده نیستند، اما بدون شک قطعه‌ای از بهشت گم شده ایران زمین محسوب می‌شوند، یکی از این روستاها «دوزعنبر» است که در مرکز کوهسار قرار گرفته و با شهرهشتگرد ۹ کیلومتر فاصله دارد.

«دوز عنبر» چشم به بازنگری طرح هادی دوخته است

قدس آنلاین-المیرا اگیر: روستای «دوز عنبر» از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ دارای قدمتی ۸۰۰ ساله است

دهیار روستای دوزعنبر درباره وجه تسمیه این روستا توضیح می‌دهد: نام این روستا از دو کلمه دوز(قلعه) و عنبر(خوشبو) تشکیل شده است.

حمید قلی‌زاده ادامه می‌دهد: ساکنان این روستا که بسیار خونگرم هستند، به فارسی محلی و به‌گویش طالقانی صحبت می‌کنند و اکثر ساکنان این روستا با یکدیگر نسبت فامیلی داشته و از طوائف سادات حسینی، قلی‌زاده و قنبریان هستند.

سکونت ۱۲۰ خانوار در روستا

وی می گوید: جمعیت این روستا به دو بخش ثابت و شناور تقسیم می‌شود و در فصل بهار وتابستان جمعیت این روستا به ۴۵۰ خانوار می‌رسد.

بقعه امام زاده یحیی(ع) وآرامگاه بی بی سکینه و بی بی شهربانو که از فرزندان امام موسی کاظم(ع) از جاذبه های مذهبی این روستا است که با تمهیدات اندیشیده شده زائرسرایی در نزدیکی امام زاده یحیی(ع) ایجاد شده تا زائرانی که پنج شنبه‌ها به این مکان زیارتی می‌آیند بتوانند شب مانی داشته باشند.

مشکل طرح هادی

قلی‌زاده  در ادامه با اشاره به برخی مشکلات این روستا توضیح می‌دهد:طی یک دهه گذشته تنها ۱۰ جواز ساخت در روستای دوزعنبر صادر شده است.

وی اظهار می‌کند: روستای دوزعنبر آخرین روستایی بود که در البرز مشمول طرح هادی روستایی شد.

طی ۱۰ سال گذشته تعداد مجوزهای ساخت صادر شده در این روستا از تعداد انگشتان دو دست بیشتر نشده که این امر ساکنان را با مشکل مواجه کرده استاین مسئول ادامه می‌دهد: متأسفانه زمانی که طرح هادی دوزعنبر تصویب شد مسئولان این روستا حضور نداشتند و نتوانستند آن طور که باید و شاید از حقوق خود دفاع کنند.

دهیار روستای دوزعنبر اضافه ‌می‌کند: در مرحله اول ۲۴ هکتار از این روستا در طرح هادی روستایی قرار گرفت که در طول زمان به شش هکتار کاهش پیدا کرد.

این مسئول توضیح می‌دهد: از آنجایی‌که یک هکتار از این شش هکتار جزو امام‌زاده این روستا محسوب می‌شود، عملاً پنج هکتار از این روستا جزو طرح هادی روستایی است.

قلی‌زاده ادامه می‌دهد: طی ۱۰ سال گذشته تعداد مجوزهای ساخت صادر شده در این روستا از تعداد انگشتان دو دست بیشتر نشده که این امر ساکنان را با مشکل مواجه کرده است.

شرایط ساخت و ساز مهیا نیست

دهیار روستای دوزعنبر اظهار می‌کند: اغلب کسانی که طی این مدت توانسته‌اند واحد مسکونی دراین روستا بسازند، یا خارج از بافت روستایی بوده و یا به‌گونه‌های از روابط خود استفاده کرده‌اند.

وی توضیح می‌دهد: ساکنان این روستا می‌خواهند در محل زندگی آبا و اجدای خود ساخت و ساز کنند، اما شرایط مهیا نیست.

خطر مهاجرت

دهیار روستای دوزعنبر ادامه میدهد: کسانی‌که بی توجه به طرح هادی روستایی اقدام به ساخت واحد مسکونی در این روستا کرده‌اند برای گرفتن امکاناتی چون برق، آب و گاز با مشکل جدی مواجه هستند.

قلی‌زاده می‌گوید: برای جلوگیری از مهاجرت مردم این روستا هم‌چنین باقی‌ماندن جمعیت جوان در دوزعنبر بازنگری طرح هادی این روستا ضروری به‌نظر می‌رسد.

این مسئول با اشاره به عواقب مهاجرت مردم از روستاها به شهرادامه می‌دهد: مهاجرت مردم از روستا به شهرها به کاهش تولید در بخش کشاورزی منجر می‌شود.

مشکل آب

دهیار روستای دوزعنبر کمبود آب شرب و کشاورزی از دیگر مشکلات می خواند و ادامه می دهد: کمبود آب خانواده را به دلیل کاهش محصول فقیر می کند.

وی یادآور می شود: وضعیت نامناسب اقتصادی روستانشینان را وادار می‌کند تا با آرزوی یافتن شغل و شرایط بهتر زندگی به شهرها مهاجرت کنند.

بازنگری طرح هادی روستایی هر ۱۰ سال

مدیر کل روستایی استانداری البرز با اشاره به وضعیت طرح هادی روستایی در البرز می گوید: بازنگری طرح هادی روستایی بر اساس قانون هر ۱۰ سال انجام می‌شود.

«محمدرضا رضوی» توضیح می‌دهد: طرح هادی روستایی روستای دوزعنبر در سال ۸۹ انجام شده و بازنگری آن در سال ۹۹ اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه می‌دهد: در بازنگری طرح هادی روستاها نماینده فرماندار، بخشدار، اعضای شورای روستا و گاهی  این نمایندگان مجلس حضور دارند.

این مسئول توضیح می‌دهد: در بازنگری طرح هادی روستایی به مواردی چون امکان افزایش جمعیت بومی روستا در طول یک دهه توجه می‌شود.

وی اظهار می‌کند: در نهایت چگونگی بازنگری طرح هادی روستایی با موافقت همه اعضای حاضر در جلسه به تصویب می‌رسد.

رضوی می‌گوید: ساخت و ساز خارج از محدوده طرح هادی روستایی در روستایی مثل دوزعنبر تنها به  عدم بازنگری این طرح مربوط نمی‌شود و به ارزان بودن زمین و دنج بودن فضای خریداری شده نیز مرتبط است.

دوز عنبر میزبان گردشگران

دوز عنبر همه ساله میزبان گردشگران زیادی است که بقعه امام زاده یحیی(ع) وآرامگاه بی بی سکینه و بی بی شهربانوکه از فرزندان امام موسی کاظم (ع)  هستند حال و هوای معنوی خاصی به این روستا داده است.

مردم این روستا تمهدیاتی اندیشیده اند و زائرسرایی در نزدیکی امام زاده یحیی(ع) ایجاد کردند تا زائرانی که پنج شنبه‌ها به این مکان زیارتی می‌آیند بتوانند شب خوابی  داشته باشند.

گفتنی است به جز جاذبه های مذهبی، وجود درختان کهنسال تاک و برخی بناهای تاریخی نیز زیبایی خاصی به این روستا داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.