۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 507309

آنچه باعث متشنج تر شدن رابطه بین اتحادیه اروپا بویژه آلمان و آمریکا شد، شرایط بازار جهانی در سال ۲۰۱۶ بود.

قدس آنلاین - روزنامه الصباح الجدید به نقل از فارین پالیسی نوشت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، حوادث ساده ای نیستند که دولتهای اروپایی به سادگی بتوانند از کنار آن عبور کنندجنگ پیش رو بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا، یک جنگ اقتصادی است و آنچه بر این نبرد صحه می گذارد، بحرانهای مالی است که در نتیجه کاهش قیمت نفت و درگیری های بانکی و ارزی، تمام کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

نبرد اقتصادی مذکور در واقع با تحمیل غرامتها و جریمه های مالی سنگین آمریکا برای شرکتها و بانکهای مطرح اروپایی، آغاز شده است؛ بویژه غرامتی که از سوی ایالات متحده برای دویچه بانک، بزرگترین بانک آلمان به اتهام پولشویی تعیین شد؛ و سیاستمداران آلمانی این اقدام را به معنای اعلان یک جنگ اقتصادی دانسته و معتقدند واشنگتن در استفاده از هر فرصتی برای ورود به یک نبرد تجاری با آلمان ید طولایی دارد.

آنچه باعث متشنج تر شدن رابطه بین اتحادیه اروپا بویژه آلمان و آمریکا شد، شرایط بازار جهانی در سال ۲۰۱۶ بود که طی آن بر ارزش دلار افزوده شد، و پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ارزش و قدرت یورو بعنوان واحد پول آلمان، در برابر دلار آمریکایی کاهش یافته و درگیریهای اقتصادی را در پی داشت.

بدین شکل نبرد دایر بین دولتهای اروپایی و آمریکا بیش از آنکه نظامی باشد، اقتصاد آنها را تحت تاثیر قرار داد؛ در واقع جنگ اصلی بین شرکتهای آلمانی و آمریکایی، بین یورو و دلار و نیز بین شرکتهای فروش اسلحه است. از این رو، ممکن است درگیری پش گفته به یک نبرد پنهان تبدیل شود که در آن طرفین از هر وسیله ای به نفع خود استفاده می کنند، و سیاستهای پیش گیرانه و بازدارنده اتخاذ شده از سوی اتحادیه اروپا و سخنان صریح ترامپ در مورد عدم اختصاص بودجه ایالات متحده برای کمک به بهبود شرایط اقتصادی کشورهای اروپایی، ناگزیر تناقضها و برخوردهایی را بین آلمانی که تلاش می کند یورو را قوی ترین ارز بین المللی قرار دهد و بین ترامپ که سوگند خورده است اقتصاد آمریکا را به بهترین حالت خود بازگرداند، ایجاد می کند.

حال این سوال مطرح می شود که آلمان که در دوره دولت سابق آمریکا می کوشید روابط تجاری خوبی با این کشور داشته باشد، در شرایط حاضر برای مقابله با این مشکل چه می کند؟ به نظر می رسد در سایه افزایش اختلافات، هر یک از این دو دولت برای کسب مناطق نفوذ بیشتر و سیطره بر بازارهای جهانی تلاش خواهند کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.