مشهد- کارشناس پلیس فتا با اشاره به اینکه جهل به قانون از کاربران فضای مجازی رفع مسئولیت نمی کند، گفت: باید از نگهداری عکس های خود و دیگران در گوشی همراه حتی الامکان جلوگیری کنیم.

جهل به قانون از کاربران فضای مجازی رفع مسئولیت نمی کند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سروان تکتم حق بیان صبح شنبه در جمع اساتید، طلاب و فارغ التحصیلان مکتب نرجس(س) مشهد به بیان مطالبی در جهت بالابردن سطح آگاهی طلاب از خطرات و آسیب های فضای سایبری پرداخت.

وی جذابیت و تنوع، ضد سانسور بودن، بدون محدودیت بودن، هویت پنهان کاربران، حافظه نامحدود، نداشتن امنیت، نداشتن جغرافیا و سرعت بالای انتشار اطلاعات را از ویژگی های فضای مجازی برشمرد و افزود: مهم ترین نتیجه استفاده ناصحیح از فضای سایبری، کم شدن روابط عاطفی در میان اعضای خانواده است.

وی هویت مجعول افراد در فضای مجازی را یکی از خصوصیات در این فضا عنوان و ابراز کرد: کلاهبرداری های عظیم با مهندسی اجتماعی و کاملا برنامه ریزی شده در این فضا صورت می گیرد.

این کارشناس پلیس فتا تاکید کرد: یک قانون کلی در فضای مجازی این است که هر پیشنهادی که در آن قیمت یک کالا یا خدمت با ارزش، خیلی کم و پایین اعلام شده باشد، کلاهبرداری است.

وی با اشاره به اینکه هر تلفن همراه هوشمند یک کامپیور جیبی است که بخاطر داشتن ویندوز قابلیت برنامه نویسی دارد و لذا نحوه استفاده و نگهداری خاص خود را دارد، افزود: پخش شدن عکس در فضای مجازی به هیچ عنوان قابل جمع آوری و جبران نیست.

سروان حق بیان خاطرنشان کرد: نشر اکاذیب نیز در فضای مجازی علاوه بر جریمه نقدی حبس هم در پی دارد.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «فضای سایبری فضایی است که در آن یک کلمه حرف درست را می توانیم به گوش هزاران نفر برسانیم». خوب است که در کشور ما هم مانند برخی کشورها مثل فرانسه که در آن استفاده از فیس بوک محدودیت سنی دارد، استفاده از فضای مجازی قوانین این چنینی داشته باشد. به جای تشویق، به فرزندانمان آموزش دهیم که مثلا هک کردن «وای. فای» دیگر افراد، کار خوبی نیست و با آن ها مقابله می شود.

وی تاکید کرد: از آن جایی که گوشی های تلفن همراه قابلیت هک و جاسوسی دارند پس اگر گوشی دچار جاسوس افزار شده باشد در حالت خاموش هم دوربین و میکروفن آن امکان انتقال اطلاعات را دارد.

سروان حق بیان درخصوص پی گیری شکایات سایبری گفت: در مرحله اول افراد شکایت خود را به دادگاه ارائه کنند، سپس قاضی دستور بررسی به پلیس فتا می دهد.

وی افزود: اگر افراد با کانالی با محتوای مجرمانه برخورد کردند به سایت cyberpolice.ir مراجعه کرده و آدرس کانال را از این طریق در اختیار پلیس فتا قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.