گروه برنامه تلویزیونی «از آسمان» از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را با هدف ثبت خاطرات شهدا در تلویزیون راه‌اندازی کرده‏ اند. این گروه تداوم فعالیت خود را به خاطر عنایت شهدا و علاقه عوامل برنامه می‌دانند.

۱۷ سال است که عشق، این برنامه را سرپا نگه داشته است

قدس آنلاین - در یکی از روزهای سرد زمستانی به دفتر یک از تهیه‌کنندگان و کارگردانانی رفتیم که از برنامه‌سازان بی‌ادعا و تلاشگر در حوزه جهاد و دفاع مقدس است. برنامه تلویزیونی «از آسمان» کاری از امیر خورشیدی‌فرد است که هر جمعه ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه دوم سیما مهمان خانه‌های مردم است. این برنامه تلویزیونی به بازگویی دلاوری‌های رزمندگان اسلام و در ماه‌های اخیر رزمندگان مدافع حرم و روایت زندگی قهرمانانی می‌پردازد که به بهای جان خود از عتبات عالیات و حرم حضرت زینب(س) دفاع کردند. در تولید این برنامه تلویزیونی سعید سلیمانی (تدوینگر)، بابک مهدی‌زاده (تصویربردار)، مرتضی اعطاسی (دستیار تصویر)، مهشید رزاقی (گوینده) و حمید بنا (نویسنده) مشارکت دارند. گفت‌وگوی ما را با کارگردان این برنامه بخوانید.

برنامه تلویزیونی«از آسمان» بر اساس چه طرح و ایده‌ای تولید شد؟

از روزنامه محترم «قدس» خیلی ممنونم که وقتی را برای برنامه تلویزیونی «از آسمان» گذاشته است. اگر بخواهیم به قبل و روزهای نخست راه‌اندازی این برنامه برگردیم، باید بگویم که مراحلی طولانی را برای این برنامه سپری کردیم. ما تقریباً از سال ۷۸ کار را شروع کردیم. قبل از آن هم در دوران دفاع مقدس، مقطعی برای گروه‌های تلویزیونی فعالیت می‌کردیم. ولی از سال ۷۸ بخشی بزرگی از کار را با شبکه ۲ آغاز کردیم. البته در آن دوره عنوان برنامه به صورت مشخص «از آسمان» نبود و هر قسمتی که پخش می‌شد، عنوان خاصی را برای آن انتخاب می‌کردیم؛ مثلاً «ستاره‌های خاکی»، «زمین آسمانی» و... . و این برنامه ادامه داشت و در زمان‌های مختلفی به روی آنتن می‌رفت.

تا اینکه سال ۸۳ همراه با بچه‌های گروه تفحص به ارتفاعات میمک اعزام شدیم. در آن زمان بچه‌ها با پیکر یک شهید روبه‌رو می‌شوند و وقتی آن را در مقابل آمبولانس قرار می‌دهند، چون موقع نماز ظهر بوده است، بچه‌های گروه  به این فکر می‌افتند که این شهید از آسمان آمده است و همین ایده باعث شد که نام برنامه را «از آسمان» بگذاریم. از آن زمان برنامه ما هر هفته با این نام روی آنتن می‌رود. همین‌طور، برنامه‌های مناسبتی هم داشته‌ایم. مثلاً در سفرهای مقام معظم رهبری، حواشی سفرهای ایشان را کار می‌کردیم. معمولاً ما ۵ روز زودتر به آن استان می‌رفتیم و مستقر می‌شدیم. همواره شور و حال عجیبی در آن شهر یا استان حاکم بود و ما آن‌  فضا را به تصویر می‌کشیدیم.

بعد از آن هم مجموعه‌برنامه‌هایی درباره راهیان نور تولید کردیم که پوشش برنامه‌های آنها با ما بود. در سال ۸۸ یک ابلاغیه از طرف سپاه پاسداران به صداوسیما  آمد که می‌خواهند یک گروه تلویزیونی به همراه سردار شوشتری در سیستان و بلوچستان برنامه‌هایی را تولید کنند. ما با سردار شوشتری همراه شدیم و آن برنامه‌ها انعکاس عجیبی در کشور داشت. در آن حادثه سال ۸۸ در سیستان و بلوچستان که به شهادت سردار نورعلی شوشتری انجامید، تصویربردار ما شهید محمد فراهانی و کارگردان ما شهید عباس گودرزی همراه با سردار شوشتری به شهادت رسیدند.

برنامه‌هایی هم با موضوع جانبازان قطع نخاع داشتیم و در سفرهای متعددی به کربلا معلی با این عزیزان همراه بودیم. سیر برنامه ادامه داشت تا زمانی که بحث سوریه پیش آمد. در آن زمان برنامه‌ای در این باره تولید نمی‌شد. روزی من سردار سلیمانی را دیدم وبه ایشان گفتم که اگر شما اجازه دهید برنامه‌هایی را برای شهدای مدافعان حرم تولید کنیم و اولین شهید ما هم شهید حاج‌حسین همدانی باشد. ایشان هم موافقت کردند. ما هم کار را شروع کردیم و تقریباً سال گذشته همزمان با تشییع پیکر آن شهید، برنامه‌های ما درباره مدافعان حرم شروع شد و از سال گذشته هم بدون وقفه این در حال تولید برنامه هستیم که تاکنون برای حدود ۴۰ خانواده شهید برنامه تولید کرده‌ایم.

با توجه به اینکه گروه تلویزیونی«از آسمان» ۲ دهه درحال فعالیت تلویزیونی است، آیا در این مدت هدف‌گذاری مشخصی برای تولید برنامه در نظر داشته اید؟

با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست و بر اساس وظیفه‌ای که بر دوش ما گذاشته شده است، در حال فعالیت هستیم. از سوی دیگر، ما در دوران دفاع مقدس بسیاری از همسنگرهایی که داشتیم به شهادت رسیدند و این مسأله وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند. الان هم بسیاری از پدران و مادران شهدا فوت می‌کنند که هر کدام از آنها یک گنجینه ارزشی درون سینه‌هایشان نهفته است و ما سعی کرده‌ایم در حد توان فقط در این راه قدم برداریم.

تیمی ‌که ما در این برنامه داریم متشکل از جوانانی است که با علاقه قلبی و ایمان بالا فعالیت می‌کنند و عشق است که توانسته این برنامه را به مدت ۱۷ سال در رسانه ملی با توجه به فراز و نشیب‌هایی که هست، نگه دارد.

»از آسمان» چه بازخوردی از سوی مسؤولان و اقشار مردم داشته است و تا چه زمانی این برنامه روی آنتن خواهد رفت؟

بحمدالله بازخورد این برنامه بسیار خوب بوده است. البته به نظر من، ما در «از آسمان» هیچ‌کاره‌ایم و فقط با کمک شهدا این برنامه می‌چرخد و مدیران سازمان نیز لطف بسیاری به این برنامه داشته‌اند. جا دارد که از مدیران شبکه ۲ آقایان جعفری جلوه، زمانی، مشیری، فرجی و بخشی‌زاده تشکر کنم. هدف «از آسمان»، ثبت و ضبط خاطرات شهدای دفاع مقدس و مدافعین حرم است و برنامه تا زمانی که ما توان داشته باشیم، ادامه خواهد داشت.امیر خورشیدی فر

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.