بندرعباس-طرح سبد حمایت غذایی از طرف دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری که از طریق وزارت تعاون و آموزش و پرورش بین دانش آموزان رودان در استان هرمزگان تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف از آب درآمد.

سبد حمایتی دولت به مناطق محروم تاریخ مصرف گذشته از آب درآمد

به گزارش قدس آنلاین توزیع یک هزار و ۸۴۴ بسته شیر فاسد و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم برنج تاریخ مصرف گذشته در بین دانش آموزان رودان استان هرمزگان هر چند در ابتدا این موضوع با تکذیب مسوولان روبرو شد اما واقعیت اینست که این سبد حمایتی تاریخ مصرفش گذشته است.

دانش آموزان شیر های غیر قابل مصرف را خوردند

مسؤول واحد بهداشت محیط شهرستان رودان در این رابطه گفت: طبق نمونه‌برداری از شیر مدارس شهرستان، مقدار ۳ هزار و ۶۰۰ بسته ۲۷ عددی شیر به وزن ۲۰۰ سی‌سی در انبار یکی از مدارس توقیف و جهت نمونه‌برداری به آزمایشگاه ذیصلاح ارسال شد که طبق نظریه آزمایشگاه، این شیرها قابل مصرف نبوده است.

یوسف دورکیش افزود: متاسفانه در بازدید بعدی کارشناسان بهداشت محیط از انبار مذکور مشاهده شد که شیرهای توقیفی در بین مدارس شهرستان توزیع شده است که موضوع به مراجع قضایی گزارش شد و توسط مقام قضایی، اداره آموزش و پرورش مکلف به عودت شیرها به انبار شد که تنها یک‌هزار و ۷۵۶ بسته از ۳ هزار و ۶۰۰ بسته عودت و توسط شبکه بهداشت با حضور نماینده آموزش و پرورش و نیروی انتظامی معدوم شد و متاسفانه مابقی شیرها بین دانش آموزان توزیع و مصرف شده است.

وی با اشاره به مقدار برنج‌های تاریخ مصرف‌گذشته نیز اظهار کرد: در بازدید کارشناسان واحد بهداشت محیط از دبیرستان شبانه‌روزی عترت، مقدار ۶۰۰ کیلوگرم برنج دانه‌بلند هندی با مارک ۱۱۲۱ با تاریخ تولید ۲۰۱۳ و تاریخ انقضا ۲۰۱۶ کشف شد که به دستور مراجع قضایی و پس از طی مراحل قانونی بیش از ۲ هزار و ۵۵۰ کیلوگرم برنج توزیعی با این مارک از مدارس شبانه‌روزی جمع‌آوری و جهت اقدامات بعدی به انبار مرکز بهداشت شهرستان رودان منتقل شد.

مسؤول واحد بهداشت محیط شهرستان رودان عنوان داشت: پس از اعلام این گزارش به دادسرای عمومی و انقلاب رودان با دستور دادستان شهرستان تمامی این شیرها و برنج‌ها از سطح مدارس جمع‌آوری و معدوم شد

کالاهای غیر قابل مصرف جمع شد

با این حال دستگاه قضا بر این موضوع صحه گذاشته و دادستان رودان در این خصوص گفته است: پس از وصول گزارش از سوی بازرسان شبکه بهداشت مبنی بر وجود تعداد زیاد شیر فاسد و برنج تاریخ مصرف‌گذشته در مدارس شهرستان با توجه به اینکه این مواد قابلیت مصرف انسانی نداشت طبق ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آیین‌نامه مربوط به آن از سوی دادستانی، حکم جمع‌آوری این مواد فاسد صادر شد.

رضا صفایی افزود: تعداد شیرهای فاسد که از سطح مدارس شهرستان رودان جمع‌آوری شد بیش از ۹۸ هزار پاکت و همچنین مقدار برنج‌ها هم بیش از دو تن و ۵۰۰ کیلوگرم است.

شیر و برنج فاسدی توزیع نشده است

در حالی که کارشناسان بهداشت بر مصرف شیر های غیر قابل مصرف توسط دانش آموزان مهر تایید می زنند اما جالب اینجاست که اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان سعی کرده است تا با انتشار اطلاعیه ای این موضوع را به گونه ای دیگر توضیح دهد.

در این جوابیه آمده است: «در بحث برنج های تاریخ مصرف گذشته، پس از اعلام مدیران و مروجین سلامت مدارس شبانه روزی مبنی بر انقضای مدت مصرف آنها، همه موارد توسط کارشناسان جمع آوری و با خروج از برنامه مصرف، در انبار این اداره نگهداری می شد.

این اداره کل در نامه خود با اشاره به اینکه این اقلام در قالب طرح سبد حمایت غذایی از طرف دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری به وزارت تعاون و رفاه و سپس به وزارت آموزش و پرورش تحویل داده شده بود، با اعلام انقضای برنج های مورد نظر به مرکز بهداشت و درمان شهرستان، بلافاصله نسبت به جمع آوری و انباشت آن ها در محل انبار مدیریت آموزش و پرورش رودان اقدام شد و با توجه به تاریخ انقضاء، هیچ نوع برنج منقضی شده در مدارس این شهرستان توزیع و استفاده نشده است.

در خصوص توزیع شیر نیز در نخستین روز از تحویل شیرها به مدیریت آموزش و پرورش رودان، این اداره یک بسته ۲۷ عددی شیر جهت نمونه برداری به مرکز بهداشت و درمان ارسال کرد که با امنتاع از دریافت نمونه مذکور مواجه گردید.

در چند مرحله ارسال نامه به مرکز بهداشت رودان و عدم جوابیه از سوی این مرکز، با توجه به اینکه روز به روز بر احتمال بروز خسارت بر شیرهای موجود در انبار افزوده می شد بخشی از شیرهای موجود جهت نگهداری و نه توزیع، به مدراس جهت نگهداری در انبار ارسال شد.

به دنبال این موضوع با وجود اعلام شفاهی عدم مصرف شیرها از سوی مرکز بهداشت این موضوع به صورت آنی به مدیران ابلاغ شد تا نسبت به عودت شیرها از انبار مدارس  به محل انبار اداره اقدام کنند.

مرکز بهداشت و درمان شهرستان رودان نیز هیچ پاسخ کتبی به عنوان جواب یا تفسیر آزمایش به مدیریت آموزش و پرورش رودان اعلام ننموده است و اقدامات لازم جهت تعیین تکلیف سلامت شیرها نیز همچنان در دست پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.