مشهد- هنوز مشکل دکل های برق و پیگیری‌ها برای ثبت جهانی آرامگاه فردوسی به نتیجه نرسیده که این بار معادن شن و ماسه و خاکبرداری در منطقه آرامگاه فردوسی آرامش منطقه تاریخی توس را بر هم زده است.

آرامگاه فردوسی از دست سودجویان آرام ندارد

قدس آنلاین-مهناز خجسته‌نیا:این معادن و برداشت‌هایی که هنوز تکلیف آن روشن نشده که چقدر مجاز و یا غیرمجاز است، بلایی به جان توس درآورده‌اند که حالا صدای نماینده مدعی العموم را هم بلند کرده است.

چندین سال است که این معادن بی سروصدا باعث شده‌اند، تیشه به ریشه منطقه توس بیفتد؛ تیشه‌ای که در آینده‌ای نه چندان دور جان مشهد را هم تهدید خواهد کرد.

سال‌هاست به بهانه برداشت شن و ماسه، گودال‌هایی به عمیق بیش از ۵۰ متر و سطحی بیش از دو تا سه زمین فوتبال در حریم منطقه تاریخی توس حفر شده در حالی که هرگونه حفاری در این منطقه ۳۶۰ هکتاری غیر مجاز محسوب می‌شود.

روزانه حدود هزار کامیون نیز به بهانه حمل شن و ماسه در این منطقه تردد می‌کنند که علاوه بر تلفات جانی، آلودگی زیست محیطی در منطقه، خشک شدن درختان، وجود گرد و خاک فراوان و تأثیرات منفی بر دیدگاه گردشگران داخلی و خارجی منطقه تاریخی توس را موجب شده است.  

اما وجود این گودال ها تمام این داستان غم انگیز نیست بلکه کامیون‌های حمل نخاله ساختمانی هم نسبت به رها سازی نخاله و زباله در این گودال‌ها اقدام کرده اند که خود موجب تجمع زباله، مشکلات زیست محیطی و ایجاد بوی نامطبوع در منطقه شده است.

پاسکاری بین مسوولان

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی توس پیشتر در گفت‌وگو با رسانه ها گفته بود به رغم مصوبه شورای ترافیک استان و ارسال نامه ساکنان این منطقه به استانداری خراسان رضوی هنوز اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی و آثار تاریخی تنها بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست، تصریح کرده بود سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیز راهنمایی و رانندگی مشهد باید در زمینه وضعیت نابسامان به وجود آمده در این منطقه احساس وظیفه و مسؤولیت داشته باشند.

در همین حال رئیس پلس راهنمایی و رانندگی مشهد با ادعای اینکه منطقه تاریخی توس جزو مناطق شهری نیست، گفته بود از نظر تقسیم بندی، این منطقه زیرپوشش حوزه برون شهری پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی محسوب می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی هم با اشاره به فعالیت ۶ واحد دارای مجوز صنایع معدنی و شن شویی در منطقه از معرفی متخلفان برداشت غیرمجاز به دستگاه قضایی خبر داده بود.

مشهد به سرنوشت خوزستان دچار می‌شود

گرچه این مشکل نیز علاوه بر همه مسایل منطقه تاریخی توس به دردی بی‌درمان تبدیل شده، اما با واکنش روز گذشته نماینده دادستان مشهد انتظار می‌رود، بالاخره نسخه‌ای شفابخش برای آن پیچیده شود.  

قاضی محمد بخشی محبی در پی انتشار اخباری مبنی بر تخریب طبیعت، برداشت شن از محدوده آرامگاه فردوسی اخطار داد و گفت: ادارات دولتی باید ضمن در نظر گرفتن حقوق اشخاص به میراث فرهنگی و حفظ محیط زیست توجه ویژه داشته باشند چرا که اگر همین منابع طبیعی وجود نداشته باشند آنچه امروز بر سر خوزستان آمده در مشهد نیز بزودی اتفاق می‌افتد.

وی از ورود دستگاه قضایی به این موضوع خبر داد و افزود: جلسه ای با حضور متولیان مربوطه و کارشناسان ادارات برگزار خواهد شد تا ضمن بیان نظر کارشناسان و سمن‌های دوستدار طبیعت، دیدگاه شورای حفظ حقوق بیت المال نیز تبیین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.