معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بیکاری به ابرچالش تبدیل شده است سال ۹۵ را یکی از درخشان‌ترین سالها در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست.

بیکاری ابر چالش است/ همه اقدامات دولت تحت مدیریت روحانی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش مجریان برگزار کننده انتخابات در سراسر کشور گفت: کشور ما در مواقع خاص با مسائلی روبرو می شود که تحت تاثیر حوادث غیرمترقبه است. برخی استان‌های کشور با سیل دست و پنجه نرم کردند و مردم با مشکلات زیادی روبرو شدند. برخی استانها نیز با برف روبرو شدند و شاهد پدیده ریزگرد در خوزستان بودیم و مردم را به نوع دیگری اذیت کرد.

وی افزود: مردم با صبوری و بزرگواری تحمل می‌کنند اما انتظارشان این است که مسئولین  تمام تلاش خود را بکنند که آثار این اتفاقات به حداقل برسد.

جهانگیری با بیان اینکه باید در ستاد بحرانهای استانها برای این پدیده‌ها پیش بینی‌های جدی‌تر صورت گیرد گفت: در چنین مواقعی باید حکم استاندار لازم الاجرا باشد و همه امکانات در اختیار قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای آغاز سال جدید اظهار کرد: به صورت طبیعی با حجم مسافران نوروزی مواجه هستیم دهها میلیون انسان در سراسر کشور جابجا می‌شوند لذا ستادهای نوروزی باید برای رفاه و آسایش مردم تلاش‌های بیشتری انجام دهند.

معاون رئیس جمهور نظارت بر کالاها را در آستانه شب عید ضروری دانست و تاکید کرد: در ایام نوروز این موضوع جدی‌تر می‌شود لذا از اصناف می‌خواهیم که نظارت جدی‌تری بر کالاها داشته باشند و اعمال مدیریت کنند، اگر هم نیاز به واردات باشد ما آن را انجام می‌دهیم تا ذخایر کشور از کالاها پر باشد.

جهانگیری همچنین با اشاره به اقتصاد مقاومتی و با طرح این سوال که چرا اقتصاد به موضوع اول کشور تبدیل شده است؟ گفت: ما با چند موضوع چالشی در اقتصاد مواجه هستیم که یکی از آنها بیکاری است و این بیکاری به ابرچالش تبدیل شده است و اگر همه روی این موضوع اجماع نکنند مسئله بیکاری درست نمی‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: چهار میلیون دانشجو داریم که این تعداد هم می‌تواند فرصت باشد و هم یک تهدید جدی و همین موضوع است که اقتصاد را به مسئله اول کشور تبدیل کرده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در دو سال قبل از دولت یازدهم، دولت گذشته آن قدر بد عمل کرده که هر چه تلاش کنیم باز هم زمان‌بر است.

اسحاق جهانگیری قدرت اقتصادی را یکی از مولفه‌های قدرت ایران در منطقه نام برد و خاطر نشان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، در مقطع فعلی می‌تواند نسخه خوبی برای حرکت در اقتصاد ایران باشد.

وی افزود: هر کس کمترین آشنایایی با اقتصاد ایران داشته باشد با مطالعه ۲۴ بند اقتصادی متوجه می‌شود بهترین نسخه برای برون رفت از چالشهای موجود همین سیاست‌هاست.

معاون رئیس جمهور با اشاره به پنج محور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: این سیاست‌ها هم ارز با برنامه‌های دولت نیست بلکه روحی است که در تمام دستگاه‌ها و قانون‌های موجود در کشور حاکم است.

جهانگیری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی فقط ناظر بر دولت نیست گفت: رهبری نیز در آخرین سخنرانی خود تاکید کردند که علاوه بر دولت، مجلس و قوه قضاییه هم باید گزارشی از عملکرد خود در راستای اقتصاد مقاومتی ارائه دهند.

وی تأکید کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی، سیاستی ملی است که نباید به موضوع سیاسی و جناحی تبدیل شود و همه باید بدانند زمانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی می‌شود که به گفتمان عمومی تبدیل شود و این گفتمان تنها با گفتگو به وجود می‌آید.

اسحاق جهانگیری تصریح کرد: در سال جاری رهبری فرمودند اقدام و عمل وگفتند بیایید بگویید چه کارهایی انجام شده. این هم چشم. اقداماتمان را رسانه‌ای می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سال جاری یکی از درخشان ترین سالها در اقتصاد مقاومتی بوده است اظهار کرد: در سال جاری مبارزه با قاچاق را تشدید کردیم که تولیدات داخلی را اذیت می کند.

