کمتر از ۳ روز تا برگزاری جشنواره سینمایی اسکار زمان باقی است و فهرست نهایی نامزدهای هر بخش از جوایز این جشنواره توسط سایت رسمی آکادمی اسکار منتشر شده که به آن می‌پردازیم.

کدام فیلم مجسمه طلایی را به خانه می‌برد

قدس آنلاین - در بخش بهترین فیلم انتخابی جشنواره، ۶ فیلم: «لالالند»، «رسیدن»، «شیر»، «اگر سنگ از آسمان ببارد»، «ستیغ ارّه‌ای» و «نقش‌های پنهان» به مرحله نامزدی نهایی رسیده‌اند. «رسیدن» ساخته دنیس ویلنیو با هنرمندی ایمی آدامز، جرمی رنر و فارست ویت‌تیکر، استخدام یک دانشمند زبان‌شناس را برای رمزگشایی پیام بیگانگان فضایی روایت می‌کند. جان جوهانسون موسیقی این فیلم را به‌نحوی تنظیم کرده که ظاهراً هیچ آهنگساز دیگری یارای مقابله با آن را در کارزار اسکار نخواهد داشت. نام ایمی آدامز، بازیگر زن نقش اول، فیلم نیز در فهرست بهترین بازیگر نقش اول زن قرار گرفته است. همچنین نام این اثر در لیست نهایی نامزدهای جایزه بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز به چشم می‌خورد.

«لالالند»، درام موزیکالی که جوایز گلدن‌گلوب را درو کرد و از گزینه‌های اصلی جشنواره سینمایی اسکار محسوب می‌شود، اثری ۱۲۸دقیقه‌ای به کارگردانی دمین شزل است که ماجراهای زندگی یک پیانیست جاز با بازی رایان گاسلینگ و یک بازیگر زن با بازی اما استون را روایت می‌کند. «لالالند» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد است.

«نور ماه»، درام ۱۱۱ دقیقه‌ای بری جنکینز، داستان مردی جوان با زندگی آسیب‌پذیر را در ۳ فصل روایت کرده و به مصرف اکستازی، عاشق‌شدن و درگیری‌های شخصی وی می‌پردازد. این اثر نیز در بخش بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین نقش مکمل مرد (مارشالا علی) و بهترین نقش مکمل زن (نائومی هریس) نامزد شده است.

«منچستر کنار دریا» تازه‌ترین درام کنت لونرگان است که در هفتاد و چهارمین دوره مراسم گلدن‌گلوب نامزد ۵ جایزه از جمله بهترین فیلم درام شد و در نهایت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم درام برای کیسی افلک را به خانه برد. داستان این اثر حول زندگی مردی تنها می‌چرخد که بعد از مرگ برادرش باید سرپرستی برادرزاده‌اش را عهده‌دار شود. «منچستر کنار دریا» فعلاً نامزدی جوایز بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (لوکاس هجز) و زن (میشل ویلیامز) و بهترین بازیگر نقش اول مرد (کیسی افلک) را در کارنامه خود جای داده است.

«حصارها» نیز درامی ۱۲۹ دقیقه‌ای است که افول یک ستاره بیس‌بال (با بازی دنزل واشنگتن) در دهه ۱۹۵۰ و ناتوانی وی در تأمین مالی و عاطفی خانواده‌اش را به تصویر می‌کشد. این اثر علاوه بر نامزدی بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین نقش مکمل زن (رز مکسون)، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز شده است.

«شیر» ساختة گارث دیویس در فهرست نامزدی جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (دو پتل) و زن (نیکول کیدمن) قرار گرفته است. «ستیغ ارّه‌ای» از مل گیبسون امکان به‌خانه‌بردن جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد (اندرو گارفیلد) را دارد. «نقش‌های پنهان» خود را در فهرست نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل زن (اکتاویا اسپنسر) و بهترین فیلمنامه اقتباسی جای داده است و «اگر سنگ از آسمان ببارد» علاوه بر نامزدی بهترین نقش مکمل مرد (جف بریجز)، امکان برگزیده‌شدن برای بهترین فیلمنامه اورجینال را هم دارد.

از سایر نامزدهای جایزه بهترین نقش مکمل زن می‌توان به مریل استریپ (برای «فلورانس فاستر جنکینز»)، ناتالی پورتمن (برای «جکی»)، ایزابل هوپرت (برای «ال») و راث نیگا (برای «دوست‌داشتن») اشاره کرد. لازم به ذکر است که ویگو مورتنسن در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «کاپیتان شگفت‌انگیز» با سایر هنرمندان نامبرده در رقابت است.

هشتاد و نهمین جشنواره اسکار رأس ساعت ۱۷:۳ دقیقه بعدازظهر روز یکشنبه ۲۶ فوریه (بامداد دوشنبه به وقت تهران) برگزار خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.