۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 507307

خبرگزاری رویترز در تیتر یک جنجالی خود نوشت: تیم ترامپ درباره ساختار سازمان های جاسوسی اختلاف نظر دارند.

ترامپ علیه «اف بی آی»

قدس آنلاین - هنگامیکه اختلافات بین رئیس جمهور و نهاد های آمریکا پس از ماجرای هک شدن سیستم انتخبات این کشور رسانه ای شد کمتر کسی فکر می کرد که این اختلافات جدی شود. اما رسوایی ماجرای «فلین» دیگر جایی برای سرپوش گذاشتن و کتمان باقی نمی گذاشت. 

در همین خصوص  وقتی اف‌.بی‌.آی درخواست مقامات کاخ سفید برای تکذیب اخبار پیشین مربوط به ارتباط اطرافیان دونالد ترامپ و روس‌ها را رد کرد رئیس جمهور آمریکا در اظهارات توئیتری جدید، باز هم از درز اطلاعات محرمانه دولت و انتشار آن در رسانه ها گله کرد. او نوشت: اف بی آی در متوقف کردن درز دهندگان اطلاعات امنیت ملی کاملا ناموفق بوده است؛ افرادی که برای مدت طولانی در دولت ما نفوذ کردند. آنها حتی نمیتوانند درزدهندگان در داخل خود اف بی آی را پیدا کنند.

ترامپ افزود: اطلاعات محرمانه به رسانه‌ها داده شده که این می‌تواند تاثیر مخربی بر آمریکا داشته باشد. همین الان آنها را پیدا کنید. آنطور که سی‌ان‌ان گزارش داده، مقامات کاخ‌سفید در پی آن بوده‌اند که اف‌بی‌آی و دیگر نهادهای امنیتی درگیر در این تحقیقات، اعلام کنند که گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها خلاف واقع بوده است.

رویترز از اختلافات اولیه اف بی آی و ترامپ پرده برداشت

خبرگزاری رویترز در تیتر یک جنجالی خود نوشت: تیم ترامپ درباره ساختار سازمان های جاسوسی اختلاف نظر دارند.

رویترز همچنین می نویسد: منابع مطلع خبر دادند که در تیم انتخابی دونالد ترامپ، بر سر موضوع ساختار سازمان های ارشد اطلاعاتی آمریکا، اختلاف نظر و عدم توافق وجود دارد.

به نوشته رویترز، بحث اصلی برسر دفتر مدیریت اطلاعات ملی آمریکا (ODNI) می باشد که کنگره پس از حملات ۱۱ سپتامبر آن را تاسیس کرد. هدف از ایجاد این دفتر، هماهنگی بهتر بین تلاش های سازمان های مختلف اطلاعاتی بوده تا بتوانند به صورت مناسبت تری از آمریکا محافظت نمایند.  براساس این گزارش، برخی از اعضای تیم ترامپ خواستار تغییر در ساختار این نهاد اطلاعاتی هستند هرچند هنوز ایجاد چنین تغییراتی با تردید و ابهام روبروست.

ریشه اختلافات سیا و اف بی آی

همچنین واشنگتن پست در زمان اوج گرفتن موضوع نقش روسیه در انتخابات آمریکا درباره ریشه اختلافات بین اف بی ای و سیا نوشت، در جلسه کنگره قانونگذاران  نامه‌ای محرمانه از همکاران خود در سنا در اختیار داشتند که شامل یک گزارش محرمانه از سازمان سیا درباره نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ بود. به دنبال حضور یکی از مقامات اف بی آی  در این جلسه  دموکراتها و جمهوریخواهان به دنبال پاسخ این سوال بودند که آیا به اف بی آی نیز با نظر سازمان سیا مبنی بر قصد روسیه برای کمک به جمهوریخواهان و پیروزی ترامپ بر کلینتون در انتخابات موافق است یا خیر.

در جلسه کمیته اطلاعاتی سنا نظر سیا درباره نقش روسیه در انتخابات کاملا مشخص و واضح بود اما در مقابل و به اعتقاد افراد حاضر در جلسه واکنش اف بی آی به این موضوع مبهم بود. این اختلاف نظر باعث شده تا مقامات اجرایی آمریکا برای نتیجه‌گیری درباره چگونگی واکنش به انگیزه‌های کرملین در هک کردن ایمیلهای حزب دموکرات قادر به تصمیم‌گیری مناسبی نباشند. این اختلاف نظر همچنین بیانگر اختلافات فرهنگی میان اف بی آی و سیا است. اف بی آی به دلیل داشتن ساختارهای اجرای قانون به دنبال وقایع و مدارک قابل اثبات است. در مقابل سیا بیشتر به دنبال نتیجه‌گیری از رفتار است.

ترامپ چه نقشی در عملکرد نهاد های امنیتی دارد؟

اما با نگاهی به وضعیت نهاد های امنیتی آمریکا می توان به این نتیجه رسید که محدود کردن اختلاف سازمان سیا و اف بی آی تنها به یک اختلاف در فرهنگ سازمانی این دو نهاد اطلاعاتی، نوعی چشم بستن روی واقعیت است. دونالد ترامپ به عنوان یک غریبه در داخل سیستم نظامی آمریکا به شدت نیازمند حمایت دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی است. منطق حاکم بر رفتار ترامپ منطق سنتی است که در بازار کسب و کار قابل رصد است. ترامپ در بسیاری از رفتارهای خود تلاش می کند با ایجاد شکاف و تفرقه میان دستگاه ها، نهادها و افرادی که مهم و تاثیر گذار هستند به یکی نزدیک شود و دیگری را تضعیف کند، با بهره گیری از این روش او حداقل حمایت نیمی یا بخشی از سیستم را با خود دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.