معاون رئیس جمهور در ادامه افزود: برای افزایش صادرات، بسته حمایت از صادرات تنظیم کردیم و در عرض ۱۱ ماه از نظر وزنی، رشد صادرات ۳۳ درصد افزایش یافت.

جهانگیری همچنین با اشاره به سهم ایران از میادین مشترک نفتی تصریح کرد: امسال برای اولین بار برداشت ما از میادین مشترک پارس جنوبی، از قطر، بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت ایران در منطقه افزود: قدرت‌های غربی و برخی از سران کم تدبیر منطقه دست به دست هم داده‌اند و گروه‌های تروریستی درست کرده اند که به امنیت ایران آسیب بزنند. وزیر دولت سعودی می‌گوید «پس چرا در ایران هیچ عملیات انتحاری و ضدتروریستی انجام نمی‌گیرد؟ پس معلوم است ایران طرفدار تروریست‌هاست»

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: ایران کشور قدرتمند است نیروی مسلح قوی دارد، مردم هوشمند دارد و با بالاترین و بهترین مدیریت امنیتش را تامین می‌کند.

وی تاکید کرد: دنیا در منطقه خاصی قرار گرفته و نوعی بی تدبیری و شعار زندگی زدگی بیجا در دنیا حاکم است لذا ما نیازمندعقلانیت و تدبیر بالایی در مواجهه با چنین شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای هستیم و باید در چنین شرایطی به استقبال انتخابات ریاست جمهوری برویم.

جهانگیری کارنامه وزارت کشور را در برگزاری انتخابات درخشان دانست و اظهار کرد: انتخابات سال ۹۴ نتوانست انتقادی به عملکرد وزارت کشور وارد کند.

معاون رئیس جمهور گفت: انتخابات آزمونی برای اقتدار و اعتماد به نظام و کارآمدی دولت است.

وی مهمترین ویژگی انتخابات را مشارکت حداکثری مردم دانست و افزود: این انتخابات باید سالم‌ترین انتخابات از جهت رقابت‌های سیاسی باشد.

اسحاق جهانگیری صندوق رأی را گویا ترین زبان مردم به نظام دانست و گفت: باید تلاش کنیم نخبگان به صحنه بیایند و در افزایش مشارکت در انتخابات کمک کنند.

وی همچنین اظهار کرد: برای مشارکت حداکثری باید درک مشترک و متقابل بین دولت و ملت برقرار کنیم.

جهانگیری تأکید کرد: سیاست همدلی و همزبانی جزء سیاست های دولت است و باید در دستور کار استانداران و فرمانداران قرار گیرد.

وی همچنین با تأکید بر اصل بی‌طرفی توسط مسئولان و مجریان انتخابات گفت: سعی کنید از چهره‌های خوشنام برای هیئت‌های نظارت و اجرایی انتخاب کنید که اعتماد آفرین باشد.

وی حضور فعال احزاب و گروه‌های سیاسی در زمان انتخابات را ضروری دانست و گفت: یک عده به خود اجازه می‌دهند که سخرانی یک مقام رسمی در حد وزیر و معاون وزیر را به هم بزنند. مگر این اتفاق امکان پذیر است. یک مقام در سطح ملی بخواهد صحبت کند و نگذارند، جز گروهک‌هایی که اول انقلاب بودند.

جهانگیری با اشاره به دیدارش با رهبری افزود: همه جریانات سیاسی در نزد رهبری نظام مساوی هستند و ایشان به آنها علاقمند است.

وی تاکید کرد: دولتی که خود برخواسته از آراء ملت است خود را متعهد به رعایت قانون می‌داند تا انتخاباتی قانون‌مند برگزار شود.

جهانگیری خاطر نشان کرد: هر اقدامی که در دولت انجام می‌گیرد تحت مدیریت روحانی است او برای پیشرفت مسائل کشور فرصت کافی می‌گذارد و مدیریت جدی و شجاعانه به خرج می‌دهد.

معاون رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: رئیس جمهور در برخی از مسائل مانند برجام شخصاً دخالت می‌کنند و برخی مسائل را نیز واگذار می‌کنند که ما را نسبت به آن مسائل بازخواست می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.